24753
netweters
|
152359
antwoorden
|
20693
vragen
|
Sinds een 6-tal maanden ervaren we audio drop-outs (korte geluidsonderbrekingen van 1-3 sec) op onze Sonos Arc, die aangesloten is op onze Philips OLED 65-inch TV. Op een avondje tv-kijken merken we dat dit zich een 5 à 15 keer voordoet. Daarom heb ik al verschillende keren met Sonos Support gebeld, die erg bereidwillig zijn om het issue opgelost te krijgen. Alle instellingen van zowel Sonos Arc als van de TV hebben we nagekeken. Ook de hardware hebben we getest met 3 verschillende HDMI-kabels (één met goud-coating, een gewone, en nog een andere die werd meegeleverd met Sonos ARC). Ook de TV heeft de meest recente update geïnstalleerd. Ten slotte heeft Telenet onze Telenet TV Box nog een reset gegeven, maar geen van alle heeft het probleem opgelost. Integendeel, de reset van de Telenet TV Box zorgde voor een groter aantal audio dropouts.
Aan de hand van een tweetal diagnostics-bestanden die ik aan Sonos Support heb bezorgd, konden ze een conflict zien ivm CEC. Die blijkt afkomstig van onze Telenet TV-box (de oudere versie nog, NIET de IP versie). Om dat te testen raadde Sonos Support aan om een geruime tijd te testen met alleen streaming tv via één van de apps van de TV (VRT Max, Youtube, enz.) ZONDER dat de Telenet TV-box aanstaat. We hebben gisteren ong een 8-tal uur die test gedaan, en geen enkele audio dropout op onze Sonos ARC gehoord.
Dit doet me idd vermoeden dat de Telenet TVBox de bron is van een CEC-conflict met Sonos en dat dit de audio drop-outs veroorzaakt. Sonos Support raadde aan om Telenet te contacteren om de CEC van de Telenet TV Box te desactiveren, maar dat lijkt me een workaround ipv een oplossing. Ik vraag me af of het beter is dat we onze Telenet TV Box inruilen voor de Telenet TV Box IP? Of is het niet zeker dat dit een oplossing ten gronde zou geven? En ik las ook dat het bij de Telenet TV Box IP zelfs niet mogelijk is om CEC te desactiveren. Hoe krijgen we dit opgelost? Alvast bedankt!
Verbind de tv (of de tv-box) met een optische kabel met Sonos.
Het probleem van CEC is dat iedereen zowat eigen interpretaties heeft (dikwijls ook een andere benaming) en dat is niet alleen zo met de tv-box va Telenet.
@janne_man schreef:Verbind de tv (of de tv-box) met een optische kabel met Sonos.
Dat is toch wat ik in de vorige post schreef?
De Sonos ARC heeft geen "optische kabel", en ook geen "optische ingang".
Er is wel een optsiche adpater die lichsignaal omzet naar HDMI, en waarop je dan de (meegeleverde) HDMI kabel kan op aansluiten ...
Als je voor het geluid aan de tv vertrekt met de optische kabel, dan is er geen invloed van CEC. Als de bijgeleverde kabel van optisch naar hdmi, gebruikt zoals Sonos het voorschrijft (optisch tv, hdmi Sonos) is voor mij functioneel identiek als het hebben van een optische ingang. Wat is immers het verschil dat die conversie in de bijgeleverde Sonos kabel, dan wel in de soundbar zelf gedaan wordt?
Ja inderdaad
Vandaar dat ik voorstelde (zie enkele posts hierboven) om de optische uitgang van de TV te gebruiken (met de adapter) 😊.
@BenV1 bedankt voor de details in je onderwerp. We hebben geen informatie op dit moment over een mogelijk CEC-conflict tussen de Telenet TV-box en Sonos. Maar we zullen jouw bevindingen en de resultaten van je uitgevoerde tests alvast doorsturen naar onze collega's die werken op de TV-box. Indien wij iets van feedback of informatie krijgen van hen, zullen we dit zeker delen hier.
Dank je wel voor het doorsturen, Suzy! Hoop dat er een oplossing komt.
Ik heb ook soms uitval mijn tv box is aangesloten via denon x3800 h even zwart beeld 1 seconde
kan het helpen verschillende hdmi kabel te proberen?
Hi EasyRider, het proberen met een andere HDMI-kabel kan je proberen, maar zelf heb ik er 3 verschillende geprobeerd: één met gouden coating, een 'gewone' HDMI-kabel en de HDMI-kabel die bij de ARC wordt geleverd, en elk van die drie gaven hetzelfde probleem. Ik heb nu zelf een zelf een kabel besteld bij Sonos waarmee je de digital audio output poort van de TV kan koppelen aan een HDMI-kabel, die je dan weer met de Sonos ARC verbindt. IK verwacht die kabel een van de dagen en laat je weten of dat een oplossing is.
heb momenteel de tv box rechtstreeks aangesloten op de tv en dan geluid via via de arc uitgang van de tv naar de denon voor geluid alles werkt nu perfect , alles spring gelijk op en bij films spring versterker ook auto op het juiste dolby surround
@BenV1 we hebben ondertussen al een antwoord en ook wat vragen om zaken te testen.
Na heel wat research op het internet, zien we hier heel wat klachten over. Maar niet enkel op de Telenet TV-box. We beginnen dan ook te vermoeden dat het niet aan de TV-box ligt.
Wat we wel zien bij de troubleshooting van Sonos is het volgende:
Helaas nog niet gelukt om via de digital audio output poort de Sonos aan de praat te krijgen, maar merkte achteraf dat ik daarvoor ook bij de instellingen van de tv nog wijzigingen moet doen. Poging 2 voor binnenkort gepland.
Alvast bedankt.
Ben
Top, Ben. Hou ons zeker op de hoogte. Indien je nog issues ervaart, contacteer dan gerust ook de Sonos klantendienst. Bezorg ons de referentie van dat contact, dan speel ik dat door naar ons achterliggend team.