Ik heb bij een klant problemen met de UDM Pro icm Telenet. Mijn klant heeft een business abonnement waarvan het internet regelmatig weg valt voor enkele minuten. Dit kan enkele keren per dag gebeuren en soms gaat het dagen gewoon goed. Het is wel erg frustrerend. Ik heb de IT infrastructuur overgenomen van een andere dienstverlener. Ik ben zelf goed bekend met Unifi en heb als eerste oplossing op alle unifi devices een factory reset uitgevoerd en voorzien van mijn eigen configuratie. De UDM Pro krijgt het ip adres 192.68.0.167, dus geen overlap met de modem. Het management LAN van alle unifi devices zit op 10.7.0.x dus daar zitten ook geen duplicaten in. Helaas heeft de herconfiguratie niet geholpen, enkele dagen leek het goed te gaan maar uit het niets zijn de internetdrops weer op gaan treden. Alle bekabeling vanaf de modem naar de UDM is ook vervangen en getest (met ethernet tester). Ook een andere poort op de Telenet Modem werd gebruikt maar zonder resultaat. Als oplossing heb ik een SFP+ module in de WAN poort van de UDM geplaatst en een ethernet kabel naar de modem voorzien. Ook geen resultaat. Vervolgens heb ik een extra router (Unifi Express) met de WAN poort hiervan op de modem bij aangesloten en simpel geconfigureerd (ook hier het mgmt LAN 10.xx.xx.xx). De Unifi UDM Pro is ook nog steeds geconnect. Het vreemde is dat ik op de UDM Pro en de UDM Express precies dezelfde internetoutages zie in de logging. Vandaar dat ik dacht dat het issues op de Telenet modem zit. Daarom heb ik de telenet modem vervangen van CV8560E naar F@ST3896LG-TN. Helaas kan deze laatste niet in bridge staan (hoewel ik wel gevraagd had in de winkel dat dit een must was) maar bij thuiskomst bleek het niet mogelijk. Dat er een bug in de port forwarding zit is bekend maar vind ik voor de tarieven die Telenet aanrekent voor haar diensten onacceptabel maar dat doet er even niet toe. De eerste 3 dagen na het vervangen van de modem leek het probleem opgelost. Helaas opnieuw na enkele dagen valt het internet (op beide Unifi toestellen) regelmatig weg voor enkel minuten. Dit kan s nachts gebeuren maar ook tijdens kantoortijden,... Het is dus niet dat iemand aan de kabels komt of dat er iets los zit. Het probleem lost zich steeds vanzelf op. Ik heb op de UDM Pro ook enkele settings van de WAN poort aangepast. ARP Cache Timeout naar 15 secondes, Internet Verification Server naar ping.google.com. Niets lijkt te helpen. Ik vraag me af of er forumleden bekend zijn met deze opstelling en dit probleem ook gezien hebben. Of er een oplossing is of....? Ik heb trouwens bij mij twee andere klanten eenzelfde setup (Telenet + UDM Pro) en daar zijn er totaal geen problemen. Any thoughts please....? In ieder geval leek het probleem opgelost na het vervangen van de modem.
... Meer weergeven