Beantwoorden
danvos
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Modem CV8560E aansluitingen van eigen router + TV-box

Wens te veranderen van oude ONLY modem naar de nieuwe CV8560E in bridge modus.

Mijn bestaande router (DLink Dir 825) kan aangesloten worden op een LAN poort van de nieuwe modem, mits aangeven van het WAN Mac adres zodat er een passthrough gebeurd voor mijn internet.

Ik heb aktueel een oude AD2100 Digicorder aangesloten via switch op de oude ONLY modem en vanaf de switch het internet doorverbonden naar mijn bestaande router. 

Maar als ik nu overschakel naar een TV Box hoe moet ik deze aansluiten op de nieuwe CV8560E, gewoon op een tweede LAN aansluiting van deze modem, of ook via deze switch. Of is het enkel mogelijk de TV box aan te sluiten achter mijn huidige modem, dit zal moeilijk gaan gezien de modem bij mij TV (met digicorder) staat en mijn router bij mijn PC. Alle hulp zeer welkom

Heb het hele forum al afgezocht, maar alle info was nogal verwarrend.

0 Likes
6 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem CV8560E aansluitingen van eigen router + TV-box

Dag @danvos , kijk gerust eens hier.

Kort samengevat; de TV-box kan direkt aan de CV8560E aangesloten worden, maar mag ook achter een eigen router aagesloten worden (dit laatste in tegenstelling tot een digibox).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
danvos
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Modem CV8560E aansluitingen van eigen router + TV-box

Als ik het goed begrijp mag ik zonder probleem zowel de internetverbinding naar de router als de tv Box rechtstreeks aansluiten aan de CV8560E (in bridged modus). Dus 2 Lan poorten bezetten en dat heeft geen invloed op mijn netwerk (dubbele nat of zo ...) Of moet ik slechts 1 Lan poort van deze nieuwe modem gebruiken en dmv een switch dan hierop  zowel de internetverbinding naar de router en de TV Box aansluiten?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem CV8560E aansluitingen van eigen router + TV-box

De 4 LAN poorten van de CV8560E vormen samen een switch. Je kunt eender welke poort gebruiken.

De "bridging" functie is in werkelijkheid MAC passthrough. In de CV8560E kun je één enkel MAC adres configureren (via mijn telenet) welke dan "door-getunneld" wordt naar een achterliggende router in het Telenet netwerk.

Dit betekent dan automatisch ook dat dit MAC adres geen 192.168.0.x adres van de lokale DHCP server (in de CV8560E) zal ontvangen, maar een publiek IPv4 adres. Bij gevolg is ook geen NAT in de CV8560E nodig, voor verkeer afkomstig van dat MAC adres.

 

In e praktijk wordt deze functie gebruikt voor het MAC adres van de WAN aansluiting van je eigen router, zodat deze een publiek IPv4 adres ontvangt, en je maar één keer een NAT functie hoeft te doorlopen voor achterliggende gebruikers.

 

In theorie kun je ipv een eigen router bijvoorbeeld ook de briding functie voor een PC gebruiken. Deze zal dan rechtstreeks aan het internet hangen. Interessant voor test doeleinden, maar natuurlijk niet erg veilig.

 

De CV8560E is geen modem-only zoals deze vroeger beschikbaar was. De MAC passthrough is enkel maar beschikbaar voor één MAC adres, en heeft ook enkel maar invloed op het IPv4 verkeer.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
danvos
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Modem CV8560E aansluitingen van eigen router + TV-box

Dat is klaar en duidelijk geformuleerd. Ik denk dat er nog heel wat mensen hierdoor geholpen zullen zijn. Bedankt voor de snelle en juiste info.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Modem CV8560E aansluitingen van eigen router + TV-box

De info van @Arnie staat denk ik hier al wel 100 keer vermeld, maar heel versnipperd over verschillende topics.

Ik heb in het verleden al eens gepleit voor een wiki/documentatie site, opgezet door Telenet of enkele vrijwilligers.

Dan kunnen we heel makkelijk verwijzen naar zo'n pagina met de juiste info, ipv alles keer op keer opnieuw te moeten typen 😉

@Suzy misschien een suggestie om mee te nemen?

 

@danvos nog even ter aanvulling: de switch die je nu gebruikt, kan in principe dan weg als je voldoende hebt met het aantal poorten van de CV8560e.  Indien niet, dan kan de switch gerust blijven.

De TV box kan rechtsreeks op de modem worden aangesloten, maar ook op die switch (het is immers hetzelfde layer2 netwerk).  Maar ofschoon niet officiëel gesupporteerd kan je de TV box ook achter je eigen router plaatsen. Dat gaat niet met de oude digicorder, maar dus wel met de TV box. Ook weer zo'n info wat we best centraal zouden documenteren 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
danvos
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Say what?! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Modem CV8560E aansluitingen van eigen router + TV-box

@Steven-E Heb ongeveer uren gespendeerd op zoek naar info en inderdaad is er heel wat informatie te vinden, maar op de duur zag ik door de bomen het bos niet meer. Het was @Arnie die me erop attent heeft gemaakt dat je door de bridged functie deze modem als switch kunt gebruiken. Meer info had ik niet nodig. Dinsdag haal ik mij de CV8560E en de TV  Box en ben er van overtuigd dat het me zal lukken dank zij de Netweters 😉