Beantwoorden
roelwelters
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your third party! It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Access Points vervangen door Telenet 360° wifi-pods

Omdat onze access points (4 stuks) duidelijk minder goed werken dan toen ze nieuw waren (nu bijna 5 jaar oud), stelt men voor om ze te vervangen door pods. Ik lees dat die enkel werken met een 360 modem. Wij hebben nog een Docsis 3.1 E-router, maar gaan de pods wel via utp voeden. Heb ik dan toch een andere moden nodig? De huidige access points kan je in het zicht zetten omdat er een voedings kabel aanzit, gaat dat met die pods ook of moeten die rechstreeks in het stopcontact worden gestoken?

 

 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Access points vervangen door Pods

 
9 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5910
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Access Points vervangen door Telenet 360° wifi-pods

@roelwelters 

De Pods werken enkel met de nieuwe @fast modem dat klopt. In dat geval als je de Pods wil gaan gebruiken dient je huidige modem omgeruild te worden naar de nieuwste @fast modem. De Pods kun je dan verbinden met een rechtstreekse UTP kabel vanuit de modem maar je Pods dienen wel in het stopcontact te zitten. Dat stopcontact is ook je voeding anders werken je Pods niet. 

Houd er rekening mee dat je de Pods niet kan aankopen maar enkel huren. 

Beste is ook eens op deze pagina alles eens na te lezen. Daarin staat de informatie over de Pods en hoe je die eventueel kan bestellen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1202
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Access Points vervangen door Telenet 360° wifi-pods

Je kan natuurlijk ook altijd voor een ander Mesh-systeem kiezen. Dan hoef je je modem niet om te ruilen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 207
Een bus vol! BINGO! Warming up? De volle 100!

Access Points vervangen door Telenet 360° wifi-pods

idealiter gebruik je een nieuwe modem inderdaad, omdat die modem zelf ook onderdeel is van de Mesh.  Alternatief kan perfect via ethernet, maar in deze setup schakel je dan beter de wifi vd modem uit, en is je eerste connected POD (via UTP) ook ok als usage.  Je "verliest" dan mogelijks een mesh punt, waar de modem staat, maar in sommige gevallen geen echt issue gezien die vaak in technische ruimte, kelder of garage hangt, waar vaak Wi-Fi minder belangrijk is.

Maar gezien je nu APs hebt, heb je ook overal ethernet vermoed ik, dus kan je perfect die 1 op 1 vervangen, allemaal eth backhaul, en eventueel ergens waar geen eth is via de mesh.

William_L
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig! Verander-je-wachtwoord-dag

Access Points vervangen door Telenet 360° wifi-pods

De pods moeten niet in een stopcontact zitten maar ze moeten wel stroom hebben, je kan dus ook een verlengkabel of zo gebruiken...

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1651
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Access Points vervangen door Telenet 360° wifi-pods

Ik voel mee met de topic starter, die eigenlijk een tegenstrijdig antwoord op zijn 2 vragen kreeg 🙄 ...

  • de ene zegt dat de pods enkel werken met de nieuwe @fast modem, de andere zegt dat je ze bedraad kan aansluiten op de HGW / E-router.
  • de ene zegt dat de pods in een stopcontact moeten, de andere dat ze ook op een verlengkabel kunnen gebruikt worden .

Volgens mij heeft @BandR gelijk, en kunnen de pods (bedraad) aangesloten worden op de E-router.

Gezien de vraagsteller nu al een E-router (zonder WiFi) heeft, en 4 AP's, kan hij deze gewoon 1 op 1 vervangen door de pods. Hij verliest hierbij ook geen "mesh punt" in vergelijking met zijn huidige set-up.

Wat betreft het stopcontact heeft @William_L gelijk. Zolang de pods stroom krijgen (verlengkabel, verdeelstekker) is het OK.

Het is niet zoals een Powerline, die wel rechtsreeks in een vast stopcontact moet...

 

Een mogelijk probleem is wel:

  • dat Telenet geen pods kan/wil leveren aan een klant zonder de nieuwe @fast modem (hoewel het bij business klanten wel mogelijk is, want die krijgen geen @fast modem).
  • dat het aantal pods die je kan huren maximaal 3 is (te checken)?
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1202
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Access Points vervangen door Telenet 360° wifi-pods

We gaan er even vanuit dat @roelwelters een particuliere klant is. Gezien Telenet voor particulieren inderdaad enkel pods levert in combinatie met de F@ST-modem kan je dus geen pods aansluiten op een ander type modem. Fysiek kan het maar het wordt niet ondersteund, dus einde verhaal. Dus het juiste antwoord op die vraag is wel degelijk nee. Indien het hier gaat om een Business klant dan kan het wel (daar wordt een extra pod gegeven als "basisstation").

Er kunnen weldegelijk meer dan 3 pods genomen worden (is onlangs nog bevestigd hier op De Netweters); ze kunnen echter maar per 3 besteld worden.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
roelwelters
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your third party! It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Access Points vervangen door Telenet 360° wifi-pods

Ik ben business klant, dus het zou kunnen. Maar…ik heb overal cat7 ethernet liggen en wil bekabelde access points. Zoals ik het begrepen heb is dit een air-mesh systeem waarbij maar 1 enkele unit met utp is aangesloten en de rest draadloos met mekaar in verbinding staat. Heeft telenet ook een oplossing voor wired-mesh wifi?

 

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1202
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Access Points vervangen door Telenet 360° wifi-pods

Dan hoef je inderdaad geen andere modem te nemen. Let wel op, de pods nemen normaal de Wi-Fi instellingen van de modem over. Maar er zijn hier al enkele meldingen geweest over het ontbreken van de instellingen in MyTelenet wanneer er gebruik gemaakt wordt van de CV8560E modem.

Als Business klant moet je inderdaad de eerste pod aansluiten via kabel. De andere kan je echter ook perfect bedraad aansluiten. Dat staat hier ook aangegeven: Telenet 360° Wifi installeren 


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5910
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Access Points vervangen door Telenet 360° wifi-pods

@flip1953 

Als ik zeg dat de pods in een stopcontact moeten bedoel ik niet specifiek een vast stopcontact. Ik heb de Pods zelf ook gehad om te testen en die kunnen in een stekkerdoos als een verlengkabel dus ik bedoel een stop contact in het algemeen. Daarmee ook dat er bij staat dat de Pods stroom nodig hebben om te werken.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.