Beantwoorden
Lange_666
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Datasim binnen EU: hoeveel GB/Maand?

Na omschakeling van één van onze GSM's van onbeperkt naar beperkt binnen een One abonnement merkte ik op dat bij de datasim onderstaande info stond:

Lange_666_1-1705401721990.png

Het gedeelte aangaande Telenet Data Only Mobile Line is nogal verwarrend aangezien er 2x "Mobiele Data in België en de EU-zone" staat,
één lijn met onbeperkt en één lijn met 10 erachter.
Voorheen, als we 2 GSM's met onbeperkte data hadden stond op de 2de lijn 40 ipv 10.

Vragen:
- Hoeveel data/maand kan ik verbruiken op een data sim kaart buiten België maar binnen de EU (op verschillende officiële Telenet pagina's staan telkens verschillende getallen).

- Heeft die 2de lijn onder Telenet Data Only Mobile Line waar staat Mobiele Data in België en de EU-zone ---- 10 betrekking op de GSM met beperkte data?
Of is dit de data die kan opgebruikt worden binnen een EU land buiten België?

9 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Datasim binnen EU: hoeveel GB/Maand?

Uit de bijzondere voorwaarden: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/algemeen/voorwaarden/bijzondere-voorwaarden-on...
4.5. In ONE(up) is 1 datasimkaart gratisinbegrepen. De datasimkaart dient voor het connecteren van extra toestellen zoals laptops, tablets, minimodem, etc., niet ter vervanging van een mobiel nummer. Deze kan dus enkel gebruikt worden om te surfen (300 GB per datasimkaart), niet om te bellen of sms’en.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5313
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Datasim binnen EU: hoeveel GB/Maand?

@Steven-E ik dacht dat dit onlangs was veranderd dat er nu per simkaart een max 300GB was en 40 in eu, of is dat enkel voor nieuwe klanten.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Datasim binnen EU: hoeveel GB/Maand?

@Master-Magic ik weet het niet 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5869
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Datasim binnen EU: hoeveel GB/Maand?

@Lange_666 

Als je de datasimkaart gebruikt heb je normaal gezien 40 GB in de EU en 300 GB voor te gebruiken in België. Zie hier ook wat ik heb als ik kijk via My Telenet. 

Scherm­afbeelding 2024-01-16 om 16.50.02.png

Als je in de ' nieuwe One(up) ' komt te zitten dan heb je ook nog maar 300 GB per simkaart om te gebruiken in België + 40 GB per simkaart in de EU. In de 'oude One(Up) had je een gezamenlijke data pot dus hoe meer simkaarten je had ( tot 5 simkaarten ) des te meer verbruik je had. Dus 1 simkaart 300 GB maar 2 simkaarten 600 GB in de gezamenlijke data pot. Voor in de eu had je dan 40 GB voor 1 simkaart maar met 2 simkaarten 80 GB voor in de EU in je gezamenlijke data pot. Nu is er in de nieuwe One(Up) niet echt een gezamenlijke data pot meer maar ieder afhankelijk dus een verbruik per simkaart. 

Het getal 10 wat je er hebt staan is omdat je waarschijnlijk een simkaart hebt genomen met een beperkt verbruik van mobiele data op de simkaart. Eerder was het zo dat je alleen kon kiezen voor alles onbeperkt maar Telenet heeft een extra toevoeging gedaan en dat is dat je ook een simkaart kan kiezen met een beperkt mobiel verbruik. Dit voor de mensen die niet zo veel data nodig hebben , laten we zeggen onbeperkt. 

Had je de  'oude One(Up) ' en je doet een wijziging in je abonnement dan kom je direct automatisch in de nieuwe One(Up) terecht. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Datasim binnen EU: hoeveel GB/Maand?


@Lange_666  schreef:

- Hoeveel data/maand kan ik verbruiken op een data sim kaart buiten België maar binnen de EU (op verschillende officiële Telenet pagina's staan telkens verschillende getallen).


Klopt, de tarieven die Telenet op haar website publiceert zijn niet correct, ze schenden de Europese roamingregels.

De maximale toeslag voor dataroaming buiten bundel bedraagt bijvoorbeeld 0,0018755 euro/megabyte inclusief BTW sinds 1 januari 2024.

Telenet publiceert op haar website hogere tarieven dan de Europese maximumtarieven en dat is illegaal!

De EU-datalimiet van 40 GB die Telenet toepast is ook niet in lijn met de Europese regels, dat zou sinds 1 januari 2024 toch al moeten verhoogd zijn naar minstens 50 GB als je de minimale volumelimiet volgens de wettelijke formule berekent.

(regelgeving rond EU-roaming zie https://www.bipt.be/operatoren/roaming-in-de-eer)

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Datasim binnen EU: hoeveel GB/Maand?

Ik heb de link die je opgeeft gevolgd en de tekst bekeken. Ik vind er niets dat uw bewering staaft of niet staaft. Kan je eens een rekenvoorbeeld geven hoe je aan minstens 50 GB komt, met voor elke gebruikte parameter een correcte verwijzing naar de webpagina waar je die info vindt.

Zonder dat, is hetgeen je schrijft een subjectieve bewering.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1617
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Datasim binnen EU: hoeveel GB/Maand?


@Lange_666  schreef:

Het gedeelte aangaande Telenet Data Only Mobile Line is nogal verwarrend aangezien er 2x "Mobiele Data in België en de EU-zone" staat,
één lijn met onbeperkt en één lijn met 10 erachter.


Ja heel verwarrend en een fout (bug) op de Telenet pagina (ik had dat ook, maar nu niet meer).


@patrick37  schreef:

Als je in de ' nieuwe One(up) ' komt te zitten dan heb je ook nog maar 300 GB per simkaart om te gebruiken in België + 40 GB per simkaart in de EU. In de 'oude One(Up) had je een gezamenlijke data pot dus hoe meer simkaarten je had ( tot 5 simkaarten ) des te meer verbruik je had. Dus 1 simkaart 300 GB maar 2 simkaarten 600 GB in de gezamenlijke data pot. Voor in de eu had je dan 40 GB voor 1 simkaart maar met 2 simkaarten 80 GB voor in de EU in je gezamenlijke data pot. Nu is er in de nieuwe One(Up) niet echt een gezamenlijke data pot meer maar ieder afhankelijk dus een verbruik per simkaart. 


Niet helemaal correct

  • in de oude One(Up) had je 300GB België + 40GB EU per GSM nummer (niet per SIM kaart)
  • in de nieuwe One(Up) heb 300GB België + 40GB EU per SIM kaart (ook de data SIM heeft een eigen "pot")

Met andere woorden: in de nieuwe One (Up) heb je méér mobiele data. Bijvoorbeeld:

  • in de oude One(Up) for 2 had je een datapot van 600 GB (+ 80 GB EU) te verdelen tussen 2 GSM's en de data SIM
  • in de nieuwe One(Up) for 2 krijg je in totaal 900 GB (+120 GB EU).

Tenzij je voor de 10GB versie kiest voor de 2de GSM (de 10GB is dan België en EU samen).

Ex-Netweter
 

Datasim binnen EU: hoeveel GB/Maand?

Ik neem Proximus Mobile Unlimited (300 GB) voor 49,99 euro/maand als referentie aangezien Telenet zelf geen stand-alone mobiel abonnement met 300 GB data aanbiedt.

De retailprijs excl. btw (21%) per maand is dan 49,99 euro/1,21 = 41,31 euro
Het datavolume is 300 GB.
De nationale eenheidsprijs is dan 41,31 euro/300 GB = 0,14 euro/GB
De nationale eenheidsprijs is kleiner dan de wholesaleprijs van 1,55 euro/GB (zie artikel 11 Wholesaletarieven voor gereguleerde dataroamingdiensten: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022R0612)

Nu kunnen we de minimale RLAH-volumelimiet berekenen: 2 x 41,31 euro/1,55 euro/GB = 53,31 GB

(Hier nog 48 bladzijden leesvoer over hoe je de Europese roamingregels moet toepassen: https://www.berec.europa.eu/en/document-categories/berec/regulatory-best-practices/guidelines/berec-...)

Telenet biedt dus illegale roaming-tarieven aan sinds 1 januari 2024.

Orange heeft de RLAH-volumelimiet voor de 300 GB-formule al verhoogd naar 60 GB.
Proximus heeft die zelfs op 300 GB gezet, er is dus geen verschil meer tussen mobiele data in België en de rest van de EU.

Alleen Telenet heeft weer eens niet begrepen dat de RLAH-volumelimiet omhoog moet. 40 GB is in elk geval niet legaal meer.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1617
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Datasim binnen EU: hoeveel GB/Maand?


@Ex-Netweter  schreef:

Ik neem Proximus Mobile Unlimited (300 GB) voor 49,99 euro/maand als referentie aangezien Telenet zelf geen stand-alone mobiel abonnement met 300 GB data aanbiedt.

De retailprijs excl. btw (21%) per maand is dan 49,99 euro/1,21 = 41,31 euro
Het datavolume is 300 GB.
De nationale eenheidsprijs is dan 41,31 euro/300 GB = 0,14 euro/GB
De nationale eenheidsprijs is kleiner dan de wholesaleprijs van 1,55 euro/GB

Nu kunnen we de minimale RLAH-volumelimiet berekenen: 2 x 41,31 euro/1,55 euro/GB = 53,31 GB


Telenet biedt inderdaad geen stand-alone onbeperkt GSM abonnement aan. De éérste SIM kaart is inbegrepen het One(Up) pack.

Maar als referentie zou je de prijs van de 2de SIM kaart kunnen nemen: deze is €22.15/maand (onbeperkt).

Als je dezelfde berekening maakt op basis van €22.15/maand (= €18.31/maand exclusief BTW), dan wordt het:

  • nationale eenheidsprijs = €18.31/300GB = €0.06/GB
  • RLAH-volumelimiet = 2 x 22.15 euro / 1,55 euro/GB = 23.63 GB

Als je meerdere GSM nummers hebt, daalt de prijs nog verder tot €11.05/maand (5de SIM), en komt de RLAH-volumelimiet op 14.22 GB

Met de EU data limiet van 40GB/maand per SIM kaart voldoet Telenet volgens mij ruimschoots aan de Europese roamingregels 🤗

En dan hou ik nog geen rekening met de extra 40GB die je er bovenop krijgt met de gratis data SIM 🤔


@Ex-Netweter  schreef: 

Orange heeft de RLAH-volumelimiet voor de 300 GB-formule al verhoogd naar 60 GB.
Proximus heeft die zelfs op 300 GB gezet, er is dus geen verschil meer tussen mobiele data in België en de rest van de EU.


Vergelijking is soms moeilijk. Wat volumes betreft:

  • bij Telenet krijg je 40GB EU volume bovenop de Belgische limiet van 300GB.
  • bij Orange is de 60GB die je kan gebruiken in de EU inbegrepen in je 300 GB maandelijkse limiet (komt er niet bovenop).
  • bij Proximus unlimited is het volledig EU volume inbegrepen in de 300GB maandelijkse limiet.

Wat kosten betreft:

  • bij Telenet en Orange surf je in de EU verder aan de normale snelheid, maar betaal je (véél) voor het extra volume boven de 40GB/60GB resp.
  • bij Proximus wordt EU behandeld zoals België: bij overschrijden van de 300GB surf je verder "onbeperkt" maar aan verminderde snelheid.

Bij PX is het dus werkelijk "roam like at home" ... maar kost wel 49,99 euro/maand  🙄