Sinds een 6-tal maanden ervaren we audio drop-outs (korte geluidsonderbrekingen van 1-3 sec) op onze Sonos Arc, die aangesloten is op onze Philips OLED 65-inch TV. Op een avondje tv-kijken merken we dat dit zich een 5 à 15 keer voordoet. Daarom heb ik al verschillende keren met Sonos Support gebeld, die erg bereidwillig zijn om het issue opgelost te krijgen. Alle instellingen van zowel Sonos Arc als van de TV hebben we nagekeken. Ook de hardware hebben we getest met 3 verschillende HDMI-kabels (één met goud-coating, een gewone, en nog een andere die werd meegeleverd met Sonos ARC). Ook de TV heeft de meest recente update geïnstalleerd. Ten slotte heeft Telenet onze Telenet TV Box nog een reset gegeven, maar geen van alle heeft het probleem opgelost. Integendeel, de reset van de Telenet TV Box zorgde voor een groter aantal audio dropouts. Aan de hand van een tweetal diagnostics-bestanden die ik aan Sonos Support heb bezorgd, konden ze een conflict zien ivm CEC. Die blijkt afkomstig van onze Telenet TV-box (de oudere versie nog, NIET de IP versie). Om dat te testen raadde Sonos Support aan om een geruime tijd te testen met alleen streaming tv via één van de apps van de TV (VRT Max, Youtube, enz.) ZONDER dat de Telenet TV-box aanstaat. We hebben gisteren ong een 8-tal uur die test gedaan, en geen enkele audio dropout op onze Sonos ARC gehoord. Dit doet me idd vermoeden dat de Telenet TVBox de bron is van een CEC-conflict met Sonos en dat dit de audio drop-outs veroorzaakt. Sonos Support raadde aan om Telenet te contacteren om de CEC van de Telenet TV Box te desactiveren, maar dat lijkt me een workaround ipv een oplossing. Ik vraag me af of het beter is dat we onze Telenet TV Box inruilen voor de Telenet TV Box IP? Of is het niet zeker dat dit een oplossing ten gronde zou geven? En ik las ook dat het bij de Telenet TV Box IP zelfs niet mogelijk is om CEC te desactiveren. Hoe krijgen we dit opgelost? Alvast bedankt!
... Meer weergeven