Beantwoorden
Ex-Netweter

Optimale snelheid thuisnetwerk

Beste,

De opstelling in mijn huis is als volgende: 

- Een Telenet HGW 3.0 Wireless Modem in de kelder van het huis (uithoek), gescheiden door betonnen vloer van  bureaukamer. Bereik van deze modem is maar een kamer.

- Powerline adapter van Wireless Modem naar Acces Point d'Link dwl-g700ap in het midden van het huis bovenaan. Powerline Adapters zijn van Topcom type Powerlan 200 (85 Mbps).

- Powerline adapter van Wireless Modem naar Digibox in Woonkamer. Deze zijn van Telenet (powerline AV 6400).

Ik denk dat een meer ideale opstelling van deze producten  voor zowel het bereik als de snelheid  van het netwerk .  Hierbij dacht ik eraan om een Wireless Router aan te schaffen met firmware van DD-WRT erop te flashen om zo een sneller netwerk te bekomen. Momenteel kunnen we hier in huis met een snelheid van ongeveer 400kB/s surfen, wat niet subliem is. In de bureaukamer kunnen we echter surfen met een snelheid van 3MB/s. Hoe optimaliseer ik het netwerk hierin huis?

Alvast bedankt, 

aagten

0 Likes
Beantwoorden
2 reacties
Gianni
Freshman Veelweter
De race is begonnen! Safespot Even demarreren... BINGO!

Maximum snelheid van dat D-Link accesspoint: +- 25 Mbps

Je zou dus wel iets meer moeten kunnen halen dan 400kB/s. Maar je zwakste schakel zijn die Topcom Powerlines.

Wat je dus eerst moet doen is bepalen of die powerlines een aanvaardbare snelheid geven. Verbind een laptop via UTP-kabel rechtstreeks met de powerline (ipv het accesspoint) en doe een snelheidstest (http://speedtest.telenet.be). Vermoedelijk zal je zelfs over die powerlines amper 5 à 10 Mbps halen, en dus bijgevolg zal je over WiFi nog eens minder halen. Vermoedelijk zal je zelfs over die powerlines amper 5 à 10 Mbps halen.

Mogelijks haal je wel een betere snelheid over die AV6400 powerlines. In dat geval zou je daar het accesspoint kunnen plaatsen. Dan hoef je die 85Mbps powerlines niet meer te gebruiken.

Je zal wel een switch nodig hebben als je ook de digicorder aangesloten wil laten.

Als je een nieuw accesspoint van Telenet koopt heb je zelfs geen switch nodig. Dat accesspoint is standaard voorzien van 4 poorten. Kun je dus 3 toestellen op aansluiten.

Ideaal is om een UTP kabel te hebben naar de plaats waar je veel draadloos wil surfen (bvb woonkamer) en daar dan een accesspoint op plaatsen.

Ik zou je aanraden om eens de WiFi-fikser te doorlopen.

SXTC
Professional Meerweter
Nieuwe TV-theek? Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO!

Mijn tip voor jou, gebruik kabels!

Misschien in bepaalde situaties moeilijk te plaatsen maar je kan beter gaten in je muur boren dan WIFI (je kan de kabels in een klikgootje leggen waardoor je het haast niet ziet, zo is dat hier ook).

Ik heb al bij vrienden ondervonden dat er op WIFI altijd een snelheidsverlies zit, nog maar te zwijgen dat ik en mijn vrouw enorm veel snel krijgen als die functie aan blijft... hoedanook over dat snelheidsverlies kan je zeker zijN. http://www.zdnet.be/achtergrond/158798/ethernet-versus-wifi-voor-en-nadelen-van-de-draad/

0 Likes
Beantwoorden