Beantwoorden
mrxy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Hallo,

Tijdens deze coronaperiode wordt de wifi constant gebruikt binnen ons gezin. De vaste toestellen worden allemaal via de kabel aangesloten. Voor onze draagbare toestellen maken wij gebruik van 2 draadloze routers. De telenetmodem met ingebouwde router en accespoint die zich in de garage bevindt wordt gebruikt als router. Daarnaast hebben we in de woonkamer een tweede router staan die eigenlijk enkel dienst doet als accespoint. De snelheid in de keuken, terras en slaapkamers boven is niet optimaal vandaar dat ik nu overweeg een Netgear Orbi RB53 aan te schaffen. Zelf ben ik zeker geen proffesioneel als het gaat om netwerken alhoewel ik wel vertrouwd ben met een aantal begrippen. Vandaar een aantal vraagjes:

- Zet ik de wifi op de telenet router beter uit? Gaan die 2 draadloze netwerken elkaar storen of is dit geen probleem indien deze op een verschillend kanaal zitten?

- Indien ik die wifi van de telenet modem zou uitzetten kan ik dan nog beroep doen op de telenet hotspots binnen België. Ik dacht dat dit een voorwaarde was, jij mag de wifi van een ander gebruiken als een ander ook deze van jou mag gebruiken...

- Kan de router op de telenetmodem uitgeschakeld worden, of moet ik deze dan doorsturen naar de router van de orbi als ik eigenlijk de router mogelijkheden van de orbi wil gebruiken... Het zou waarschijnlijk zonde zijn de Orbi enkel als acces points te gebruiken...

- Is er ergens een goede site waar jullie weet van hebben waar goede uitleg staat omtrent het instellen van routers en draadloze netwerken...

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

0 Likes
20 reacties
freeman2501
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Ik ben zelf heel tevreden van mijn Netgear Orbi.

  • De Netgear router gebruik ik in Access Point mode. Tenzij je funky dingen wil gaan doen via de Orbi die je enkel in router modus kan is dit geen issue vind ik. Belangrijkste functie is om een goed mesh netwerk te maken.
  • De wifi van de Telenet modem zelf heb ik uitgeschakeld. Heeft in mijn situatie hier geen zin om een extra wifi netwerk in de lucht te houden.
  • Het handige van een mesh netwerk is echt wel dat je via 1 ssid met je device door huis kan lopen en het mesh netwerk altijd zal zorgen dat je via de meest optimale/snelste weg verbonden bent zonder dat je constant op een andere ssid moet springen. Zoals @StefaanH al zei is het geen goed idee om meerdere aparte access points met hetzelfde ssid te gaan installeren. Ik heb al bij meerdere devices gemerkt (Macbook, iPhone, ...) dat die heel slecht zijn in het zelf selecteren van het beste/snelste netwerk.
  • De sattelieten van de Netgear Orbi kunnen zowel bekabeld als draadloos geplaatst worden. Je hebt zo maximale vrijheid om je sattelieten op een optimale plaats te zetten zodat je dekking doorheen huis zo goed mogelijk is. Bij mij thuis is nu 1 satteliet bekabeld aangesloten en 1 satteliet draadloos. Je kan ook extra sattelieten plaatsen indien nodig (ik dacht dat je tot max 5 sattelieten kon gaan).
  • Een extra voordeel is dat elke satteliet ook netwerkpoorten heeft. Door het corona-thuiswerk had ik hier nu plots een desktop staan die enkel bekabeld kon aangesloten worden en ik heb die nu gewoon in een Orbi satteliet kunnen pluggen.

Er zijn nog andere goeie mesh systemen. De één al wat duurder dan de andere. Je kan heel veel vergelijkende tests vinden zodat je kan kiezen wat het meest aansluit bij je noden en welke je niet te lelijk vindt om in je huis te plaatsen. De Netgear Orbi router/sattelieten zien er vrij stylish uit maar ze zijn wel redelijk groot.

Veel succes.

Guy

mrxy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Bedankt iedereen voor de duidelijke antwoorden.

Toevallig zag ik net een reclame voor een nieuw Orbi systeem: de Orbi wifi 6: RBK852. Die is echter een stuk duurder dan de Orbi RBK53 die ik op het oog had. Als je ze beiden vergelijkt zit er een groot verschil in snelheid. Is dat puur theorie of zou dit ook merkbaar zijn?

0 Likes
freeman2501
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Dat zal enkel merkbaar zijn als je toestellen hebt die wifi 6 ondersteunen. Wifi 6 is een nieuwe wifi standaard die sneller en efficienter is. Je kan er hier hier meer over lezen: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/dossier/wifi-6

Heel veel wifi 6 apparaten zal je vermoedelijk nog niet hebben (om niet te zeggen geen) en dan vind ik het persoonlijk de meerprijs nog niet waard om een wifi 6 router te gaan aanschaffen.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

@freeman2501 

 

Daar kan ik u enkel maar gelijk in geven. Wacht tot je de toestellen hebt die WiFi6 nodig hebben om zo een router aan te schaffen. Die zijn tegen dan trouwens ook nog eens geëvolueerd.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1684
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

@mrxy ik kan alleen zeggen dat wifi 6 anders werkt dan wifi 5 en dat er wel een snelheidsverschil zal zijn tegenover de wifi 5.Ook al werk je met wifi 5 devices op een wifi 6 zal je sneller gaan. Dit heeft te maken met de MU mimo technologie. Dit is vooral merkbaar als je meerdere devices gebruikt. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Twijfel over aankoop Netgear Orbi RBK53 Multiroom wifi

Een raad die ik kan geven is om goed te kijken naar reviews en forums van het betreffende product.  Zo heb ik me vooral op reviews gebaseerd om een nieuwe router aan te schaffen en was het een paar jaar geleden duidelijk dat de NetGear R7800 een uitstekend product was.  Helaas echter zijn reviews maar een one-shot test en bleek achteraf de firmware een ware nachtmerie (had ik kunnen weten door ook de product support forums te bekijken).

(Betreft Orbi: lees dit ook eens: http://www.technologyfocus.net/networ-orbi-mesh-system-wifi-5-review-great-speed-lacks-stability/ )

 

Met alle Corona toestanden, thuiswerk, onderwijs op afstand, gamende jeugd, is een stabiel (!) en secure netwerk ook heel belangrijk en (persoonlijke mening) belangrijker dan die paar Mbs meer of minder.

 

Aldus onlangs de knoop doorgehakt en volledig voor de Unifi stack gegaan en ik heb het me nog geen seconde beklaagd.   De R7800 licht nu afgekoppeld stof te vergaren.

 

Success alvast met de zoektocht 🙂

0 Likes