Beantwoorden
klive
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?! Alles op zijn plek!

Regelmatig verlies verbinding modem (DOCSIS 3.1.)

Beste mede forumgebruikers,

Sedert meer dan anderhalf jaar heb ik problemen met het verlies van internetverbinding. Aanvankelijk meermaals per dag, later meemaals per week, nu nog 1X om de 3 weken verliest mijn modem (E-ROUTER, Docsis 3.1.) verbinding met het internet. Meermaals de modem herstarten is nodig.

3 jaar geleden tijdens de verbouwing is ook alle coax én netwerk kabels volledig vernieuwd door de elektricien.

Hier volgt een overzicht van de TN- interventies:

- februari volgend jaar: technieker die volledige installatie vernieuwt met mededeling: "dit zal niets oplossen maar ik heb dan toch gedaan wat ik kan. Er is immers duidelijk een ernstig netwerkprobleem in de buurt. Ik vraag nazicht van het netwerk." Problemen waren inderdaad niet opgelost

- regelmatige navraag tijdens de periode februari - augustus vorig jaar over de stand van zaken van het onderzoek naar de oorzaak. Antwoord: "we zijn er mee bezig. Er zijn bij u ook werken in de buurt. De oorzaak vinden van een netwerkprobleem is soms een heel moeilijk iets. Het is zoeken soms naar een speld in een hooimijt".

- augustus vorig jaar: regelmatige drop-outs (meermaals per dag) met telkens noodzaak tot herstarten van modem. Technieker: "zal modem vervangen. Er zijn problemen geweest met Safespot die maken dat modems hun firmware niet meer ok is." Naast nieuwe modem, ook aansluiting (stekker) aan tap vervangen.

- Resultaat: problemen houden aan. September: opnieuw contact met de TN klantendienst. Er is een INGRESS probleem waarbij de 23 Mhz band geïmpacteerd is. We gaan tijdelijk die ban supprimeren want dat is de meest gevoelige in afwachting van een oplossing.

- Oktober vorig jaar: problemen gedurende 3 weken van de baan. Nadien weer opnieuw deconnectie modem. Er wordt een compensatie toegekend.

- November: opnieuw techieker die nogmaals modem vervangt. Problemen blijven aanhouden. Binnen wordt alles bekeken. Installatie wordt bestempeld als toonvoorbeeld door technieker. Alle utp-stekker en coax stekkers worden vervangen. Nogmaals nieuwe modem en nieuwe versterker.

- Januari: situatie opnieuw aan het escaleren. Technieker: "ik kan bij u niets komen doen. Er is een ernstige storing in de buurt. Uit mijn logs blijkt dat er tientallen modems in de buurt op hetzelfde tijdstip als de bij u vastgestelde problemen, met dezelfde signaalafwijking verinding met het internet verliezen. Installatie binnen wordt nagezien nadat technieker zijn supervisor gecontacteerd had. Er wordt nazicht van het netwerk gevraagd weerom zonder ... resultaat.

- Februari: omwille van aanhoudende problemen mag ik telefonisch een techieker contacteren. Resultaat: er is een INGRESS probleem op de 23 Mhz band.  Dit moet opgelost worden. Nogmals klacht ingediend. Opnieuw wordt een compensatie toegekend. 

 - Maart: opnieuw technieker met mededeling dat hij bij mij niets kan komen doen. Men had een netwerkspecialist moeten komen. Hij voegt log toe aan zijn oproep voor netwerk nazicht waaruit duidelijk ook blijkt dat 10- tallen modems in de buurt met zelfde probleem op zelfde tijdstip verbinding met het internet verliezen. Hij ziet mijn installatie binnen na. Reactie: "moet het maar overal zo zijn ...". 

- April: technieker weigert nog binnen te komen. Er is hier duidelijk een netwerkprobleem. Zal nogmaals een alert uitsturen en vragen dat men het netwerk naziet. Ik kan niets doen. De rapproten van mijn collega's zeggen voldoende.

- Half mei ll.: opnieuw technieker. Meerdere collega's hebben uw installatie al nagezien. Die is dik OK. Kan binnen niets meer komen doen. Signaal is te sterk en ik zal dus een verzwakker plaatsen. Ik zal ook een geoxideerde stekker vervangen van een verlengkabel richting tap. Kan niets meer doen. Er is hier een netwerkprobleem.

- Tot vrijdag ll. geen problemen; dacht dat alles opgelost was maar na 6 weken - sedert vrijdag ll. - opnieuw dagelijks verlies verbinding modem met internet. Tel. naar klantendienst: "ik zie dat op het tijdstip van uw probleem, nog 6 andere modems in de buurt met hetzelfde probleem te kampen hadden. Ik kan een technieker sturen ... Heb bedankt voor de moeite want die mensen zeggen zelf dat ze niets komen doen.

- Zaterdag ll. opnieuw problemen 's avonds. Zondag tel. naar klantendienst. Antwoord: "dit is ronduit schandalig. Dit probleem sleept tè lang aan. Er is duidelijk een netwerkprobleem in uw buurt. Escaleer de zaak naar de Ombudsdienst want anders geraakt dit nooit opgelost." Er dient een netwerk specialist ingeschakeld te worden maar ik kan enkel een technieker sturen ... 😞

Zie het niet meer zitten. Wachten op PX fiber wordt mijn grootste hoop. Alleen ... dit kan nog jaren duren. Alternatief VDSL maar in de straat zijn ook alle VDSL- klanten ontevreden. Treiterig: onze straat wordt in 2 gesneden door een gewestweg en aan de overkant van deze weg (van centrum van de stad tot daar) PX fiber aangelegd. Allen .. de gewestweg oversteken was niet mogelijk ... 

 

Ik moet dus verder met TN.

Iemand enig advies / raad ? Dank bij voorbaat. 

Tags (1)
0 Likes
7 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Regelmatig verlies verbinding modem (DOCSIS 3.1.)

@klive 

Heb het hele verhaal gelezen maar er is weinig advies of raad wat er gegeven kan worden. 

Er is duidelijk een netwerk probleem en dat is aan Telenet zelf die dart moet oplossen daar kan een technieker ter plaatse of bij jou thuis niks mee doen. Dat je je verhaal hier neerzet is goed geen probleem maar de oplossing zal er vrees ik niet komen. 

Je kan zoals je al aangegeven hebt naar de ombudsdienst gaan en het daar aangeven maar of het dan sneller gaat geen idee. 

Zelf vrees ik er voor dat er toch echt een netwerktechnieker moet komen om dit probleem op te lossen. Je kan blijven bellen en of berichten sturen naar de klantendienst zodat je gehoord wordt en dat ze een echte actie ondernemen. Meer kan er denk ik ook niet gedaan worden want hier een echte oplossing zal er niet zijn.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Regelmatig verlies verbinding modem (DOCSIS 3.1.)

@klive 

Man wth! Dit zou ik niet kunnen trekken/aankunnen en dan zolang al.

Ja en bij techniekers bij Telenet heb je 2 mogelijkheden. Of ze sturen een technieker die alleen binnenhuis iets iets mag doen, de andere SWAT technieker(term die Telenet gebruikt) die mag dan zowel binnen als buiten aan de verdelers zowel op grond als die aan de paal werken.

Hebben ze ooit de aansluitingen in die grijze kastjes, of die bakjes aan verlichtingspalen ooit nagekeken of veranderd? Is er iemand uit je buurt die je kent en geen problemen heeft?

Sowieso alles documenteren, mails, brieven, chats, datums van uur elke maken.. zodat je zelf dossier maakt en niet achteraf moet gaan lopen zoeken Enzo. En zoals @patrick37 al zei, ga met dit dossier na ombudsdienst, ben je lid bij testaankoop kunnen zij je bijstaan met 30advocaten,

Vraag om afspraak bij burgemeester tesnoods. Je kan ze ook aanklagen met of zonder advocaat op vredegerecht. (Als je uw betaling niet doet, of alleen voor de diensten die wel werken kom je daar ook terecht *nadeel bij 3x ofzo snijd Telenet standaard u  accountje door en heb je niks*

Ben je met verschillende, vorm collectief, en doe alle stappen die je onderneemt te samen bereik je veel meer, en kun je daarna het ook in media/nieuws/krant terecht komen. En ook zij alle documenten bijhouden, datums van waar en wanneer en hoe je probleem hebt overgebracht, logs, chats alles.

Geen internet in een tijdperk als vandaag is gewoon niet denkbaar meer. Zelfs mensen in schuldbemiddeling krijgen recht op het minimum aan telecom diensten.

Ik hoop en wens dat je snel toch een lichtpuntje mag zien, waardoor alles in stroomversnelling kan gaan, en probleem word opgelost!

Hou moed en veel sterkte

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
klive
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?! Alles op zijn plek!

Regelmatig verlies verbinding modem (DOCSIS 3.1.)

Iedereen bedankt voor de reactie !

Ware het niet dat PX VDSL hier in de buurt ook niet werkt (en ik heb dat 9 jaar geleden zelf ondervonden gedurende enkele weken: TV met elke avond blokjes, TV aan op HD zender was = snelheid naar beneden en het was helemaal hommeles als er dan ook nog iemand op een tablet of via smartphone met wi-fi verbonden was, etc. etc.) Tal van techniekers van PX langs geweest en zelf netwerkspecialisten die op den duur beweerden dat een trein hier in de buurt de oorzaak was en voor elektro-magnetische storing zorgde. Ben met de PX netwerkspecialist tot aan het station geweest om hem te laten zien dat ... het een dieseltrein is die passeert. 

Finaal was voor PX de automatische garagepoort boosdoener voor drop-outs van de modem. Op de vraag hoe het dan kwam dat ik bij TN nooit hinder had van mijn garagepoort, bleven ze het antwoord schuldig. Uiteindelijk gingen ze een super- supertechnicus en specialist sturen. Nooit gezien. Probleem is dat onze straat in 2 gesneden wordt door een gewestweg (2 X 2 vaksbaan) en volgens mijn vader - gewezen RTT lasser - zijn koperkabels al op ettelijke plaatsen gelast, hersteld en liggen ze niet altijd afgeschermd in de ondergrond zelfs. Ze kunnen uitmeten volgens hem waar de fout(en) exact zitten maar dan ... een gewestweg open breken en herstellingskosten voor een 4- tal klanten aan de rand van de stad ... dit is voor hen onvoldoende rendabel.

Wat TN betreft, snap ik niet dat anno 2022 met alle mogelijkheden die er zijn, men iet wil zeggen wat de oorzaak is van het feit dat op willekeurige tijdstippen, meerdere modems op hetzelfde moment uitvallen met dezelfde storing. Ze maken me ronduit belachelijk door altijd techniekers te sturen die op het laatste zegden dat ze hier niets meer kunnen komen doen want dat een onderzoek van het netwerk zich opdringt en dat men zo ook kan opsporen of iemand met non-conforme apparatuur (aangekocht bij Ali-Express, zou typisch vb. zijn) de oorzaak is. Daarvoor moet iemand ingeschakeld worden van Fluvius. Ook hier: kost te groot tgo. opbrengst van de abonnementen.

In de buurt blijkt het probleem zich vooral lang onze kant te situeren. TN klanten aan de overzijde van de straat hebben beperkte klachten en moeten wel hun modem / TV box of digicorder sporadisch eens opnieuw opstarten. Langs onze kant van de straat staan 2 huizen en een appartement leeg, één iemand gebruikt sat, er zijn 3 ontevreden VDSL- klanten die niet naar TN willen gaan omdat ze mijn verhaal horen, verder zijn er 2 TN- klanten waarvan 1 het zich niet aantrekt en de andere via een digicorder (zonder interactiviteit en modem) via een digibox naar TV kijkt. Dat is voor haar voldoende. Maar als er op de node 500 en meer klanten aangesloten zijn, dan kunnen die in een buurt min of meer diffuus verspreid zijn. Dus bij wie moet je gaan aanbellen? De overkant zal misschien bv. al op een andere node zitten.

Het is enorm triestig: soms als je 's avonds eens aan een TV- avondje denkt en de boel valt uit dan is het een half uur soms klooien tot alles weer verbinding heeft en is de fun eraf, van het werk krijg ik klachten over mijn bereikbaarheid in het kader van thuiswerk, ook alle andere apparatuur (zonnepanelen, chauffage, ...) geraakt buiten dienst en mag je vaak ook opnieuw instellen, etc. etc. 

Ondanks compensaties, vind ik de factuur nog te hoog, vergeleken met de problemen die er zijn.

Ik heb gisteren dan toch nog naar de ombudsdienst gemaild en antwoord gekregen dat mijn klacht ontvankelijk is verklaard en overgemaakt aan TN. Die zullen er zich m.i. wel uit lullen. 

Overschakelen naar alternatieve providers heeft geen zin want ze maken gebruik van het TN- en PX- netwerk.

Besluit: ik heb de keuze tussen TN en TN. Alternatief is PX fiber maar dat betekent nog jaren miserie.

Als er met de Ombudsdienst geen oplossing komt (hetgeen ik verwacht want TN zal nooit inzetten op netwerk analyse door een specialist van Fluvius wegens de kost) dan weet ik het niet meer. Ik weet niet of de ombudsdienst niet verder druk zet op TN tot er een oplossing is.

Het eigenaardige is dat sedert het bezoek van de laatste technieker alles 5 weken goed loopt en dat dan de dagelijkse problemen herbeginnen. Gezien meerdere modems altijd geïmpacteerd, mijn vernieuwde installatie / bekabeling door een professioneel technieker (met graduaat elektronika) 3 jaar geleden en de vraag naar goede, kwalitatieve bekabeling, denk ik dat mijn installatie niet het probleem kan zijn. Trouwens, 5 à 6 techniekers hebben al een netwerk controle door een specialist gevraagd. Klachten leveren bij TN ook niets op. Hopelijk kan de Ombudsdienst iets forceren want anders heb ik nog jaren problemen voor de boeg ... tot ooit PX fiber passeert.

Denk er aan eens in de buurt te polsen wie eventueel de stap naar PX fiber wil zetten. Misschien dat, mits voldoende klanten, alles toch iets vlugger kan.

Nogmaals dank voor jullie reacties.

PS Meerdere techniekers hebben me gezegd dat als je niemand kent bij het Directiecomité van TN dat je op niets moet rekenen. Zij zeggen ook dat TN geen compensaties toestaat normaal voor onderbrekingen en dat dit toch ook een teken aan de wand is. Ze proberen mij gewoon te sussen. En dan de kost van al die techniekers die hier komen en niets doen omdat voor hen de zaak uitgemaakt is. Als je anders een technieker vraagt en je bent niet thuis, worden u kosten aangerekend. Als het TN uitkomt, steekt het blijkbaar niet op een interventie. Pervert, geen andere woorden voor.

Verder @DeLLiAnO : ik heb nog NOOIT een swat-technieker over de vloer gehad. Het zijn altijd mensen die zeggen dat ze enkel binnen iets kunnen doen (en nogmaals, de laatste wilden zelfs niet meer binnen komen) of iets aan de verbinding van de kabel van buiten richting tap. Verder gaat hen bevoegdheid niet. Ze spreken wel allen over een ernstige storing in de buurt, vragen interventies maar nogmaals, tot op heden, noppes.

 

@Suzy Fier op uw telecom bedrijf als dit verhaal hoort.  

Nogmaals dank voor al jullie reacties. Ik houd jullie op de hoogte.

0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Regelmatig verlies verbinding modem (DOCSIS 3.1.)

ik heb hier gehad dat er TV storing was als het vroor of regende ook soms, regelbare kabelversterker er extra tussen en alles van de baan , maar zo eenvoudig is het waarschijnlijk niet dan. ( was enkel voor televisie niet voor internet) is een mobiele gateway dan eventueel geen oplossing ipv kabel? dan wel extra abbonnement -  of kunnen ze een ander type modem installeren dewelke andere minder kwetsbare of ongeaffecteerde frequenties gebruikt oid

0 Likes
klive
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?! Alles op zijn plek!

Regelmatig verlies verbinding modem (DOCSIS 3.1.)

Meerdere techniekers hebben me al verteld dat alle modems die TN ter beschikking stelt, op quasi hetzelfde firmware platform zouden draaien en dat er weinig verschil is tussen de E-router en de klassieke modems met wifi aan boord met dien verstande dat de E-router niet over wifi beschikt uiteraard. Verder werken ze allemaal op dezelfde technologische basis.

 

Bij mij is nu een SWAT engineer ingeschakeld die toegeeft dat er netwerkproblemen zijn. Hij heeft de 2 adressen vermeld waar Telenet ingegrepen heeft wegens installatie die storing op het netwerk veroorzaakte (vervanging dropkabel en bij de andere vervanging modem). 

Eerste bevestiging, formeel, dat het probleem aan het netwerk van TN ligt. De man in kwestie (niet van Fluvius maar een privé firma) blijft de zaak opvolgen tot ze opgelost is en ik mag hem contacteren wanneer ik opnieuw met problemen geconfronteerd word.

Er zou nog een storingsratio zijn van ongeveer 2% op het netwerk en men komt van 30%. De laatste 2 weken geen drop-outs meer gehad en mocht het probleem zich opnieuw stellen dan weet ik wat gedaan. Let's hope.

Verder is het wachten op PX fiber. Als ze hier ooit zouden passeren, zal ik het zeker uitproberen. Voor de internet speed moet je het met uitzondering van de upload niet doen.

TN blijft heer en meester want tegen dat de uitrol van PX fiber ooit op kruissnelheid komt, heeft TN al Docsis 4 (die ook tot 10 Gpbs zou aankunnen, net zoals de fiber) en zijn ze ook al bezig met het uitrollen van FTTH. Vraag is dus wie eerst het meeste klanten zal bereiken met FTTH. Die zal m.i. ook het meeste euro's incasseren maar het kan allemaal nog jaren duren.

 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Regelmatig verlies verbinding modem (DOCSIS 3.1.)


@klive  schreef:

TN blijft heer en meester want tegen dat de uitrol van PX fiber ooit op kruissnelheid komt, heeft TN al Docsis 4 (die ook tot 10 Gpbs zou aankunnen, net zoals de fiber) en zijn ze ook al bezig met het uitrollen van FTTH. Vraag is dus wie eerst het meeste klanten zal bereiken met FTTH. Die zal m.i. ook het meeste euro's incasseren maar het kan allemaal nog jaren duren.


Telenet al bezig met de uitrol van FTTH? Waar? ken jij al iemand die op Telenet FTTH zit?

Volgens de persmededeling Telenet en Fluvius bereiken bindend akkoord over samenwerking rond 'het datanetwerk van de toekomst'

  • zal "Netco" (het nieuwe - nog op te richten - netwerkinfrastructuurbedrijf) zijn activiteiten starten in 2023!
  • met als ambitie 78% van Vlaanderen te bereiken met FTTH (tegen 2038)!
  • gelijktijdig wordt het bestaande Docsis netwerk verder geupgraded  (vooral voor de gebieden die uit de FTTH boot vallen)

Met andere woorden: Proximus staat m.i. al een héél stuk verder met de uitrol van FTTH!

 

Voor 10 Gbps moeten we niet op Docsis 4.0 wachten, Docsis 4.0 is vooral belangrijk voor de upload:

  • Docsis 3.1 kan (theoretsich*) nu al 10 Gbit/s downstream en 1-2 Gbps upstream.
  • Docsis 4.0 kan (theoretisch*) ook 10 Gbits/s downstream, maar 6 Gbps upstream.

*Theoretsich is natuurlijk gans anders dan de praktijk.😊

  • Voor de maximale upstream moet de volledige upstream bandbreedte gebruikt worden (5-204 MHz):
    • dat is een uitbreiding van de huidige 5-65 naar 5-204 Mhz (en vergt wsl overal nieuwe NIU's).
    • afschakeling van de TV (radio) muxen op 120-128MHz (al bezig).
  • De maximale downstream is ook gebaseerd op het gebruik van de maximale downstream bandbreedte:
    • nog een verdere uitbreiding van 1000Mhz naar 1600Mhz (huidige "grote netwerf" gaat tot 1.000MHz of 1200MHz dacht ik).
    • volledige afschaffing van TV via DVB-C en overgaan tot "all-IP"?

Dus zo vlug komt dat allemaal niet, hoewel een dringend nodige upload verhoging nu reeds mogelijk is met Docsis 3.1 ..

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Regelmatig verlies verbinding modem (DOCSIS 3.1.)


@klive  schreef:

Bij mij is nu een SWAT engineer ingeschakeld die toegeeft dat er netwerkproblemen zijn. Hij heeft de 2 adressen vermeld waar Telenet ingegrepen heeft wegens installatie die storing op het netwerk veroorzaakte (vervanging dropkabel en bij de andere vervanging modem). 

Eerste bevestiging, formeel, dat het probleem aan het netwerk van TN ligt. De man in kwestie (niet van Fluvius maar een privé firma) blijft de zaak opvolgen tot ze opgelost is en ik mag hem contacteren wanneer ik opnieuw met problemen geconfronteerd word.

Er zou nog een storingsratio zijn van ongeveer 2% op het netwerk en men komt van 30%. De laatste 2 weken geen drop-outs meer gehad en mocht het probleem zich opnieuw stellen dan weet ik wat gedaan. Let's hope.


Blij voor jouw dat het probleem nu eindelijk opgelost is (hopelijk). En chapeau voor jouw volharding en engelengeduld 😊.

Zoals het al lang duidelijk was in dit hele verhaal, kwam de storing niet van binnen, maar buiten op de kabel (met impact op de hele buurt), jammer dat het zoveel maanden (jaren?) duurde voor Telenet de juiste actie ondernam🤔.

 


@klive  schreef:

Meerdere techniekers hebben me al verteld dat alle modems die TN ter beschikking stelt, op quasi hetzelfde firmware platform zouden draaien en dat er weinig verschil is tussen de E-router en de klassieke modems met wifi aan boord met dien verstande dat de E-router niet over wifi beschikt uiteraard. Verder werken ze allemaal op dezelfde technologische basis.


 De oorzaak van jouw probleem was inderdaad niet de E-router. Hopelijk heb je er nog veel plezier aan 😀