Beantwoorden
Strop
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

Recentelijk zijn er digitale meters geplaatst, Elec, Gas en water (31/10)
Ik kan wel online mijn digitale gasmeter uitlezen, maand, week, dag enz. Maar niet de digitale elektriciteit meter. Heeft er iemand een idee hoe dit komt. Ik wacht nog altijd op antwoord van Fluvius

 

Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: Digitale meters uitlezen Fluvius

 

12 reacties
MartijnS
Freshman Veelweter
Berichten: 213
De magic number! Even demarreren... Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

Wat heeft dit met Telenet te maken?

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

@MartijnS 

Elke vraag mag gesteld worden. Dit hoeft helemaal geen verband te houden met Telenet.

@MartijnS 

Heb je de site van Fluvius goed bekeken? Kijk anders  hier eens.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

@Strop mijn eerste vraag is hoe lees je uw digitale meters uit ? Via de P1 poort van je digitale meter ? 

De digitale meters van gas, elektriciteit en water zijn allemaal geconnecteerd met elkaar , dus als je de gegevens uitleest via de P1 poort moeten deze allemaal ter beschikking komen. Bekijk zeker en vast of je P1 poort actief is gezet want anders krijg je deze data niet binnen. 

Meer info om je meter slim te maken : https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/maak-je-meter-slim?app-refresh=16994...

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Strop
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

Bedankt, Kristof.

Maar toch nog een vraag: waarom kan ik wel mijn gasmeter uitlezen. Die communiceert toch via de elek.meter, dus aan de communicatie ligt het niet. Is het de fout Fluvius?

Maar ik denk eraan, om misschien toch een Homewizard aan te schaffen en aan te sluiten op de P1 poort. Wat denk je ?

 

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

Het kan liggen dat de ontvangst niet goed is van gsm netwerk waar de meter staat

en voor de gas meter wel

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

@Strop het kan zijn dat beide meters niet juist gekoppeld zijn en dus je elektriciteitsmeter niet kan uitlezen. Je kan dit wel eens navragen bij Fluvius. Ik dacht dat een Home Wizard een abonnementsformule heeft, bij CEMM is dit gratis. Daar hang je niet vast aan een abonnement. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Strop
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

Kristof akkoord, maar waarom kan ik wel de gasmeter uitlezen en niet de elek.meter. De gasmeter communiceert met de elek.meter en die stuurt alles door. Ik heb dit al laten weten aan Fluvius wacht nog op reactie ? De HomeWizard heeft wel een versie zonder abonnement, de dongel kost 30 euro leest al je meters uit. Wat de versie met abonnement betreft, daarmee kan je toestellen e.d. aansturen, daarvoor heb je uiteraard slimme stekkers nodig. CEMM is nogal duur.

Ik heb nog een vraag ik zou mijn P1 poort rechtstreeks kunnen aansluiten op mijn bekabeld netwerk, maar hoe lees ik dan mijn meters uit?

In alle geval bedankt voor de hulp

Strop
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

Kristof, heb ondertussen contact gehad met Fluvius en het zou, vermoedelijk, een software probleem zijn. Ze hebben de communicatie getest en die was ok. Voor de verbinding met mijn provider moest ik de P1 poort openzetten.

Kristof nogmaals bedankt voor je hulp

Hubert

Janvier123
Freshman Meerweter
Berichten: 76
De vlam zit erin. Goed bezig! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

Ik gebruik https://www.youless.nl/winkel/product/ls120.html

Van dag 1 heb ik deze op P1 en direct de aanvraag gedaan om deze te openen. Je kan alles van de meter uitlezen wat je maar ter beschikking hebt. Dat fluvius/eneco zijn eigen rommel niet kan uitlezen door "omstandigheden" das hun probleem, maar hier werkt alles zoals het moet omdat alles lokaal is en blijft. Je moet wel een utp kabel hebben (geen wifi) naar de meter bij deze , en valt probleemloos te integreren met HomeAssistant, geen idee bij andere.

Janvier123_0-1699521492470.png

 

Dit is mijn ervaring, ik kan je wel hulp bieden indien nodig.

Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

@Janvier123 Dat ziet er wel goed uit, welke module heb je dan op de P1 poort aangesloten?

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

Je moet inderdaad vragen aan Fluvius om de poort te openen. Als dat gebeurt is kan ze zelf toggelen en poort open en dicht doen.

janne_man_0-1699551454299.png

Deze poort is wel open door Fluvius, maar ik heb die dichtgeklikt. (Kijk onder poortbeheer).

Janvier123
Freshman Meerweter
Berichten: 76
De vlam zit erin. Goed bezig! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag

Digitale elektriciteitsmeter uitlezen lukt niet Fluvius

20231109_202750.jpg

ZEKER op P1 en NIET op S1, en zoals @janne_man zeg de poort moet wel open zijn

Er is maar 1 module, dat is de LS120, alle info staat op de site