Een raar onderwerp misschien om in dit forum te posten maar het is wel degelijk een netwerkprobleem sinds ik van modem veranderd ben en geen digicorder probleem. Tot voor kort had ik thuis de volgende setup: Een modem only van Telenet (model CV6181E) Een netgear switch na de modem (bovenstaand modem only model heeft maar 1 ethernet poort) 2 digicorders (AD2100) die bekabeld rechtstreeks aan de switch (+ modem) hangen Een Netgear Orbi met 1 router en 2 sattelieten die, in een aparte IP range, alle niet-digicorder toestellen in huis van internet voorzien. Die setup werkte perfect. We konden ook zonder probleem gedeelde opnames bekijken tussen de 2 digicorders die we in huis hebben. Door het vele thuiswerk tegenwoordig heb ik me laten verleiden om de Giga Speedboost optie te activeren en werd me een nieuwe CH7465LG-TN modem/router opgestuurd omdat de oude modem only Giga Speedboost niet ondersteunt. De nieuwe setup ziet er nu als volgt uit: CH7465LG-TN modem/router waar ik wifi heb uitgeschakeld (daarvoor heb ik de Netgear Orbi) Beide digicorders bekabeld gekoppeld rechtstreeks aan de modem Bekabelde verbinding van de modem naar de Netgear Orbi router die ik in AP (access point) mode gezet heb waardoor die zelf geen IP adressen meer uitdeelt maar de Telenet modem/router de DHCP volledig regelt Alle toestellen thuis zitten nu in de 192.168.0.x ip range (uitgedeeld door Telenet modem/router) en zijn zichtbaar, zowel via Mijn Telenet als via de devices list in de Netgear router. Beide digicorders hebben ook een 192.168.0.x inhome IP adres en zijn interactief. De opnames worden gedeeld tussen beide digicorders en zijn correct zichtbaar op beide. De speedboost doet ook zijn ding want als ik de internet snelheid op de Netgear test raak ik aan +- 850 Mbps download en +- 38 Mbps upload. Die setup lijkt me volledig correct te zijn maar als ik een opname die op de digicorder in de slaapkamer staat wil afspelen op de digicorder in de living dan speelt die met horten en stoten af (het is niet bekijkbaar) of geeft soms ook een zwart beeld. Omgekeerd lijkt het wel altijd te werken (opname vanop de digicorder in de living afspelen op de digicorder in de slaapkamer). De opname wissen lukt wel. Ik ben geen netwerkspecialist maar het lijkt me alsof de Telenet modem/router op de één of andere manier de routing van de ene naar de andere digicorder compleet verkeerd doet waardoor er extreme netwerk lag optreedt. Ik heb de digicorders al eens gepowercycled, smart power save staat af, de modem herstart en gereset naar fabrieksinstellingen, andere poorten gebruikt op de Telenet modem/router. Iemand die nog ideeën heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn? Een oplossing zou natuurlijk zijn om te proberen terug een modem only (of een zo dom mogelijke modem) vast te krijgen die Giga Speedboost ondersteunt (CV8560E?). Dit heeft ook mijn voorkeur aangezien ik absoluut geen fan ben van de Telenet Wifi routers. Geef me gewoon een netwerksignaal en zal de rest wel volledig zelf regelen via eigen apparatuur thuis. Enige onzeker factor is natuurlijk of ik terug een modem only kan vastkrijgen (de vorige heb ik vastgekregen omdat ik toen zelfstandige was hetgeen ondertussen niet meer het geval is). Digicorders gaan wisselen lijkt me nutteloos aangezien het in de oude setup perfect werkte. De oude modem only terug aansluiten en Giga Speedboost laten voor wat het is is ook een optie natuurlijk, maar vooral de extra uploadsnelheid is door al het thuiswerk tegenwoordig echt wel een voordeel. Iemand al iets gelijkaardig voorgehad? Nog tips met zaken die ik kan aanpassen/testen? Bedankt alvast.
... Meer weergeven