Beantwoorden
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Hallo iedereen,

 

Ik heb nog een AP7465CE , dus met wifi 5.

 

Ook nog een netgear AP (die platte maar dat is wifi ' - die ga ik gewoon gebruiken als switch en de wifi hiervan afleggen).

 

Nu heb ik onlangs 2X Linksys Velop AC1300 aangekocht. Deze wil ik beneden plaatsen, eentje boven en de AP7465CE op de zolder. Allen aangesloten met internet kabel die vertrekt vanuit de modem van Telenet (in de garage).

 

Nu had ik voorgenomen dat de AC1300 ook Wifi 5 is zoals de AP van telenet maar ik zie op de doos:

 

Dual band wifi system : 802.11b/g/n - 2.4 Ghz  en 802.11n/ac - 5 Ghz

 

Wil dit zeggen dat de 2.4 Ghz nog steeds op wifi 4 zit dan met de /n ipv Wifi 5? De 5 Ghz blijkbaar wel op Wifi 5. Dat zou betekenen dat als men verbind op 2.4, dat men nog steeds Wifi 4 snelheden doorkrijgt en niet wifi 5. Bedoeling was om alles op Wifi 5 te plaatsen, idem met de AP van Telenet die op de zolder komt te staan (ook verbonden met kabel).

Op de website van Linksys zie ik:

 

www. linksys .com/nl/linksys-velop-multiroom-intelligent-mesh-wi-fi-systeem-dual-band-1-pack/WHW0101-EU.html

 

WiFi Bands
  • Dual-Band

 

WiFi Speed
  • AC1200 – AC1900

 

WiFi Technology
  • WiFi 5 (802.11ac)
  • WiFi 4 (802.11n)
  • Next-Gen AC2 MU-MIMO

en ook

Wi-Fi Technology

  • Dual-band AC1300 (867 + 400 Mbps)‡ met MU-MIMO en 256-QAM

Nu ben ik een beetje confused , is deze Velop AC1300 ook Wifi 5 op de 2.4? Of enkel Wifi 4 zoals de Netgear ?

Zoja doe ik hiermee geen verbetering van de snelheid van het netwerk toch?

 

Bedankt!

0 Likes
33 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN


@SPiET  schreef:

Dus ook het AP van Telenet is ook maar Wifi 4 op de 2.4 Ghz dan?


Hoeveel keer ga je diezelfde vraag nog stellen? WiFi5 is alleen op de 5Ghz band

 


@SPiET  schreef:

Denk nog veel te veel toestellen met 2.4 Ghz, denk best je ssid dan gewoon voor beide enablen zodat het toestel zelf de keuze maakt met 2.4 of 5 Ghz niet?

Bijv onze airco toestellen zijn allemaal op 2.4 Ghz (panasonic nieuw) dus 5 Ghz is a no go. Als je dat uitlegt, leg je ook heel veel apparaten af, jammer genoeg.


Inderdaad: best gewoon 1 SSID voor beide 2.4Ghz en 5GHz

De apparaten die alleen 2.4GHz ondersteunen zullen automatisch met de 2.4GHz verbinding maken. Het is zelden nodig om 2 aparte SSID's te nemen

 


@SPiET  schreef:

De velop staat geconfigureerd automatisch DHCP.

Als ik die in bridge modus plaatst dan komt er geen internet meer door naar de Netgear dus ook niet naar de TV (bijv voor Netflix) maar ook niet meer naar de digicorder.

Dus ik moet wel de bridge modus uitschakelen om internet te ontvangen naar de Netgear en zodoende naar alle andere apparaten die daarop zijn aangesloten.


Dan heb je toch iets verkeerd gedaan. Of heb je gekozen voor "wireless bridge"? Dat mag je zeker niet doen.

Ik heb geen ervaring met de Linksys Velop, maar je moet deze instellen als Access Point, en zeker niet als router.




@SPiET  schreef:

bij configuratie van de velop in de app, heb ik wel gekozen voor hetzelfste ssid en pass van de telenet router.


Perfect!

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Ik heb het velop systeem  met 2 maal AX5300.

Dit is een fantastische router met Wifi, waarom zou je nog de telenetrouter gebruiken als je veel meer mogelijkheden kan hebben om te tweaken. Ik heb vroeger ook nog met de ap van telenet gewerkt en da werkte meer niet dan wel.

Ik heb wel meer dan 30 apparaten op wifi. Ik kan je enkel aanraden om je velops te gebruiken en niks anders, problemen met bereik, dan zet je een velop bij.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Ik denk dat je inderdaad volledig gelijk hebt, en dan volledig overgaat op de Velop als centrale router.

Ik dacht dat de TS alleen geïnteresseerd was in het "uitbreiden" van zijn netwerk (inclusief de Telenet AP)...

Het opzetten van de Velop als de centrale router in je netwerk is een gans andere keuze, en is niet altijd zo evident als je ook nog een digicorder in het netwerk hebt.

Maar wellicht de beste keuze ...

0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

@Christof75 Ja dat kan ik me wel inbeelden dat deze router een stuk beter is dan de telenet.

 

Maar werkt dit wel goed? Ik heb de router met wifi in, hoe gaat dit dan juist in zijn werk moest ik de router van telenet uitschakelen (dus waarsch bridge en wifi ook uit) ?

 

En werkt de digicorder dan nog wel via de Velop? (zoals nu het geval is van de Velop in bridge te plaatsen)

 

Grtjs,

0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

@flip1953 Ja klopt, in eerste instantie wel, het uitbreiden van het bestaand netwerk wifi met extra Velops en ook de AP van telenet te gebruiken.

 

Maar kan dit nog als router ipv als bridge ? En zo de telenet router als router uitschakelen ?

 

Zoja enig idee hoe dit juist moet en kan de digicorder die verbonden is aan een netgear AP (wifi uit) die dan verbonden is met 1 Velop ?

 

Grtjs,

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

@SPiET 

Uw digicorder moet altijd rechtstreeks aan het internet gekoppeld worden, hetzij via een Telenet router hetzij rechtstreeks op de Telenet modem (ingeval van een eMTA modem).

Het je dus een E-router in bridge mode staan met uw eigen router eraan gekoppeld moet je uw digicorder toch (als enige toestel) aan de E-Router aansluiten, en dus niet aan uw eigen router.

Heb je de E-router niet in bridge staan (en dus uw eigen router in AP mode) dan mag je uw digicorder op gelijk welk van de twee aansluiten.

Ander punt: ik ga @flip1953 een klein beetje tegenspreken: één SSID voor 2,4 en 5 GHz is niet altijd een goed idee. Er zijn namelijk toestellen die enkel in de 2,4 GHz werken maar "confused" zijn wanneer ze hetzelfde SSID waarnemen in een band die ze niet aankunnen en daaropvolgend weigeren te connecteren. De enige optie in die situatie is beide een apart SSID geven. OK, het komt niet veel voor, maar het komt dus wel degelijk soms voor. Je kan dat natuurlijk makkelijk testen: zet alles op één SSID. Werken alle 2,4 GHz toestellen goed, dan laat je het maar zo als je dat liever hebt. Ikzelf doe het principieel niet (en heb zelfs verschillende SSID voor router en AP's) omdat ik graag zelf de controle heb en kan beslissen wie op wat connecteert. Maar dat is dus persoonlijk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

@StefaanH 

 

Wel nu is de situatie als volgt:

 

Kabel vertrekt vanuit de telenet router (garage) naar de woonkamer. Daar gaat ie rechtstreeks in de Velop (nu als bridge). Uit de Velop vertrekt er opnieuw een kabel naar een Netgear AP die erbij ligt (gebruik ik infeite als switch ook) . Vanuit de Netgear vertrekken er dan  etherbet kabels richting de digicorder en andere apparaten.

 

De router van telenet is geen E router want ik heb daarop ook nog een wifi signaal.

 

Werkt het dan als ik de router van Telenet in bridge modus (met wifi, private ssid enz aflegt) en alle kabels laat liggen en de Velop laat werken als router zoals ie nu aangesloten is?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

@SPiET 

Nee, wanneer uw Telenet router in bridge staat en uw eigen Velop als router werkt mag uw digicorder niet aan de Velop aangesloten worden. Die moet dan rechtstreeks aan de Telenet router aangesloten worden (ondanks dat die in bridge staat, die is immers nog steeds ook zelf actief als router).

EDIT: ik lees nu goed dat uw Telenet router geen E-Router is. Dan kun je uw router niet in bridgfe mode zetten, enkel de E-Router kan dat. Maar dat doet niets af aan het feit dat je uw digicorder niet aan het netwerk mag aansluiten dat gecontroleerd wordt door uw Velop wanneer die als router werkt. Wanneer de Velop in AP modus staat kan dat wel.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN


@StefaanH  schreef:

Ander punt: ik ga @flip1953 een klein beetje tegenspreken: één SSID voor 2,4 en 5 GHz is niet altijd een goed idee. Er zijn namelijk toestellen die enkel in de 2,4 GHz werken maar "confused" zijn wanneer ze hetzelfde SSID waarnemen in een band die ze niet aankunnen en daaropvolgend weigeren te connecteren. De enige optie in die situatie is beide een apart SSID geven. OK, het komt niet veel voor, maar het komt dus wel degelijk soms voor.


Je spreekt me helemaal niet tegen hoor

Ik schreef letterlijk "Het is zelden nodig om 2 aparte SSID's te nemen", wat jij hierboven bevestigt, toch?

Dat jij het altijd doet, is inderdaad een persoonlijke keuze...


@SPiET  schreef:

Wel nu is de situatie als volgt:

Kabel vertrekt vanuit de telenet router (garage) naar de woonkamer. Daar gaat ie rechtstreeks in de Velop (nu als bridge). Uit de Velop vertrekt er opnieuw een kabel naar een Netgear AP die erbij ligt (gebruik ik infeite als switch ook) . Vanuit de Netgear vertrekken er dan  etherbet kabels richting de digicorder en andere apparaten.


Gezien er één kabel van de TN router naar de woonkamer gaat, en van daaruit alles verdeeld wordt, is er volgende mogelijkheid:

  • de kabel die vanuit de woonkamer naar de living gaat aansluiten op jouw Netgear AP (die je alleen als switch gebruikt).
  • Op de Netgear sluit je de digicorder aan, alsook de WAN poort van de Velop
  • Achter de LAN poort(en) van de Velop sluit je alle andere apparaten aan (eventueel een bijkomende switch nodig).
  • De Velop zet je in router mode, en de WiFi van de Telenet router zet je uit. 

Een andere mogelijkheid is de digicorder omruilen voor een TV-Box. Deze mag namelijk op je eigen netwerk staan. Met andere woorden:

  • de kabel die vanuit de woonkamer naar de living gaat, aansluiten op de WAN poort van de Velop
  • Achter de LAN poort van de Velop jouw Netgear aansluiten (die je alleen als switch gebruikt).
  • Op de Netgear sluit je de TV-Box aan, also alle andere apparaten.
  • De Velop zet je in router mode, en de WiFi van de Telenet router zet je uit. 

In beide gevallen heb je "dubbele NAT" (router achter router). Dat kan je vermijden door de huidige Telenet modem in te ruilen voor een E-router (CV8560E).

Dit is een Telenet HGW zonder WiFi. Via "Mijn Telenet" kan je de MAC bridge activeren, zodat jouw Velop een extern IPv4 adres krijgt. Zo kan je maximaal gebruik maken van de mogelijkheden van je eigen router 🤔.

0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

@flip1953 

 

Dus infeite zou dit moeten gaan dan ? En kan ik de router Telenet uitschakelen (wi fi). Heb ik dan ook geen twee netwerken?

 


Gezien er één kabel van de TN router naar de woonkamer gaat, en van daaruit alles verdeeld wordt, is er volgende mogelijkheid:

  • de kabel die vanuit de woonkamer naar de living gaat aansluiten op jouw Netgear AP (die je alleen als switch gebruikt).
  • Op de Netgear sluit je de digicorder aan, alsook de WAN poort van de Velop
  • Achter de LAN poort(en) van de Velop sluit je alle andere apparaten aan (eventueel een bijkomende switch nodig).
  • De Velop zet je in router mode, en de WiFi van de Telenet router zet je uit. 

 

Waarom zou ik dan toch nog opteren voor een E router, door die dubbele NAT dan maar wat zou daar het probleem mee kunnen zijn?

Ik denk wel dat er eventueel nog 1 of 2 ethernet kabels ook vanuit de Switch of Telenet router vertrekken naar de woonkamer (binnen een maand of 3 word er geschilderd en dan ga ik alles es mooi bundelen en labelen ook) , waar die eerste kabel toekomt dus infeite kan ik daar volledig de digicorder aan hangen en rechtstreeks aan de Telenet router. Dan kan ik een andere kabel in de Velop steken en van daaruit terug vertrekken naar de Netgear waar alle andere toestellen aanhangen juist?

Grtjs

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN


@SPiET  schreef:

Dus infeite zou dit moeten gaan dan ? En kan ik de router Telenet uitschakelen (wi fi). Heb ik dan ook geen twee netwerken?


Ja, je hebt wel 2 netwerken, maar je gebruikt er maar één van:

  • gezien je de WiFi uitzet ...
  • en op voorwaarde dat er geen enkel ander toestel (buiten de digicorder) aangesloten is op de Telenet router ...

@SPiET  schreef:
ik denk wel dat er eventueel nog 1 of 2 ethernet kabels ook vanuit de Switch of Telenet router vertrekken naar de woonkamer (binnen een maand of 3 word er geschilderd en dan ga ik alles es mooi bundelen en labelen ook) , waar die eerste kabel toekomt dus infeite kan ik daar volledig de digicorder aan hangen en rechtstreeks aan de Telenet router. Dan kan ik een andere kabel in de Velop steken en van daaruit terug vertrekken naar de Netgear waar alle andere toestellen aanhangen juist?

Het is ongelofelijk lastig voor ons om jou te helpen als je telkens met een ander scenario komt 🙄

Maar als er 2 kabels vanuit de garage naar de living komen is bovenstaande inderdaad ook een goede optie (de beste zelfs) ...

SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Bedankt al reeds voor alle info.

 

Hoewel er zit nog iets tussen . In de garage hangt er nog een Switch unmanaged gigabit die verbonden is aan de Telenet Router. Van daaruit vertrekken er kabels bijv naar de woonkamer maar ook naar boven (kinderkamers en zolder).

 

 

 

Dus schets:

 

Garage:

 

- Telenet Router met wifi DOC Wireless 

_ Waarschijnlijk gaat er een rechtstreekse kabel vanuit de Telenet router naar de woonkamer (dus niet via de Switch)

- Switch (met 7 aparaten aan) verbonden aan de Telenet Router

 

 

Daaruit gaan er ethernet kabels naar de kinderkames, zolder alsook naar de woonkamer.

 

Woonkamer:

 

- kabel komt binnen in (vanuit de Switch garage) Velop AC1300 in bridge modus

- vanuit de Velop naar de Netgear Switch (wifi off)

- vanuit de Netgear Switch naar de digicorder en andere apparaten in de woonkamer

 

Kinderkamer 1;

 

- ethernet kabel vanuit Switch garage verbonden aan nieuwe Velop

 

Kinderkamer 2: 

 

- ethernet kabel vanuit Switch garage - niet verbonden met een apparaat

 

Zolder:

 

- ethernet kabel vanuit Switch garage naar AP van Telenet (wifi ON) die dan bekabeld vertrekt naar een PC.

 

__________________________

 

Als ik de router van Telenet zou vervangen voor een E router (dus zonder wifi) kan ik dan nog steeds die switch ook gebruiken? Zit die niet op een ander netwerk dan de Velop?

Want de Switch hangt aan de router en vanuit de Switch vertrekken er tal van kabels. Moet er soms daar de hoofdnode Velop tussen zitten? (tussen de E router en Switch)

 

Maw is een E router dan aan te raden in deze situatie als ik bijv de telenet router WIFI uitschakel , de digicoder daar aan hangen en een kabel (die vanuit de telenet router naar de switch gaat en dan naar de woonkamer) aankoppel aan de Velop?

Grtjs

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN


@SPiET  schreef:

Hoewel er zit nog iets tussen . In de garage hangt er nog een Switch unmanaged gigabit die verbonden is aan de Telenet Router. Van daaruit vertrekken er kabels bijv naar de woonkamer maar ook naar boven (kinderkamers en zolder).


Zoals ik hierboven al zei ... het wordt echt lastig om jou te helpen, als je telkens met nieuwe gegevens komt 🤔

 


@SPiET  schreef:

Als ik de router van Telenet zou vervangen voor een E router (dus zonder wifi) kan ik dan nog steeds die switch ook gebruiken? Zit die niet op een ander netwerk dan de Velop?

Want de Switch hangt aan de router en vanuit de Switch vertrekken er tal van kabels. Moet er soms daar de hoofdnode Velop tussen zitten? (tussen de E router en Switch)

Maw is een E router dan aan te raden in deze situatie als ik bijv de telenet router WIFI uitschakel , de digicoder daar aan hangen en een kabel (die vanuit de telenet router naar de switch gaat en dan naar de woonkamer) aankoppel aan de Velop?


Laat ons de 2 vragen die je stelt, van elkaar scheiden, want deze hangen niet noodzakelijk van mekaar af

  1. vraag 1: wil ik de Velop gebruiken als router of als AP (bridge)?
  2. vraag 2: zou ik de bestaande HGW inruilen voor de E-router?

De eerste vraag is de belangrijkste. Wil je de Velop gewoon gebruiken als AP/bridge (zoals jouw huidige opstelling), of als router

  • indien je tevreden bent met de huidige router functionaliteit van jouw Telenet HGW, dan zou ik alles laten zoals het nu is: Jouw Telenet HGW is de centrale router, alle andere apparaten krijgen een (intern) IP adres van de Telenet HGW, de digicorder kan op het interne lokale netwerk aangesloten worden ...
  • indien je gebruik wilt maken van de extra functionaliteit en instelmogelijkheden van een eigen router (vb gast wifi, etc), dan moet je de Velop gebruiken als centrale router. In dit geval:
    1. mag alléén de Velop (WAN) en de digicorder aangesloten zijn op de Telenet HGW.
    2. moet je de WiFi van de Telenet HGW uitzetten.
    3. Als je toch verschillende UTP kabels hebt tussen garage en woonkamer, kan je de eerste kabel gebruiken tussen de HGW en de Velop (WAN), en gebruik je de 2de kabel tussen de switch in de garage en de Velop (LAN). Op die manier komen alle toestellen die op de switch aangesloten zijn, ook op jouw lokale "Velop" netwerk ...
  • Jij moet beslissen welke configuratie je wilt, en dan volledig alles (her) aansluiten volgens de gekozen topologie

 

De tweede vraag, of je de HGW moet inruilen voor een E-router?

  • Als je de Velop als router gebruikt, kan je de dubbele NAT vermijden met de E-router (zodat jouw Velop gemakkelijker van buitenaf bereikbaar wordt).
  • Dubbele NAT is op zich niet zo erg, het vergt alleen wat meer instellingen bij port-forwarding enz...
  • Of je nu voor de E-router gaat of niet, in het geval je de Velop gebruikt als centrale router, mag de switch in de garage niet aangesloten worden op de Telenet router. E-router of HGW maakt niet uit
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

@SPiET 

Mijn AX5300 heeft 1 wan poort en 4 lan poorten en kan WIFI6 aan, Ik zou je echt deze aanraden als je nog een velop bijkoopt. Je kan deze dan gebruiken als router moest je dat willen en kun je mss zo je switch uitsparen

0 Likes
SPiET
Professional Weetjesweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Linksys Velop AC1300 met AP7465CE-TN

Wel wat prijzen , over de 200 euro hoor. Daarbij zou deze wifi 6 uitgeven maar al mijn andere zitten op Wifi 4/5.

0 Likes