Beantwoorden
timscheers
Freshman Beetjesweter
Goed gevonden! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Plots geen internet meer via mac-bridging (CV8560E)

Sinds 17/12/2024 om 1u35 had ik geen internet connectiviteit meer. Ik maak gebruik van mac-bridging om een public IP adres toegewezen te krijgen op mijn eigen firewall.

Wanneer ik een andere WAN interface van mijn firewall aansluit op de TN modem, en daar dus een 192.168.0.X adres op toegewezen krijg van de Telenet modem, heb ik wél internet. Sluit ik de interface terug aan op die waar de MAC-bridging voor geconfigureerd is, dan heb ik geen internet.
Ik krijg wel degelijk een public IP toegewezen via DHCP op mijn firewall en de default gateway kan ik ook pingen. Bij een traceroute blijft hij hangen na de eerste hop; def gw is nog ok, daarna niet meer. Dat is dus iets op het Telenet netwerk al, want de gateway op het Telenet netwerk is bereikbaar.

Vervolgens heb ik een ander MAC adres ingesteld via MijnTelenet en daar de modem op aangesloten.
Opnieuw krijg ik een public IP toegewezen, maar toch heb ik geen internetverbinding. Ik kan wel de default gateway pingen, maar verder dan dat geraak ik niet.

Vervolgens heb ik nog een ander mac-adres, namelijk dat van de netwerkkaart van mijn laptop, ingesteld op Mijn Telenet. Ik plugde mijn laptop rechtstreeks met de netwerkkabel in de Telenet modem. Ik kreeg een public IP toegewezen op de laptop (een ander dan ik op de firewall kreeg), maar ook hier werkt mijn internetverbinding niet.

Het is geen DNS probleem, want op IP lukt het ook niet.
Het feit dat het zowel niet werkt via mijn router als rechtstreeks op mijn laptop, geeft duidelijk aan dat het probleem op de TN infra ligt en niet bij mijn interne infrastructuur. Vandaar dat ik ook de test rechtstreeks op mijn laptop deed.

Modem werd al herstart, zonder oplossing.

Voorlopig, om verder te kunnen, heb ik dus de andere WAN interface gekoppeld en dus de mac-bridging tijdelijk gebypassed.

Nog iemand in deze situatie of ooit al gehad? Oplossing?

0 Likes
7 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Probeer de modem eens volledig te resetten naar fabrieksinstellingen, werkt dat ook niet dan contacteer je Telenet en meld je hen dat er een probleem is met bridging

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
timscheers
Freshman Beetjesweter

Resetten naar factory defaults nog niet geprobeerd, maar zal ik vanavond doen.

Ik had het issue gisteren al wel aangekaart bij Telenet via Whatsapp, maar tot op heden nog geen reactie gekregen.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@timscheers Er is een update geweest op de modems, het kan zijn dat dit een nieuwe bug is weer.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
0 Likes
timscheers
Freshman Beetjesweter

Dat was mijn vermoeden ook, maar wou ik graag bevestigd zien door Telenet support. Vandaar dat ik hen via Whatsapp al contacteerde.

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Bij mijn dochter staat een Fritz!Box als router achter de CV8560E in bridge

Ik zie van hieruit (LAN-LAN VPN) dat de interntverbinding nog niet onderbroken geweest sedert 27/11/24

Dus hier geen probleem met de CV8560E/bridge

Janvier123
Experienced Meerweter
Warming up? De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

Ook geen probleem met de CV8560E/bridge. Hij heeft wel een reboot gehad

0 Likes
timscheers
Freshman Beetjesweter

Door de eindejaarsperiode was het hier even stiller.

Maar intussen heb ik terug probleemloos internetconnectiviteit via de bridging functionaliteit en heeft mijn router dus terug een public IP toegewezen gekregen.

Er is niets veranderd aan mijn thuisnetwerk. Moet dus sowieso iets bij Telenet zelf zijn geweest.

Van de klantendienst heb ik er nooit echt een antwoord op gekregen.

Maar probleem is dus wel verholpen, alleen geen idee wat de oorzaak was.

0 Likes