Beantwoorden
rudi-d
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Sinds enkele weken in het bezit van een nieuwe telenet modem wegens defect van de oude. Ik heb enkele camera's hangen die ik zowel lokaal als via mobiel internet kon bekijken.

Het lokale ip adres van de router was vanzelf veranderd van 192.168.0.1 naar 192.168.1.1. Dit heb ik terug kunnen instellen in de app zowel op laptop als gsm en kon ik terug via wifi bekijken en opnemen.

Maar via mobiel 4G wil het niet lukken. In de camera instellingen is niets veranderd, de poorten staan nog onveranderd.

Ondertussen gevonden dat het extern ip adres ook gewijzigd is, maar vul ik dit in de apps in wil het nog niet lukken.

Via een testtool mijn extern adres en de poort getest en die zegt me dat deze niet open staat. In mijntelenet de poorten open gezet maar camera's zijn niet te bereiken.

Iemand een tip wat ik nog kan doen?

 

Titel gewijzigd door Bert (mod) | Vorige titel: Nieuwe modem probleem

0 Likes
12 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Altijd eerst ervoor zorgen dat je camera's een vast IPadres hebben. Want nu zal het IPadres van de camera's door de modemwissel hoogstwaarschijnlijk veranderd zijn. Voor een Telent HGW is dat in de range 192.168.0.10 tot 192.168.0.99, dat is buiten de DHCP range.

Zorg voor elke camera apart dat ze een aparte HTTP en HTTPS poort gebruiken. Dus niet op allemaal dezelde poort.

Zet op uw camera de verbinding op naar uw DDNS provider (dat is in de meeste betere camera's mogelijk) dat zorgt ervoor dat je pibliek IPadres telkens geupdated wordt.

Configureer in "mijn Telenet" de portforwarding naar je verschillende camera's.

Installeer een merk onafhankelijke app op je smartphone en zorg dat daar je instellingen per camera juist staan. Dus DDNSnaam:poortnummer.

En dan heb je in de toekomst geen problemen meer zolang jer maar voor zorgt dat je modem/router intern het netwerk 192.168.0.0 gebruikt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rudi-d
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Voor alle duidelijkheid, dit is 1 toestel met name een quad recorder die de 4 camera's aanstuurt, dus maar 1 IP adres. Na wat zoekwerk blijkt dat er een conflict is tussen mijn nieuwe telenet modem (als router ingesteld met wifi, had ik niet gevraagd) en mijn archer C7 router. De telenet modem heeft 192.168.0.1, mijn eigen router krijgt wegens conflict 192.168.1.1 toegewezen.

En daar wringt het schoentje want ik moet poorten openzetten op de ene die hierdoor niet goed communiceert met de andere.

Hiervoor moet mijn nieuwe telenet modem niet als wifi router ingesteld worden maar als bridge. En daar krijg ik van telenet uit bitter weinig hulp.

Als iemand me daarmee op weg kan helpen, de modem is een ch7465lg-tn

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Nu ben je vermoedelijk 2 dinngen dooreen aan het gooien. Bridging en de Telenet router en je eigen router.

Ofwel stel je de bridging in op je Telenet modem/router ofwel doe je 2 maal portforwarding.

Bij bridging krijgt je eigen router een eigen publiek IPadres en moet je alle apparaten met uitzondering van een digicorder op je eigen router aansluiten. En dat maakt waarschijnlijk het intern netwerk 192.168.1.0 met 192.168.1.1 als adres/default gateway in je eigen router. Alle portforwarding moet dan in je eigen router gebeuren.

In het andere geval wat waarschijnlijk zo is bij jou, krijgt uw eigen router een Wan IPadres van 192.168.0.X, wat je best veranderd naar een vast IPadres tussen 192.168.0.10 en 192.168.0.99. Het netwerk achter uw eigen router zal dan terug 192.168.1.0 zijn zoals hierboven.
Nu moet je 2 keer forwarden.

Eerst in de Telenetmodem/router de poort die je gebruikt op uw netwerkrecorder forwarden naar het WAN IP van je eigen router en vervolgens diezelfde poort in je eigen router naar uw netwerkrecorder.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rudi-d
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Je verwoordt het eigenlijk perfect, de telenet router die mijn oude modem opvolgde, zonder dat ik achter een router gevraagd heb. De aanpassingen die je aanbrengt zijn misschien een oplossing maar eigenlijk overbodig als er een beetje naar het in gebruik zijnde thuisnetwerk wordt gekeken. Ik kan me niet inbeelden dat een eigen router als netwerk ongebruikelijk is. Ik heb dan ook bij een telenet winkel hun router aangeboden om deze om te wisselen naar een modem, de problematiek was hen niet onbekend. Nieuwe modem meegekregen, maar vermits er wat problemen zijn met het signaal in onze straat dient een technieker deze komen installeren. Ik ben dus in blijde verwachting dat ik terug zoals voorheen mijn netwerk draaiende krijg.

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

@rudi-d Ik denk dat uw beperkte kennis van netwerken het probleem is. Je kan perfect uw eigen router blijven gebruiken. Telenet modem hebben al vele jaren een router functie en met dmz kunnen die perfect samen goed werken.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Als je uw eigen router gebruikt dan kan Telenet uw netwerk niet zien. Hoogstwaarschijnlijk heb je een nieuw publiek IP adres, dat is een, en heeft je eigen router een nieuw WAN IPadres gekregen als dit niet vast ingesteld was. Dat kan je zien in "mijn telenet" bij aangesloten apparaten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rudi-d
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Begin augustus is de nieuwe E-modem van telenet geïnstalleerd, en wil maar niet lukken. De modem wil niet als bridge werken.  Eerst telefonisch via medewerker die het van buitenaf niet klaar kreeg en een dossier aanmaakte. Zou op 5 dagen opgelost moeten zijn, na een maand via whatsapp kreeg ik uiteindelijk wat hulp om nogmaals van buitenaf de modem als bridge in te stellen, maar wil niet lukken. Uiteindelijk de melding, nu ongeveer een maand geleden, dat er idd een dossier lopende is en dat ik geduld moet hebben. Al wat ik aanpas in "mijn telenet" wordt precies niet aangenomen. Nu al meer dan een half jaar dat ik mijn netwerk(camera's) van buitenaf niet kan benaderen. Geduld is een schone deugd...

Ik wil wel aannemen dat ik geen pc expert ben, maar krijg al +/- 33 jaar de pc problemen hier thuis opgelost door een gezonde interesse. Maar netwerk is precies nog andere koek geworden. 🙂

0 Likes
rudi-d
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Wordt DMZ niet meestal, ook door je collega's, afgeraden wegens onveilig?

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1187
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Als je niet weer waar je mee bezig bent, dan gebruik je DMZ inderdaad best niet.

Maar als je zoals @Christof75 een andere router in DMZ zet; dan zal die z’n eigen portforwarding en firewall regels hebben. Dan zou ik dat niet perse onveilig noemen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rudi-d
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Kan zijn maar ik vertrouw de telenet modem of toepassing niet echt. Want als ik iets wijzig en opsla in "mijn telenet", dit dan ook zou zichtbaar staat. Refresh ik de pagina staat hij terug op de oude instellingen. Dus de bridgefunctie af en aan zetten of andere instellingen wijzigen wil op deze manier ook niet echt lukken om ea uit te testen. Gisteren nog contact gehad met Telenet, geduld meneer, je dossier is lopende....

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Het gebruik van DMZ is in dit geval absoluut niet gevaarlijk. Je hebt nu eigenlijk twee opties: 

  • blijf je huidige Telenet modem/router (HGW) gebruiken, en zorg ervoor dat het inkomende verkeer naar je eigen router doorgestuurd wordt. Dit doe je selectief met portforwarding per poort en IP adres, of gewoon door je eigen router als DMZ adres in te stellen. In het geval wordt al het inkomende verkeer aan je eigen router aangeboden, en kan deze het binnenlaten (port-forwarding) of niet (default)
  • je wisselt je huidige modem/router (HGW) om voor de E-router (model CV8560E, geen wifi) en configureed in deze via mijn telenet de bridge (of eigenlijk MAC passthrough) functie. Het is wel belangrijk het juiste MAC adres in te geven. Je eigen router heeft er verschillende, wat soms verwarrend kan zijn. Gebruik het mac adres wat je ziet in mijn telenet bij aangesloten apparaten. In dat geval doet de HGW voor dit specifieke MAC adres geen NAT meer. Inkomend verkeer wordt dan rechtstreeks doorgezet naar de eigen router. Vergelijkbaar met DMZ dus, maar zonder NAT.

   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rudi-d
Professional Weetjesweter
Berichten: 27
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Camera's niet bereikbaar via 4G na nieuwe modem

Ik ben in het bezit van de E-modem na omwisseling van de modem/router met wifi. Al wat je beschrijft in "mijn telenet" ken ik ondertussen al van buiten. Maar er is iets raar aan de hand, al wat ik daar wijzig kan ik laten opslaan, maar refresh ik de webpagina staat hij terug bij het oude. Niet alleen bridging, maar ook port forwarden en andere. Daarom dat ik die modem niet betrouw om dmz op mijn router toe te passen. Gelukkig werkt internet via wifi goed maar mijn netwerk van buitenaf benaderen (ip-camera dmv quadrecorder) is sinds april niet meer mogelijk. Enige dat ik van telenet (via whatsapp, wel ten laatste de dag erna antwoord, positieve noot!) hoor is dat ik geduld moet hebben want ze zijn met mijn dossier nog niet bezig.

0 Likes