Beantwoorden
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Beste Netweters,

Sinds een weekje heb ik een CH8568LG-modem ter vervanging van een oude CH6642E.

De grote voordelen moet ik nog afwachten... , maar één groot probleem stelt zich nu wel: mijn Digicorder is niet meer interactief en heeft geen programmagids meer voor verder dan 1 dag!

Ik heb alles zorgvuldig nagekeken en zag niet dadelijk een probleem.

De technische helpdesk beperkt zich tot "test dit en test dat" volgens een stroomdiagram dat ze op hun scherm zien, maar dat hielp niemand verder. Ik was ervan overtuigd dat mijn netwerkkabel en UTP steker bij het versteken in de nieuwe modem intact was gebleven en aan de digicorder was geen vinger gekomen. Lastig is wél dat de nieuwe modem geen groene lampjes heeft die oplichten bij elke goede bedrade connectie.

De oplossing van de helpesk zou zijn om een technieker te sturen en wellicht de digicorder - met alle opnames, jawel! - te vervangen door een ander exemplaar.

Dat zag ik eventjes niet zitten.

Tijdelijke OPLOSSING, maar niet echt Koosjer omdat ze naar mijn gevoel teveel stroom verbruikt, want ik heb nu een extra kabelmodem in gebruik:

een kabel van de nieuwe modem naar één van de 4 slots van de oude modem; de kabel naar de digicorder in één van de overige 3 vrije slots; de oude modem laten opstarten en klaar is kees: beide slots met UTP kabel doen hun groen ledje mooi branden en mijn digicorder is terug online.

Het is een methode die ik me herinner op van een tweede wifi router een dom access-point te maken om een draadloos netwerk uit te breiden.

Het moet iets te maken hebben met "utp cable crossed or straight" en het feit dat die nieuwe modem met die digicorder dat opeens niet meer ziet zitten.

Het deed me denken aan switches en routers van de eerste generatie die daar enorm moeilijk konden over doen, terwijl mijn huidige router en switches daar hun hand niet voor omdraaien. Het maakt tegenwoordig allemaal niet meer uit.

==> Wat is nu de ideale oplossing? Sorry als ik dit zo zeg, maar ik moet wat ik hier geschreven heb niet proberen uit te leggen aan de technische helpdesk die een stroomdiagram met problemen en oplossing op hun scherm zien. Ze snappen daar geen iota van... en daar kunnen ze wellicht niet aan doen.

Moet ik dan maar een technieker laten langskomen, hopen dat die dit wil snappen en een oplossing heeft? Ik neem aan dat er adapter-kabeltjes zijn die dit probleem van "straight en crossed" recht zetten zodat beide apparaten mekaar wél willen zien. Moet ik dàt dan maar gaan kopen of hopen dat een technieker me dat wil bezorgen?

Of moet ik vragen naar een opvolger van deze modem? De man van de helpdesk was zelfs verbaasd dat ze me dit "reeds gedateerd" toestel hadden toegezonden...  Tja, ik weet ook wel dat deze "nieuwe" modem al zo'n 5 jaar in dienst is bij een aantal klanten...

Alle goede raad welkom!

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Edwin

 

31 reacties
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2716
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

(Bancontact-terminal doet terwijl die modem eventjes geen verbinding geeft )

Kan je eens testen door een programmeerbare schakelaar op de stroom stekker van de modem te zetten

dan laat je hem in de nacht even zonder stroom zetten elke dag om te zien wat het doet

voor de Bancontact-terminal 

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Tja, ik heb het nachtelijk herstarten geprobeerd.

Ik heb de indruk dat het niets verandert aan het probleem: af en toe, totaal onverwacht, zijn er korte haperingen in het internetverkeer. Vroeger was dat nooit.

Dat nachtelijk heropstarten heb ik met mijn vorige modem noooooit gedaan: die werkte full continu doorheen alle jaren. Deze nieuwe modem kan Docsis 3.1 aan, maar wordt door TN gekneveld op 3.0.

't Zal wel dààr zijn dat het schoentje wringt. Wellicht krijgt hij niet steeds de juiste bandbreedte of werkt hij in zijn beperkte modus op frequenties waar er conflicten zijn met andere modems die in de straat op dezelfde kabel zitten.

Gisteren nog eens een telefoontje met een helpdesk gehad. Zeer vriendelijke persoon aan de lijn gehad die duidelijk aangaf dat TN verkeerde info laat verspreiden terwijl er dikke problemen zijn.  Juist op het moment dat het gesprek heel interessant begon te worden, werd de lijn verbroken en werd er uiteraard niet teruggebeld. Je zou gaan denken dat de gesprekken niet alleen opgenomen worden, maar feitelijk instant beluisterd en onderbroken worden zodra er iets teveel wordt gezegd.

Ik heb normaal geen aanleg voor paranoia, maar dit lijken me Stasi-praktijken.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5868
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

@EdwinC 

Even terug naar het begin ..... je digicorder heeft geen interactiviteit als je die aansluit op de nieuwe modem. Als je die aansluit op je oude modem dan heb je wel interactiviteit. 

Maar hoe kan je twee modems tegelijkertijd aan het werken krijgen als er maar 1 geprovisioneerd kan worden op je adres ? Dan zou je in de praktijk ook internet moeten hebben van de andere modem , test dat eens. Als dat is dan is er dus bij de provisienering iets totaal mis gelopen en heb je twee modems waar je internet vandaan komt. In de praktijk kan dit niet zoals ik al eerder zei want je kan per klant maar 1 modem geprovisioneerd hebben. 

In dat geval dient de klantendienst of de achterliggende dient je oude modem volledig te deactiveren. Je nieuwe modem is dan uiteindelijk de enige modem die je kan en moet gebruiken voor al je diensten. Als dat euvel eruit is kunnen ze eens de digicorder eruit halen en deze terug activeren , interactiviteit activeren en dan zou het dus via de nieuwe modem terug moeten werken. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem


@EdwinC  schreef:

Dat nachtelijk heropstarten heb ik met mijn vorige modem noooooit gedaan: die werkte full continu doorheen alle jaren. Deze nieuwe modem kan Docsis 3.1 aan, maar wordt door TN gekneveld op 3.0.

't Zal wel dààr zijn dat het schoentje wringt. Wellicht krijgt hij niet steeds de juiste bandbreedte of werkt hij in zijn beperkte modus op frequenties waar er conflicten zijn met andere modems die in de straat op dezelfde kabel zitten.


Er wordt door Telenet niets "gekneveld". Telenet heeft onlangs nog (enkele weken terug) de bandbreedte van het Docsis 3.1 OFDM kanaal verhoogd van 55MHz naar 117MHz (730-852 MHz). geschatte capaciteit is nu dus ca 1150 Mbit/s. Docsis 3.1 gebruikt ook nog de bestaande (32) Docsis 3.0 kanalen.

Wat wel mogelijk is dat Docsis 3.1 véél gevoeliger is voor stroringen. Het coax signaal moet voor Docsis 3.1 dus perfect zijn.


@EdwinC  schreef:

Ik heb normaal geen aanleg voor paranoia, maar dit lijken me Stasi-praktijken.


Inderdaad, volledig paranoia 🙄

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Gevoeliger voor storingen: Dat kan inderdaad de reden zijn. De hogere frequentiebanden zijn inderdaad lastiger en ons kabelnetwerk was initieel ook niet voorzien voor UHF. Na aanpassingswerken werd dat indertijd wat "geoptimaliseerd", lang voor Docsis 3.1 😉

Paranoia? Weetikveel, maar het is intrigant dat mensen van de helpdesk vaak midden in hun gesprek worden afgebroken en dan niet zelf terugbellen met het algemeen nummer. Ze kunnen het, maar doen het meestal niet. Dan moet je niet verbaasd zijn dat cliënteel ontevreden is wegens de soms onheuse behandeling.

Laatste maal dat het me overkwam, heb ik teruggebeld en kwam bij een collega "B" terecht. Ik vroeg hem om me te kunnen doorverbinden met collega "A" waarmee ik het afgebroken gesprek voerde, kwestie om niet alles terug te moeten uitleggen. Omdat die bezet was kon hij dat op dat moment niet, maar hij zou die collega inlichten om me terug te bellen.

Niets meer gehoord.

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Ik heb het vroeger al geschreven, maar ik herhaal het hier graag:

Tijdelijke OPLOSSING, maar niet echt Koosjer omdat ze naar mijn gevoel teveel stroom verbruikt, want ik heb nu een extra kabelmodem in gebruik:

- een UTP-kabel van de nieuwe modem naar één van de 4 slots van de oude modem

- de UTP-kabel naar de Digicorder in één van de overige 3 vrije slots

- de oude modem laten opstarten en klaar is kees: op de oude modem doen beide slots waarin de UTP kabels zitten hun groen ledje mooi branden en mijn Digicorder is terug online.

Let wel: uitsluitend de nieuwe modem hangt aan de coax en heeft dus internet. De oude modem is niet met de coax verbonden. Hij is enkel via UTP-kabels tussengeschakeld.

 

Daarna heb ik eens enkele experimenten gedaan:

–> Digicorder enkel aan oude modem, los van Coax en internet: Digicorder via UTP-kabel verbonden met oude modem, die zelf aan niets (geen Coax-kabel) hangt, geeft na opstart:

ip adres: 192.168.0.240

home ip adres: 192.168.0.156

nw mask: 255.255.255.0

def.gateway: 192.168.0.1 ; identiek ingevuld voor 1e en 2e DNS

Deze info heeft hij dan duidelijk van de oude modem gekregen. Niet van het internet.

Dit opstapje lijkt mij een gewone DHCP-client-info te zijn.

Eenmaal deze info geladen is zou de Digicorder verder kunnen, want, 2e experiment (de niet Koosjere opstelling):

-> na het utp-verbinden van de oude modem met de nieuwe en heropstart van de oude, - de nieuwe modem blijft gewoon aan staan - waren deze zaken bij de Digicorder aangepast:

ip adres: 10.x.y.z

nw mask: 255.255.192.0

def.gateway: 10.x.0.1

en de 2 DNS: XXX.XXX.XXX.X en XXX.XXX.XXX.X

Vanaf dat moment is mijn Digicorder bij mijn.telenet zichtbaar en interactief te gebruiken via de TelenetTV-app.

Ja: ik kan via de app een opname plannen en heb terug een normale TV-gids op de Digicorder!

 

Het moet dus zo zijn dat de nieuwe modem geen juiste config heeft gekregen of een defect heeft: hij is niet in staat om de Digicorder datzelfde "opstapje" te geven als de oude modem (volledig offline) kan.

Wellicht heeft de nieuwe modem niet standaard een DHCP-server draaien die de client een opstart ip-adres en def.gateway geeft.

 

@patrick37je schreef:

Maar hoe kan je twee modems tegelijkertijd aan het werken krijgen als er maar 1 geprovisioneerd kan worden op je adres ? Dan zou je in de praktijk ook internet moeten hebben van de andere modem , test dat eens. Als dat is dan is er dus bij de provisienering iets totaal mis gelopen en heb je twee modems waar je internet vandaan komt. In de praktijk kan dit niet zoals ik al eerder zei want je kan per klant maar 1 modem geprovisioneerd hebben.

Voor alle duidelijkheid: uitsluitend de nieuwe modem hangt aan de coax en heeft dus internet.

De oude modem die via UTP-kabels tussengeschakeld is laat alles gewoon passeren, net zoals een gewone switch. Alleen heeft hij een start-IP-adres en def.gateway kunnen aanreiken aan mijn Digicorder waarmee hij verder kan.

Ik heb de oude modem niet meer aan de coax hangen en ga dat ook niet experimenteren:

Dat zou geen goed plan zijn, want dan zet ik de boel op stelten. Bij de helpdesk had men duidelijk gezegd dat éénmaal de nieuwe modem werkt, de oude niet meer aansluitbaar zou zijn. Dat lijkt me logisch, want anders zou ik de oude modem even goed aan buren in mijn straat kunnen geven en ze hebben gratis internet. 😉

Nu,.. nadat ik de vrij onbeschofte "professionele afsluiter" aan de lijn heb gehad, waarbij men mijn technische problemen als "opgelost" beschouwt - "momenteel zien we uw Digicorder toch" en "het signaal 2e oproep op uw telefoonlijn kunnen we niet uitschakelen. Dat is niet voorzien." - heb ik besloten om dit TN-verhaal te beëindigen tegen het einde van de maand.

Het is niet Telenet maar de klant die koning zou moeten zijn. Dat zijn ze in de huidige situatie duidelijk uit het oog verloren.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Je oude modem aansluiten, om deze enkel als switch te kunnen gebruiken kan niet. Dit apparaat heeft namelijk ook standaard ip adres 192.168.0.1 wat dus tot een conflict leidt met de nieuwe modem. Daarnaast zijn de beide modems DHCP server. Geen goed plan dus.

De digibox wordt interaktief waneer het MAC adres in het modem geconfigureerd is voor MAC passthrough. Dit doet Telenet dmv provisioning. Ze noemen dat volgens mij het aanmaken van een digtale lijn.
In het verleden heb ik hier zelf eens problemen mee gehad. Ze hebben toen de digitale lijn moeten verwijderen en terugaanmaken. Dat zorgde voor de correcte configuraite.

Misschien als alternatieve "oplossing" - schakel over op de TV-box.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

@Arnie

Je schreef: Je oude modem aansluiten, om deze enkel als switch te kunnen gebruiken kan niet.

Jij bedoelt in een subnet onder het netwerk van de nieuwe modem. Dat gaat inderdaad niet met dezelfde range (192.168.0.1), maar dat doe ik ook niet.

Ik gebruik hem op de meest domme manier: 2 kabels in zijn poorten tussen het internet (nieuwe modem) en de Digicorder en dat gaat prima.

Ik laat hem opstarten met de UTP-kabels verbonden. Dat is heel essentieel.

Elke "normale" WIFI-router, met een UTP-kabel verbonden met een modem/router en in die configuratie opgestart, werkt dan gewoon als "dom access point": hij geeft een wifi-signaal, is zelf onzichtbaar in het netwerk en laat het uitdelen van de IP-adressen voor al zijn wifi-clients over aan de modem/router waaraan hij met kabel gekoppeld is.

Hij wordt met andere woorden een dom slaafje in het netwerk en staat enkel in voor de draadloze (beveiligde) connectie met zijn clients. Dat is een "gemakkelijke" manier om een wifi-netwerk uit te breiden, zeg maar: een alternatief Access Point, als je zo'n dingen hebt liggen.

Ik schrijf speciaal: elke "normale" WIFI-router , want de modems/routers van Telenet kan je niet compleet resetten naar fabriekinstellingen zoals je dat met andere toestellen kunt.

Voor zo ver ik weet kan je dus niet inloggen op zo'n router die gereset is om bijvoorbeeld zijn wifi uit te schakelen. In mijn geval is dat immers totaal overbodig.

 

Je schreef: Misschien als alternatieve "oplossing" - schakel over op de TV-box.

Dat ga ik inderdaad doen, maar dan bij Px. (In mijn omgeving zie ik bijna niets anders meer dan wifi van Px. TN verliest hier duidelijk terrein. Waarschijnlijk heeft de Fiber-uitrol daar wel iets mee te maken.)

Het uitschakelen van het signaal 2e oproep op mijn vaste telefoonlijn kan TN blijkbaar niet, sinds ik van zakelijke naar residentiële klant ben overgestapt. Vroeger ging dat wel.

Ik kan het niet hebben om in een telefoongesprek zenuwachtig gemaakt te worden omdat er nog een oproep is... , terwijl die 2e oproeper denkt dat ik niet thuis ben.

Ik wil dat een lijn in gesprek voor iedereen aangegeven wordt als een bezette lijn: ik ben dan wel aanwezig, maar in gesprek.

Px garandeert me dat de telefoonlijn wél werkt zoals in de tijd van POTS (plain old telephone system), ook al gaat het over glasvezel.

Ik moet nu eerst nog mijn Digicorder leeg kijken en nog wat van het voornaamste kopiëren op harde schijf om bij te houden voor de eeuwigheid. 😉

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2716
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Zolang je de coax kabel niet aansluit is er geen probleem hij werkt als switch nu

EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Ten slotte...

Aan dit circus is nu eindelijk een goed einde gekomen: PX heeft installatie met Fiber op 13/3 prima uitgevoerd.

Na een weekje testen heb ik mijn router aangesloten op hun internet en alles werkt zeer goed (en sneller).

Mijn telefoonlijn is nu terug een "normale lijn" zonder flauwekul. Bezet is bezet, zonder een irritant "signaal 2e oproep".

De digitale tv deed het reeds vanaf het begin uitstekend over een aanzienlijke afstand middels 2 boosters. Die zijn er vanavond tussenuit gegaan door het leggen van een 20m UTP-kabel: minder stroomverbruik (2 boosters) en Wifi-straling.

Nog enkele dagen en de Digitale TV van TN kan definitief weg.

Sorry dat ik het hier zeg, maar deze overstap is een aanrader.

mvg,

Edwin

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5310
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

@EdwinC en hoe ervaar je de Android ontvanger van proximus ??? ik lees daar veel problemen mee van beeld en geluid dat niet synchroon lopen tot beeld dat wegvalt en opnames dat opeens stoppen tijdens het kijken.

geen mooi beeld van de digitale tv van proximus enz.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5868
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

@Master-Magic @EdwinC 

En de vele andere problemen die ze hebben maar niet over spreken. 

Heb 6 maanden Proximus gehad met Fiber en niks als problemen heb ze weg gedaan en terug Telenet daar waar het beter is. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5310
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

@patrick37 en ik heb dan geen problemen met het internet via fiber dat over het proximus netwerk gaat, 

de problemen dat je had komen bij telenet ook voor, 

vandaag is er een artikel in de krant verschenen van test aankoop dat vermeld dat telenet in 2023 de hoogste problemen had met veel klachten over hun volledige product, proximus staat op 2 en Orange op 3 met veel klachten bij de provider.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2716
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Goed dat je een oplossing gevonden hebt  zeker voor de gewone telefoon kom je minder tegen en wordt minder aangeboden

Vrienden hadden probleem om hun nr om te zetten naar voip nr ze wouden het niet vrij geven heeft ook tijdje geduurd maar is ook in orde gekomen

Bij ons zullen we nog even moeten wachten op prox tot ze een kabel leggen  fiberklaar heeft wel laten weten een kabel te leggen in de toekomst

Bij een buurgemeente in de buurt  liggen wel  de 2 kabels en binnenkort nog een 3de en wie weet nog 1 van een 4de aanbieder

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2716
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

conflict digicorder met nieuwe CH8568LG-modem

Je moet ook een beetje geluk hebben

Wat in de krant stond is niet nieuw mensen zijn nu meer mondig dan vroeger

Bij kleine aanbieders zijn er ook fouten V.b mobile vikings zijn de kortingen of de punten niet af gehouden of niet verkregen

Dat brengt veel klachten op  ik hoor dit regelmatig op het werk dat kan niet de bedoeling zijn je vraagt om dit systeem dan moet je zien dat  het perfect werkt