Beantwoorden
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Hallo iedereen,

 

Ik heb nog een AP7465CE , dus met wifi 5.

 

Ook nog een netgear AP (die platte maar dat is wifi ' - die ga ik gewoon gebruiken als switch en de wifi hiervan afleggen).

 

Nu heb ik onlangs 2X Linksys Velop AC1300 aangekocht. Deze wil ik beneden plaatsen, eentje boven en de AP7465CE op de zolder. Allen aangesloten met internet kabel die vertrekt vanuit de modem van Telenet (in de garage).

 

Nu had ik voorgenomen dat de AC1300 ook Wifi 5 is zoals de AP van telenet maar ik zie op de doos:

 

Dual band wifi system : 802.11b/g/n - 2.4 Ghz  en 802.11n/ac - 5 Ghz

 

Wil dit zeggen dat de 2.4 Ghz nog steeds op wifi 4 zit dan met de /n ipv Wifi 5? De 5 Ghz blijkbaar wel op Wifi 5. Dat zou betekenen dat als men verbind op 2.4, dat men nog steeds Wifi 4 snelheden doorkrijgt en niet wifi 5. Bedoeling was om alles op Wifi 5 te plaatsen, idem met de AP van Telenet die op de zolder komt te staan (ook verbonden met kabel).

Op de website van Linksys zie ik:

 

www. linksys .com/nl/linksys-velop-multiroom-intelligent-mesh-wi-fi-systeem-dual-band-1-pack/WHW0101-EU.html

 

WiFi Bands
  • Dual-Band

 

WiFi Speed
  • AC1200 – AC1900

 

WiFi Technology
  • WiFi 5 (802.11ac)
  • WiFi 4 (802.11n)
  • Next-Gen AC2 MU-MIMO

en ook

Wi-Fi Technology

  • Dual-band AC1300 (867 + 400 Mbps)‡ met MU-MIMO en 256-QAM

Nu ben ik een beetje confused , is deze Velop AC1300 ook Wifi 5 op de 2.4? Of enkel Wifi 4 zoals de Netgear ?

Zoja doe ik hiermee geen verbetering van de snelheid van het netwerk toch?

 

Bedankt!

0 Likes
33 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN


@SPiET  schreef:

Nu ben ik een beetje confused , is deze Velop AC1300 ook Wifi 5 op de 2.4? Of enkel Wifi 4 zoals de Netgear ?


Niet nodig om confused te zijn, het is héél eenvoudig:

  • WiFi4 is een andere naam voor de vroegere benaming 802.11n en kan zowel op 2,4 als 5 GHz gebruikt worden.
  • WiFi5 is een andere naam voor de vroegere benaming 802.11ac en is alleen beschikbaar op 5 GHz.

Zowel jouw Linksys Velop AC1300 en jouw Telenet AP7465CE-TN ondersteunen WiFi4 (n) op 2.4GHz, en de hogere snelheden Wifi5 (ac) op 5GHz.

Het voordeel van de 5GHz band is dat deze veel hogere snelheden ondersteunt, maar veel minder ver draagt, terwijl de 2.4GHz band een veel groter bereik heeft (vb door muren), maar lagere snelheden.

Als je echt alles op WiFi5 wilt, dan moet je in al jouw AP's de 2.4Ghz band uitschakelen, maar dat zou ik niet aanbevelen:

  • sommige (oudere) toestellen ondersteunen geen 5Ghz.
  • je toestellen zullen normaal proberen op met 5Ghz te verbinden, maar indien geen bereik kunnen ze nog altijd de 2.4Ghz band gebruiken.
  • sommige dual band toestellen kunnen gelijktijdig op beide frequenties verbinden, en dus de snelheden combineren!

@SPiET  schreef:

Zoja doe ik hiermee geen verbetering van de snelheid van het netwerk toch?


Ja, toch wel.

Door meerdere AP's te plaatsen heb je het bereik van jouw netwerk aanzienlijk uitgebreid, wat ook een positieve invloed zal hebben op de snelheden.

Als je echt nog hogere snelheden wilt, moet je voor Wifi6 gaan (802.11ax🙂

0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Dus wil je dan zeggen dat Wifi 5 niet bestaat op 2.4 Ghz? 

 

Ik had vernomen dat dit een nieuwe standaard was ten opzichte van de 4, sneller maar ook voor de 2.4 Ghz . Zoals Wifi 6 ook nog sneller is voor beide of heb ik hier volledig mis?

 

Ik zie dit op de linksys site , andere versie , wifi 5

 

https://www.linksys.com/nl/linksys-velop-multiroom-intelligent-mesh-wi-fi-systeem-dual-band-2-pack/W...

 

En daar spreken ze enkel over Wifi 5 AC voor beide.

0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Zie ook:

 

https://www.rfwireless-world.com/Terminology/difference-between-wifi-6-and-wifi-5.html

 

Edit: je hebt gelijk, bljkbaar is Wifi 5 ENKEL voor de 5 Ghz band.

 

Dus als je wilt je 2.4 Ghz band veel sneller laten werken, dan is het oftewel uitbreiden met nog Wifi 4 AP of direct naar Wifi 6 (wat ik nog veel te duur vind) klopt dit?

 

 

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

@SPiET 

Als je overal wifi6 steekt (ax) dan zullen al je toestellen die wifi 4 of 5 zijn ook op werken, maar aan hun eigen max capaciteit. Voordeel is je bent toekomst gericht klaar voor nieuwere toestellen die wifi6 aankunnen, maar is zoals @flip1953 zegt nu nog aan de kostelijke kant. Wifi5 (ac) is voor de moment de norm en zal dit nog een tijd zo blijven. En betaalbaarder natuurlijk.

Grote verschil met wifi6 is veel groter bereik en meer snelheid, gaat beter door dikkere muren enz, stabieler.

De 2.4 ghz zal schommelen tussen de 2a300Mbs, op de 5ghz lijn kun je er tussen de 5a 800+mbs uithalen. Afhankelijk allemaal van storingen, kwaliteit en sterkte signaal, apparatuur, interference..

Wel is het idd zo als je beide signalen op 1 zet, je stabieler signaal hebt, maar als je ze beiden apart uitzet, en toestellen die dicht in buurt zijn en 5ghz ondersteunen een veel hoger snelheid krijgen (van kort bij zoals al gezegt is)

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

ja idd Wifi 6 is nog veel te duur infeite.

 

Als ik die Velops van Linksys installeer, moet ik dan de wifi van de router van telenet zelf afleggen of mag die ook blijven aanliggen?

 

https://www.linksys.com/nl/linksys-velop-multiroom-intelligent-mesh-wi-fi-systeem-dual-band-1-pack/W...

 

Dus deze is identiek als de WHW0102 en de WHW0103. Terwijl er bij de specs van de O2 staat enkel Wifi 5 (ac) en bij de andere , al de andere WiFi 4/5. Bizar.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN


@SPiET  schreef:

Edit: je hebt gelijk, bljkbaar is Wifi 5 ENKEL voor de 5 Ghz band.


Ja, natuurlijk heb ik gelijk, anders zou ik hier niet antwoorden lol.

Stop nu eens met twijfelen ...

Maar waarom zou je de 2.4Ghz band willen versnellen, als je op 5Ghz kan verbinden?

Trouwens, de 2.4Ghz band is compleet verzadigd, hoe meer AP's op 2.4Ghz hoe ze elkaar verstoren...

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN


@@

Als ik die Velops van Linksys installeer, moet ik dan de wifi van de router van telenet zelf afleggen of mag die ook blijven aanliggen?


Als je de Velop instelt als bridge, dan mag je de Wifi van de Telenet router aan laten. Geef dan alle AP's dezelfde naam (SSID), dezelfde versleuteling (WPA2) en hetzelfde paswoord.

Als je de Velop instelt als wireless router, dan krijg je 2 aparte netwerken, en mag er niets anders meer aangesloten worden op de Telenet router (tenzij de digicorders), en leg je de Wifi uit.

Ik zou opteren voor bridge.

 

 

SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Ja maar niet alle toestellen verbinden zichzelf op de 5 Ghz band toch?

 

Dus ook het AP van Telenet is ook maar Wifi 4 op de 2.4 Ghz dan?

 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-zijn-de-specificaties-van-de-telenet-powerline-adapter...

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Normaal is het zo, dat een bv wifi 5, (ook alle lagere standaarden aankan, b,g,n.. tot wat hij max te bieden heeft.) Begrijp @flip1953  heel goed he, beter dat jeje huis overal versterkt met snelste kanaal dan op beide, want 2.4 kanaal is echt veel trager dan 5, maar wel opletten want er zijn nog veel (smart) toestellen die alleen maar 2.4 kanaal zien. Stom voorbeeld, zoals mijne luchtzuiveraar in huis kan alleen maar 2.4 zien.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Denk nog veel te veel toestellen met 2.4 Ghz, denk best je ssid dan gewoon voor beide enablen zodat het toestel zelf de keuze maakt met 2.4 of 5 Ghz niet?

 

Ps: maak je dan best toch 2 ssids? Namelijk eentje voor 2.4 en eentje voor 5 ghz? Of kan beiden samen in 1 ssid?

 

Bijv onze airco toestellen zijn allemaal op 2.4 Ghz (panasonic nieuw) dus 5 Ghz is a no go. Als je dat uitlegt, leg je ook heel veel apparaten af, jammer genoeg.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

@SPiET 

Normaal gezien als je beide signalen 1 ssid geeft zou dat moeten werken. Ik ben echter sinds kort overgeschakelt naar elk ssid apart.

Op mijn nieuwe gsm zelf kan ik 2 wifi signalen tegelijk aanzetten, heb dan ook letterlijk 2 wifi radartjes naast elkaar staan, zodat als het ene wegvalt hij niet moet zoeken en connecten naar het 2de signaal, maar dat ie het direct heeft. Handig, in mijn ogen beetje overbodig, ik ben nog iemand dat geen problemen heeft als het toestel een secondje nodig heeft om over te schakelen te schakelen. Iets dat te traag, happert of wat dan ook doet, ben ik weer wel gevoelig aan lol

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Wel bedankt voor alle info!

 

Blijkbaar is Wifi 5 dan enkel voor de 5 Ghz band, en ik die dacht dat dit ook voor de 2.4 Ghz was. Nu Wifi 6 is nog veel te duur, dus gaan we ons toespitsen op extra AP's voor de 2.4 Ghz op wifi 4 en de wifi 5 voor de 5 Ghz.

 

Zal 1 ssid nemen voor beide, omdat ik wel denk dat toestellen die bijv ook 5 Ghz ondersteunen wel sowieso de 5 Ghz prioritair gaan nemen.

0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

@DeLLiAnO @flip1953 

 

Nu ik heb effe 1 Velop aangesloten via:

 

Ethernet kabel komt uit de muur (rechtstreeks naar de router) onder de TV -> aangesloten aan de Velop.

 

Andere ethernet kabel gaat via de Velop naar de Telenet Netgear AP (wifi daarvan heb ik uitgeschakeld). Daar die verschillende aansluitingen geeft, gaan er ook ethernet kabels naar de digicorder , TV en wat game consoles.

De velop staat geconfigureerd automatisch DHCP.

 

Als ik die in bridge modus plaatst dan komt er geen internet meer door naar de Netgear dus ook niet naar de TV (bijv voor Netflix) maar ook niet meer naar de digicorder.

 

Dus ik moet wel de bridge modus uitschakelen om internet te ontvangen naar de Netgear en zodoende naar alle andere apparaten die daarop zijn aangesloten.

 

Klopt dit?

 

edit : bij configuratie van de velop in de app, heb ik wel gekozen voor hetzelfste ssid en pass van de telenet router.

 

bedankt

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Hiervoor ga je zwaarder geschut naar hier moeten roepen, die ik al meer van zo een problemen de oplossing heb weten geven.

@janne_man @igvfer @flip1953 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes