Beantwoorden
Kerbje
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Bepaalde clients uitgesloten van DHCP? Laadpaal

Situatie: TN-modem - eigen router - LAN // Bridged mode ingesteld, alles in orde

Nu is er sinds mijn bridged mode plots uitgezet was zonder reden iets raar aan de hand met onze laadpaal. Deze moet naar buiten kunnen, niet in de LAN en hangt rechtstreeks op de TN-modem. Sinds ergens in oktober, krijgt die geen IP meer. Als ik een laptop op diezelfde kabel hang (dus rechtstreeks op modem), krijgt die wel een IP, als ik de laadpaal achter mijn router hang, op mijn intern netwerk, krijgt de laadpaal wel een IP. Maar ik wil die niet intern hebben hangen.

Iemand een idee of bepaalde toestellen door de modem geen IP zouden toegewezen krijgen?

7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Kan je in de instellingen van die laadpaal kijken? Zit er daar niets verkeerd? Heb je die misschien een vast IP gegeven? Ik denk dat je het in die richting zal moeten gaan zoeken.

Heb je al eens in "mijn telenet" gekeken bij aangesloten toestellen? En als je laadpaal van buitenaf moet bereikbaar zijn dan zal je de portforwarding daarvoor wel in "mijn telenet" moeten doen. Want als je van bij u, vanop een toestel achter uw modem, naar uw laadpaal wil kijken moet je langs buitenom. Dat wil zeggen via het publiek IP adres van je Telenet modem/router.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Kerbje Kan het zijn dat je laadpaal een vast ip heeft gekregen ? Dus met een 192.168.X.X adres ? 

Als je deze direct op de Telenet modem hangt kan het zijn dat je in een andere ip range zit. 

Bijvoorbeeld intern achter je router is het 192.168.0.2 maar dit zal misschien veranderen naar 192.168.10.2 of iets anders.

Als je je laadpaal een vast IP-adres hebt toegewezen (in een andere ip range), zal de laadpaal geen internetverbinding meer hebben, terwijl je laptop nog wel kan verbinden met het internet.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
Kerbje
Freshman Beetjesweter

@kristofDW Nee, de laadpaal gebruikt gewoon DHCP. 

In oktober was plots mijn bridged-mode verdwenen (ik postte hier toen ook over), mogelijks door een update van de modem. Daarvoor was de laadpaal ook rechtstreeks verbonden met de modem en werkte alles. Ik heb daarna de bridged-mode terug aangezet en sindsdien (na de update van de modem?) kreeg de laadpaal geen IP meer. De technieker is toen langsgekomen en zijn laptop kreeg wel meteen een IP. Als ik de laadpaal op mijn LAN aansluit, vraagt en krijgt die ook gewoon via DHCP zijn IP.

Het lijkt dus alsof hij van de modem/TN geen IP krijgt over DHCP. 

kristofDW
Professional Allesweter

@Kerbje Misschien een stomme vraag maar heb je al eens alles herstart ? 

KristofDW | Krak
  carpé diem.
Kerbje
Freshman Beetjesweter

@kristofDW Laadpaal, modem, router, ... Meer dan 10x 🙂 In een poging om dingen uit te proberen en uit te sluiten.

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Modem niet alleen herstarten , maar eens resetten (terug naar fabrieksinstellingen).

Wellicht moet je nadien de bridge nog eens her-activeren

Schermafbeelding 2024-12-30 125646.png

Arnie
Professional Allesweter

Probeer ook eens een andere LAN aansluiting op de modem.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.