Beantwoorden
Ex-Netweter

Ideale opstelling met meerdere tv's?

Hallo,

Ik las ergens dat je via telenet gratis een splitter/versterker met 4 uitgangen kan verkrijgen?
Aangezien ik met een verbouwing bezig ben, wil ik hier graag gebruik van maken om op meerdere plaatsen in huis televisie te voorzien en vroeg me af wat de beste opstelling was?

vraag 1
De coax-kabel die binnen komt is vrij lang en kan ik nog wel enkele kanten mee uit.
Ik las ergens dat de splitter/versterker en modem best zo kort mogelijk bij elkaar staan en ga er vanuit dat deze best in de technische ruimte staan? Toch echter... Modem... technische ruimte... dan hebben de wifi signlaten wel meer 'muren' te overbruggen ivm dat de modem in de living zou staan?

vraag 2

Vanaf de versterker naar de tv - welk type kabel gebruik ik hier het best voor en tot hoe lang mag deze zijn? (ik kan mij inbeelden dat vanaf een bepaalde lengte het verlies te veel is ?)

vraag 3

waar plaats je best de contactdoos voor tv? In het zwevend tv meubel eronder en de leiding inslijpen of achter de tv?

Hopelijk dat iemand me wat meer info hierover kan bezorgen 🙂

0 Likes
Beantwoorden
4 reacties
Yamakasi
Experienced Meerweter
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... BINGO! Warming up?

Hey,

het beste is om al je inhome bekabeling (utp, coax) samen te laten kabel in een technische ruimte.

Hier kan je dan ook de inkomende coax van telenet laten toekomen, er zal dan een niu met 1 data en 4 tv uitgangen geplaatst worden (versterker) en de modem met router en wifi. Het klopt dat het wifi bereik mss niet optimaal zal zijn maar dit kan je makkelijk oplossen door op één van je utp kabels een access point bij te plaatsen. Het beste type coax voor binnenhuis is de grijze PE6 ook wel RG6 genoemd. Als je inkomende coax het juiste type voor de juiste afstand is en je moet binnenhuis geen gigantische afstanden ovebruggen met de coax zal die PE6 goed genoeg zijn.

Meer info over binnenhuis bekabeling:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/bereid-de-binneninstallatie-voor/

Meer info over de aftakkabel:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/de-juiste-aftakkabel/

De aftakdoos (catv) zou ik onder aan het zwevend meubel plaatsen, ik neem aan de je de digicorder hier zal plaatsen? Ik zou dan een buis van onder tot aan de tv voorzien voor eventuele hdmi of scart kabels.

0 Likes
Beantwoorden
icetea1968
Professional Weetjesweter
It's your ninth party! On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Hey tom

Meeste antwoorden staan in de brochure http://media.tn-media.be/others/pdf/brochures/KabelbrochureNL.pdf.
En idd, aantal muren en plafonds hebben invloed op wifi.
Maar als ge toch aan het verbouwen zijt, is het mogelijk naar de verschillende locaties utp kabels te trekken vanuit de technische ruimte? Dan kan je die gebruiken om access point aan de modem te koppelen' heb dat bij mij ook gedaan destijds, was ff meer zweten maar nu blij dat ik het tedaan heb.

En wat contactdozen betreft, ik kies voor in de muur.
Kasten worden al eens vervangen 😉

Chris
0 Likes
Beantwoorden
Ex-Netweter

Hallo Chris,

En met in de muur bedoel je ter hoogte van de tv? Of achter de kast en een stukje uit de kast zagen?

Groeten,
Tom

0 Likes
Beantwoorden
Yamakasi
Experienced Meerweter
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... BINGO! Warming up?

Als je voor een digicorder kiest zou ik het in de muur achter de kast doen en niet aan de TV, signaal gaat van de TV doos naar de digicorder en dan via hdmi naar TV. Als je voor een CI+ module kiest zou ik de TV aansluiting achter de TV plaatsen aangezien dan het signaal rechtstreeks naar de TV gaat. Wat er tegenwoordig vaak gedaan word is alles op de normale hoogte voorzien (Catv, Rj45 en stroom) dan een dikke buis in de muur afwerken tot aan de TV zodat je geen kabels ziet. Je kan wel nog stroom voorzien ter hoogte van de TV.
0 Likes
Beantwoorden