Sinds 17/12/2024 om 1u35 had ik geen internet connectiviteit meer. Ik maak gebruik van mac-bridging om een public IP adres toegewezen te krijgen op mijn eigen firewall.
Wanneer ik een andere WAN interface van mijn firewall aansluit op de TN modem, en daar dus een 192.168.0.X adres op toegewezen krijg van de Telenet modem, heb ik wél internet. Sluit ik de interface terug aan op die waar de MAC-bridging voor geconfigureerd is, dan heb ik geen internet. Ik krijg wel degelijk een public IP toegewezen via DHCP op mijn firewall en de default gateway kan ik ook pingen. Bij een traceroute blijft hij hangen na de eerste hop; def gw is nog ok, daarna niet meer. Dat is dus iets op het Telenet netwerk al, want de gateway op het Telenet netwerk is bereikbaar.
Vervolgens heb ik een ander MAC adres ingesteld via MijnTelenet en daar de modem op aangesloten. Opnieuw krijg ik een public IP toegewezen, maar toch heb ik geen internetverbinding. Ik kan wel de default gateway pingen, maar verder dan dat geraak ik niet. Vervolgens heb ik nog een ander mac-adres, namelijk dat van de netwerkkaart van mijn laptop, ingesteld op Mijn Telenet. Ik plugde mijn laptop rechtstreeks met de netwerkkabel in de Telenet modem. Ik kreeg een public IP toegewezen op de laptop (een ander dan ik op de firewall kreeg), maar ook hier werkt mijn internetverbinding niet. Het is geen DNS probleem, want op IP lukt het ook niet. Het feit dat het zowel niet werkt via mijn router als rechtstreeks op mijn laptop, geeft duidelijk aan dat het probleem op de TN infra ligt en niet bij mijn interne infrastructuur. Vandaar dat ik ook de test rechtstreeks op mijn laptop deed. Modem werd al herstart, zonder oplossing. Voorlopig, om verder te kunnen, heb ik dus de andere WAN interface gekoppeld en dus de mac-bridging tijdelijk gebypassed. Nog iemand in deze situatie of ooit al gehad? Oplossing?
... Meer weergeven