@flip1953 ook dank voor de bijkomende info. Ik ga toch proberen te antwoorden op je vragen/bemerkingen, gewoonweg om bij te leren, want er begint mij één en ander duidelijk te worden, en is mogelijks ook geconnecteerd met andere probleempjes hier. De modem is type CV8560E. Deze heeft enkele maanden terug mijn "echte" Modem-only vervangen, omdat Telenet mij een melding had gestuurd dat mijn vorige modem verouderd was, en moest vervangen worden. De oude is weg, dus ik weet het typenummer niet (enige dat ik weet is dat die zwart was), maar die was zeker een Modem-only (mijn zoon had hemel en aarde bewogen om met een eigen router te kunnen werken). Klopt het dat die CV8560E ook router is? Anyway, ik heb niks moeten doen toen ik die nieuwe installeerde: gewoon de oude "uitpluggen", en de nieuwe inpluggen en alles werkte. Tot mijn verwondering moet ik zeggen, want ik had verwacht dat ik in mijn TPlink router e.e.a. ging moeten aanpassen. Niet dus... het werkte zomaar. Ik had toen een CI kaartje in mijn TV, en dat bleef ook werken zonder probleem. Mijn volledig intern netwerk staat op 10.10.10.xxx (en dus mijn router is intern te bereiken op .1). In de IPv4 Internet configuratiepagina van mijn TPLink, staat bij IP-Address een nummer in 192.168.0.xxx (die xxx is natuurlijk een getal). Als ik het goed heb, is dat het IP adres "naar buiten toe", maw naar de Telenet Modem(/router)... klopt dat? Als ik via zo'n "What is my IP" website ga, dan zegt die mij dat mijn IP address 213.118.11.xxx is, dus een adres uit de range van Telenet. Dus ik vermoed dat het IP adres is van de Telenet Modem(/router) naar "buiten toe". Zou dat willen zeggen dat er dus 2x NAT toegepast wordt bij mij? Eenmaal van 213.118.11.xxx naar 192.168.0.xxx door de Telenet Modem(/router) en eenmaal van 192.168.0.xxx naar 10.10.10.xxx door mijn router? Nu begint het mij te dagen dat volgende probleem wss daarmee gelinkt is: mijn TP link router draait een VPN server, waar ik occasioneel gebruik van maak vanop de smartphone. Een tijdje geleden gemerkt dat die niet meer werkt. Het IP adres in de config file staat idd op 192.168.0.xxx, maar ik besef nu dat ik daar van buitenaf niet aan kan, gezien dit achter de eerst NAT zit in de TN modem. Ik had ook al geprobeerd om mijn extern IP adres in de VPN config-file te zetten, maar ook dat werkt niet... vermoedelijk omdat dat dat niet tot aan de TPLink router geraakt. Ik heb sinds een tijdje nog een tweede probleempje, en dat is dat op mijn desktop computer (die ethernet geconnecteerd is), ik regelmatig (niet altijd) de foutmelding "no internet" krijg, alhoewel alles werkt. Ik bedoel, ik kan surfen, mailen, downloaden,... zonder probleem. Maar Win10 blijft zeggen "no internet". Het enige wat niet werkt op het moment dat "no internet" zich voordoet, is Office365 die weigert te saven, en zegt dat ik moet inloggen. Soms na enkele malen heropstarten is het weer OK voor een tijdje, of ik moet mijn wireless verbinden (maar ook dat lukt niet altijd), of ik steek een (proton)VPN aan, of ik herlaad de drivers van mijn netwerkkaart enz. Geen enkele van die "oplossingen" werkt altijd, en blijft werken. Ik vind op het internet tutorials wat je moet doen met dit probleem van "no internet" terwijl het wel degelijk werkt, maar geen enkele die bij mij het probleem oplost of definitief oplost. Zou dit probleem ook geconnecteerd zijn met dit dubbele NAT ? Mijn laptop (wireless) heeft echter dat probleem niet, ook de iPad's en Android phones niet. Mijn TVbox van Telenet zat ook achter de TPLink router, en werkte ook normaal. Ik heb die sinds gisteren wel direct in de Telenet Modem(/router) geplugd.
... Meer weergeven