24748
netweters
|
152261
antwoorden
|
20685
vragen
|
Ik zou graag mijn oude digicorder (AD2100) willen vervangen door de nieuwe TV Box IP. Echter, momenteel heb ik een standalone modem (CV7160E) waarachter ik mijn router heb. Ik zou deze willen behouden en wil onder geen beding een home gateway, omdat deze niet de features heeft van mijn router.
Alleszins, heb contact opgenomen met de klantendienst van telenet en deze wisten me te zeggen dat ze de werking van de TV Box IP niet kunnen garanderen bij deze setup. Ik ga er vanuit dat er heel wat mensen dergeljike setup hebben...hebben deze mensen dan nog allemaal een oude digicorder?...of zijn er toch oplossingen die Telenet me niet vertelt?
Ik hoor het graag.
niet kunnen garanderen != niet werken denk ik.
Het is niet onlogisch dat dergelijk statement er is. Hoe kan je als ISP, no matter Telenet of Proximus of andere, garanderen dat de kwaliteit van de TV ok is wanneer er eigen apparatuur tussen wordt geplaatst. Dat kan, en zal, zeker kunnen werken, of het toegelaten is weet ik niet. Je zou ook soort van best effort kunnen geven, dus "use at own risk", vraag is of dat voor elke klant voldoende is. Risico lijkt me dat de klant de ISP verwijt dat het niet deftig werkt, en omgekeerd dat de ISP de apparatuur ertussen gaat verwijten als er iets niet zou werken, of bvb upgrades gebeuren die iets breken of ... ? In the end zal het in de meeste gevallen wel ok zijn lijkt me, in the end is het "maar" een IP pad maar of zoiets dan toegelaten wordt of niet is interne keuken lijkt me, zoals steeds: alles heeft voor- en nadelen denk ik
De TV Box en TV Box IP toestellen kan je probleemloos achter een eigen router hangen.
De digicorders moest je altijd rechtstreeks met de Telenet modem verbinden als je een eigen router gebruikte omdat deze een speciaal IP adres kreeg (privatief van Telenet).
Bij de TV boxen is dat anders en werkt het gewoon achter je eigen router ook.
Bij TV Box IP is het gewoon UTP of WiFi, IPTV, zolang er voldoende bandbreedte is werkt het gewoon...
Die setup werkt zeker met de e-Router CV7160E (MAC bridging). De EMTA modem CV7160E is Docsis 3.0, je gaat deze moeten vervangen in de nabije toekomst omdat Telenet volledig naar Docis 3.1 wilt gaan. Dan kan je deze vervangen door de e-Router (CV7160E).
Toegelaten is het zeker, want ze zijn sinds vorig jaar verplicht geweest een vrije modemkeuze toe te laten. Alleszins, in mij geval,de modem is nog steeds van telenet...het is enkel de router die niet van hen is. Tot nu toe was dit geen probleem vermits de tv rechtstreeks op hun modem hing. Als ik het goed begrijp, gaat dit niet meer en moeten we hun homegateway (met ingebouwde router) gebruiken. Ik heb er geen probleem mee om hun producten te gebruiken, doch spijtig genoeg bieden ze niet de features die mijn router biedt.
Ik neem aan dat je de CV8560E bedoelt, die ik dan in bridging mode zet, niet?
@JanMetDePet Zolang je modem werkt en niet vervangen wordt kan je uw set-up blijven gebruiken, zelf na je uw modem moet vervangen kan je uw router blijven gebruiken.
zou niet weten wat je kwijt geraakt na de nieuwe E router te gebruiken.
Blijkbaar zou het met dat ding niet mogelijk zijn om "ip-address reservering" te doen....en dat heb ik nodig.
> Ik neem aan dat je de CV8560E bedoelt, die ik dan in bridging mode zet, niet?
Inderdaad! Die modem/router werkt dan gelijkaardig aan de modem-only die je had. Jouw router krijgt dan een publiek IP adres zoals nu.
Je kan dan nog steeds IP addressen beheren (DHCP en statisch) op jouw router.
@JanMetDePet schreef:
Ik zou graag mijn oude digicorder (AD2100) willen vervangen door de nieuwe TV Box IP. Echter, momenteel heb ik een standalone modem (CV7160E) waarachter ik mijn router heb. Ik zou deze willen behouden en wil onder geen beding een home gateway, omdat deze niet de features heeft van mijn router.
Ik zou jou aanraden om de oude CV7160E te vervangen door de CV8560E (E-router). Als je deze in brigde gebruikt:
Je kan dan, zonder probleem uw TV-Box aansluiten op de Telenet modem (zoals je nu trouwens ook al doet, via een switch neem ik aan). Dat zal in ieder geval werken.
@JanMetDePet schreef:
Alleszins, heb contact opgenomen met de klantendienst van telenet en deze wisten me te zeggen dat ze de werking van de TV Box IP niet kunnen garanderen bij deze setup. Ik ga er vanuit dat er heel wat mensen dergeljike setup hebben...hebben deze mensen dan nog allemaal een oude digicorder?...of zijn er toch oplossingen die Telenet me niet vertelt?
Ga er maar niet van uit dat er "heel wat" mensen deze opstelling hebben: modem-only + eigen router + TV-Box IP achter de eigen router 🤔.
Telenet kan inderdaad de werking van de TV Box IP niet garanderen achter een eigen router.
Na de afschaffing van DVB-C (TV over coax) zal live TV alleen over IP gaan. Telenet zal hiervoor moeten overschakelen op multicast, en multicast streams kunnen niet over het internet, maar via een privé Telenet netwerk. Hiervoor zullen er aparte instellingen nodig zijn op uw router (routing tables, IGMP Snooping, doorsturen van DHCP options, etc ...)
Voor unicast streams (Apps, VOD, ...) zullen er minder problemen zijn, maar voor live TV zou dat problemen kunnen geven.
Inhoud gewijzigd door Anaïs(mod) | Reden: zin bij punt 2 aangepast --> Netweter liet ons dit weten.
@DylanVanAssche schreef:Bij de TV boxen is dat anders en werkt het gewoon achter je eigen router ook.
Bij TV Box IP is het gewoon UTP of WiFi, IPTV, zolang er voldoende bandbreedte is werkt het gewoon...
"gewoon UTP" ???
Weet jij al hoe een TV Box IP omgaat (of in de toekomst zal omgaan )met multicast? Dat is niet "gewoon" UTP hoor
en waarom zou IPv6 niet werken achter een CV8560E ?
Dat is zo goed als een andere docsis 3.1 device, voor zover ik weet, dus zie niet in waarom deze anders zou zijn ? Mis ik iets ?
@BandR schreef:en waarom zou IPv6 niet werken achter een CV8560E ?
Goed opgemerkt, dat was natuurlijk een typfout.
Ik bedoelde de CV7170 (ik heb de mods gevraagd om mijn post te corrigeren)
no prob, maar zelfs op de CV7160 is normaal IPv6 support voorzien (denk ik).
In dat geval gaat het wel over een bridged install, dus gaat de router erachter de nodige IPv6 stuff in place moeten hebben, want de device is zelf "maar bridge", hoewel directly connected devices dan ook wel (mogelijk limited aantal allowed) IPv6 addressen zouden moeten krijgen, maar dit waarsch enkel als die devices dhcpv6 client supporteren, dus niet via stateless config. Ben niet 100% zeker, maar v6 support lijkt me wel een gegeven hier, weliswaar in lichtjes andere omstandigheden.
@flip1953
De details over hoe de TV Box IP aan zijn data komt ben ik niet helemaal van op de hoogte, maar zal wel gelijkaardig zijn aan wat o.a. Proximus doet voor zijn IPTV oplossing denk ik. Ik heb al gevallen gezien waar ze die IPTV oplossingen zonder problemen achter hun router hangen mits VLAN.
Met gewoon UTP wou ik bedoelen dat er geen speciale bekabeling aan te pas komt t.o.v. bij digicorder/TVbox waar je altijd nog COAX nodig hebt naast UTP.
Momenteel doet Telenet nog geen multicast dacht ik (daarom dat de Telenet servers wel eens overbelast geraken), dus zou het geen problemen mogen geven? Toekomst is onzeker, maar dat is met alles zo deze dagen.
Anyway, ik wil geen verkeerde of onvolledige informatie geven, als je meer zou weten, hoor ik het graag!
@BandR schreef:no prob, maar zelfs op de CV7160 is normaal IPv6 support voorzien (denk ik).
Kan zijn, maar niet zo belangrijk.
De TS gebruikt nu een oude modem-only, met daarachter een switch (voor zijn digicoder) en een eigen router.
Mijn advies is gewoon de CV7160E vervangen door een CV8560E, en hierop kan hij zijn TV-Box en zijn eigen router aansluiten (i.p.v de switch).
Verandert niets aan zijn opstelling en ideale oplossing voor zijn bezorgdheid 😉
Trouwens, een TV-Box wordt in principe niet geleverd bij klanten met een modem-only ...