Iedereen bedankt voor de reactie ! Ware het niet dat PX VDSL hier in de buurt ook niet werkt (en ik heb dat 9 jaar geleden zelf ondervonden gedurende enkele weken: TV met elke avond blokjes, TV aan op HD zender was = snelheid naar beneden en het was helemaal hommeles als er dan ook nog iemand op een tablet of via smartphone met wi-fi verbonden was, etc. etc.) Tal van techniekers van PX langs geweest en zelf netwerkspecialisten die op den duur beweerden dat een trein hier in de buurt de oorzaak was en voor elektro-magnetische storing zorgde. Ben met de PX netwerkspecialist tot aan het station geweest om hem te laten zien dat ... het een dieseltrein is die passeert. Finaal was voor PX de automatische garagepoort boosdoener voor drop-outs van de modem. Op de vraag hoe het dan kwam dat ik bij TN nooit hinder had van mijn garagepoort, bleven ze het antwoord schuldig. Uiteindelijk gingen ze een super- supertechnicus en specialist sturen. Nooit gezien. Probleem is dat onze straat in 2 gesneden wordt door een gewestweg (2 X 2 vaksbaan) en volgens mijn vader - gewezen RTT lasser - zijn koperkabels al op ettelijke plaatsen gelast, hersteld en liggen ze niet altijd afgeschermd in de ondergrond zelfs. Ze kunnen uitmeten volgens hem waar de fout(en) exact zitten maar dan ... een gewestweg open breken en herstellingskosten voor een 4- tal klanten aan de rand van de stad ... dit is voor hen onvoldoende rendabel. Wat TN betreft, snap ik niet dat anno 2022 met alle mogelijkheden die er zijn, men iet wil zeggen wat de oorzaak is van het feit dat op willekeurige tijdstippen, meerdere modems op hetzelfde moment uitvallen met dezelfde storing. Ze maken me ronduit belachelijk door altijd techniekers te sturen die op het laatste zegden dat ze hier niets meer kunnen komen doen want dat een onderzoek van het netwerk zich opdringt en dat men zo ook kan opsporen of iemand met non-conforme apparatuur (aangekocht bij Ali-Express, zou typisch vb. zijn) de oorzaak is. Daarvoor moet iemand ingeschakeld worden van Fluvius. Ook hier: kost te groot tgo. opbrengst van de abonnementen. In de buurt blijkt het probleem zich vooral lang onze kant te situeren. TN klanten aan de overzijde van de straat hebben beperkte klachten en moeten wel hun modem / TV box of digicorder sporadisch eens opnieuw opstarten. Langs onze kant van de straat staan 2 huizen en een appartement leeg, één iemand gebruikt sat, er zijn 3 ontevreden VDSL- klanten die niet naar TN willen gaan omdat ze mijn verhaal horen, verder zijn er 2 TN- klanten waarvan 1 het zich niet aantrekt en de andere via een digicorder (zonder interactiviteit en modem) via een digibox naar TV kijkt. Dat is voor haar voldoende. Maar als er op de node 500 en meer klanten aangesloten zijn, dan kunnen die in een buurt min of meer diffuus verspreid zijn. Dus bij wie moet je gaan aanbellen? De overkant zal misschien bv. al op een andere node zitten. Het is enorm triestig: soms als je 's avonds eens aan een TV- avondje denkt en de boel valt uit dan is het een half uur soms klooien tot alles weer verbinding heeft en is de fun eraf, van het werk krijg ik klachten over mijn bereikbaarheid in het kader van thuiswerk, ook alle andere apparatuur (zonnepanelen, chauffage, ...) geraakt buiten dienst en mag je vaak ook opnieuw instellen, etc. etc. Ondanks compensaties, vind ik de factuur nog te hoog, vergeleken met de problemen die er zijn. Ik heb gisteren dan toch nog naar de ombudsdienst gemaild en antwoord gekregen dat mijn klacht ontvankelijk is verklaard en overgemaakt aan TN. Die zullen er zich m.i. wel uit lullen. Overschakelen naar alternatieve providers heeft geen zin want ze maken gebruik van het TN- en PX- netwerk. Besluit: ik heb de keuze tussen TN en TN. Alternatief is PX fiber maar dat betekent nog jaren miserie. Als er met de Ombudsdienst geen oplossing komt (hetgeen ik verwacht want TN zal nooit inzetten op netwerk analyse door een specialist van Fluvius wegens de kost) dan weet ik het niet meer. Ik weet niet of de ombudsdienst niet verder druk zet op TN tot er een oplossing is. Het eigenaardige is dat sedert het bezoek van de laatste technieker alles 5 weken goed loopt en dat dan de dagelijkse problemen herbeginnen. Gezien meerdere modems altijd geïmpacteerd, mijn vernieuwde installatie / bekabeling door een professioneel technieker (met graduaat elektronika) 3 jaar geleden en de vraag naar goede, kwalitatieve bekabeling, denk ik dat mijn installatie niet het probleem kan zijn. Trouwens, 5 à 6 techniekers hebben al een netwerk controle door een specialist gevraagd. Klachten leveren bij TN ook niets op. Hopelijk kan de Ombudsdienst iets forceren want anders heb ik nog jaren problemen voor de boeg ... tot ooit PX fiber passeert. Denk er aan eens in de buurt te polsen wie eventueel de stap naar PX fiber wil zetten. Misschien dat, mits voldoende klanten, alles toch iets vlugger kan. Nogmaals dank voor jullie reacties. PS Meerdere techniekers hebben me gezegd dat als je niemand kent bij het Directiecomité van TN dat je op niets moet rekenen. Zij zeggen ook dat TN geen compensaties toestaat normaal voor onderbrekingen en dat dit toch ook een teken aan de wand is. Ze proberen mij gewoon te sussen. En dan de kost van al die techniekers die hier komen en niets doen omdat voor hen de zaak uitgemaakt is. Als je anders een technieker vraagt en je bent niet thuis, worden u kosten aangerekend. Als het TN uitkomt, steekt het blijkbaar niet op een interventie. Pervert, geen andere woorden voor. Verder @DeLLiAnO : ik heb nog NOOIT een swat-technieker over de vloer gehad. Het zijn altijd mensen die zeggen dat ze enkel binnen iets kunnen doen (en nogmaals, de laatste wilden zelfs niet meer binnen komen) of iets aan de verbinding van de kabel van buiten richting tap. Verder gaat hen bevoegdheid niet. Ze spreken wel allen over een ernstige storing in de buurt, vragen interventies maar nogmaals, tot op heden, noppes. @Suzy Fier op uw telecom bedrijf als dit verhaal hoort. Nogmaals dank voor al jullie reacties. Ik houd jullie op de hoogte.
... Meer weergeven