Beantwoorden
iuno71
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Verander-je-wachtwoord-dag Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

Op donderdagavond 9.11.23 logde iemand in op mijn telenet account en bestelde 3 streamingdiensten. Ook werden 4 verschillende programma's opgenomen van deze streamingdiensten.

Ik merkte het pas de dag nadien op en belde meteen naar Telenet om deze diensten te annuleren. Ze vertelde mij dat ze niet kunnen zien van waaruit (IP-adres) deze diensten werden besteld. Nu kreeg ik per mail een afrekening van 61 euro annulatiekosten. 

Ik heb intussen mijn paswoord veranderd en ben ook van plan om een aangifte te gaan doen bij de politie.

Hoe kan ik bewijzen dat ik slachtoffer ben geworden van deze fraude en waarom kan Telenet mij niet helpen en moet ik alsnog die annulatiekosten betalen?

 

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Iemand logde in op mijn telenet en bestelde 3 streaming

12 reacties
Ex-Netweter
 

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

Ik heb geen idee hoe je dit kan bewijzen.

De afrekening van 61 euro is wellicht het abonnementsgeld voor de eerste 30 dagen + 4 extra bestelde films?
Op je volgende aanrekening zal dat bedrag gedetailleerd vermeld staan.

Dit is zeer jammer, maar zonder bewijs ben je 61 euro verloren.

Het is zeer belangrijk dat een wachtwoord waar een abonnement aan gekoppeld is, uniek is en dat je dit regelmatig wijzigt.
Bovendien is een Telenet-account sowieso slecht beveiligd, Telenet ondersteunt geen tweestapsverificatie en iemand die een wachtwoord raadt, kan zonder extra verificatie gewoon diensten op jouw naam bestellen.

 

Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

@iuno71 Heb je kinderen die soms deze bestelling kunnen hebben gedaan?

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1184
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet


@iuno71  schreef:

Ook werden 4 verschillende programma's opgenomen van deze streamingdiensten.


Je kan toch helemaal niets opnemen van streamingdiensten? Of bedoel je hier dat er een abonnement op Play More genomen werd, en het dus over een opname van een thema zender gaat?

Zoals iemand anders al aangaf, ben je zeker dat niemand binnen je gezin dit gedaan heeft. Via de TV-box en Digicorder volstaat immers de pincode om bestellingen te doen in de TV-shop

Als je slachtoffer bent van fraude, dan zou ik je aanraden om naar de Lokale Politie te gaan en aangifte te doen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
iuno71
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Verander-je-wachtwoord-dag Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

Play More, Play Sport en Be tv. 

Kinderen zijn het niet geweest... niemand kijkt hier sport... de kinderen nemen nooit programma's op... ze kijken enkel Netflix... ze zijn trouwens ook al ouder dan 18...

En op het moment van bestellen (het uur dat de mails binnen kwamen) zaten we samen, dus het is niet via het tv toestel besteld.

 

 

MartijnS
Freshman Veelweter
Berichten: 213
De magic number! Even demarreren... Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

Dan zullen je Telenet inloggevens toch op één of andere manier gelekt zijn. Gebruikte je een uniek paswoord voor Telenet of niet?

Het is in ieder geval een goed idee om klacht in te dienen bij de politie. Wat betreft een compensatie: zal afhangen van de goodwill van Telenet.

iuno71
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Verander-je-wachtwoord-dag Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

Ik had een uniek wachtwoord dat enkel ik kende... maar het was een variatie op een oud wachtwoord...  intussen heb ik mijn wachtwoord wel veranderd naar een sterker wachtwoord...

Ik sla mijn wachtwoorden nooit op trouwens...

 

Janvier123
Freshman Meerweter
Berichten: 81
De vlam zit erin. Goed bezig! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

I call BS 🙂 Ze weten maar al te goed wie, waar, wat heeft besteld. Nu ik snap dat de arme stakkers die aan de telefoon helemaal geen tools of info hebben om die op te halen. MAAR het is ook aan de consument om zijn account goed te beveiligen.

En ik citeer:

 

... Om toegang te krijgen tot de internetdienst, wordt de Klant een of meer persoonlijke gebruikersnamen en
wachtwoorden toegewezen. 
De Klant is verantwoordelijk voor de vertrouwelijkheid, veiligheid en het passende
gebruik ervan. Hiertoe dient de Klant alle noodzakelijke maatregelen te treffen om de vertrouwelijkheid,
veiligheid en het passende gebruik van alle gebruikersnamen en wachtwoorden, die verband houden met de
internetdienst, te verzekeren en ervoor te zorgen dat deze niet worden onthuld aan derden. .....

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/algemeen/voorwaarden/algemene-voorwaarden/

 

Als ze echt smerig willen spelen zal je alles moeten betalen, ik hoop voor u dan ze een beetje medelijden hebben. Naar de politie gaan heeft echt geen zin, je dient een klacht in en das al. (i know)

iuno71
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Verander-je-wachtwoord-dag Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

Ik hoef geen medelijden, enkel gerechtigheiden ik weet dat dat waarschijnlijk een illusie is.

Ik heb in ieder geval een klachtenformulier van Telenet zelf ingediend en ga het toch ook aangeven bij de politie... kwestie van als er nog ooit zoiets voorvalt...

 

Ex-Netweter
 

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

Dan heb je voorlopig al het noodzakelijke gedaan. Ik kan alleen betreuren dat het Telenet-account geen tweestapsverificatie ondersteunt en dat een individuele klant zich daarom niet afdoende tegen zulke frauduleuze aankopen kan beveiligen.

Als Telenet jou na je klacht geen commerciële geste doet (kwijtschelding 61 euro) zou ik het bedrag op je volgende aanrekening toch nog eens betwisten met als argument dat het om een frauduleuze aankoop gaat en dat Telenet onzorgvuldig handelt wanneer online aankopen (en zelfs je Telenet e-mailadres) niet kunnen beveiligd worden door middel van tweestapsverificatie (wat anno 2023 écht noodzakelijk is!).

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2777
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

Je hebt goed gedaan om dit te melden

Stuur nog een e-mail met aangifte van de politie er bij

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/ik-heb-een-klacht-over-telenet-waar-kan-ik-terecht/

 

meer kun je niet doen paswoord is ook verandert

Rest is voor telenet

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2777
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

Naar kantoor moet je al lang niet meer gaan dit kan via website

https://apps.digital.belgium.be/forms/show_/police/declaration/latest?lng=nl

 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1635
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Onbekende bestelde 3 streamingdiensten via Mijn Telenet

Aangifte doen bij de politie voor een "diefstal" van 61€, ze zullen je graag zien komen.

Je denkt toch niet dat er enige moeite zal gedaan worden om de "dader" van dit misdrijf op te sporen.

- Zie die 61€ als leergeld: er zijn er die véél meer kwijt zijn.

- Ga in het vervolg zorgvuldig om met je paswoorden.

- Probeer je geld terug te krijgen van Telenet, ze zijn deels schuldig (maar steek er je tijd niet in)