Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Hello,

Ik heb dus een een bericht gekregen van Telenet dat mijn modem Docsis CH6643E moet worden vervangen wegens de ouderdom.(2010_2012).

Ik heb vandaag gebeld naar Telenet en de nieuwe modem Eurodocsis F@ST3896LG-TN besteld.

Er werd me gezegd langs de telefoon dat de installatiekost door een technieker 85 euro bedroeg. Ik zei dat ik daarmee akkoord was.

Vrijdag 17 november 2023 tussen 10h en 14h30 komt de technieker de nieuwe modem plaatsen. 

Maar.... na de telefoon bestelling bij Telenet keek ik op mijn laptop in de postbus. Daarin is een e-mailbericht van Telenet toegekomen met een afrekening van €135. 

Zie bijlage. Hoe is dit te verklaren? Is dit gerechtvaardigd?

Er staat duidelijk in het eerste bericht  van Telenet dat ik kreeg dat mijn huidige modem Docsis 3.0 CH6643E gratis kan worden vervangen door een nieuwe Telenet modem.

Waarom moet ik nu 50 euro betalen voor het vervangen van mijn modem?

Graag uw advies hierover?

Dank bij voorbaat.

Mvg,gil telenet antwoord 14 nov  2023 vervanging modem.png ingekort.png

gigi 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: De Telenet modem is niet gratis!!!

 

0 Likes
109 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1629
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:

Wordt dit nieuwe ipv4 adres getoond na het toepassen van ipconfig /renew?
Geldt dit nieuwe ipv4 adres uitsluitend voor de laptop waarop je dit aanvraagt?

Veroorzaakt dit nieuwe ipv4 adres geen problemen met mijn andere laptops en Samsung Galaxy Tablets?


Het nieuwe IP adres geldt alleen voor het toestel (en de netwerkkaart) die het IP adres hebben aangevraagd. 

Het IP adres krijg je van de Telenet modem (HGW), en deze zorgt ervoor dat er geen conflicten zijn, en dat je een adres krijgt die nog vrij is tussen 192.168.1.100 en 192.168.0.254) ...

Een ipconfig /renew veroorzaakt dus geen problemen met jouw andere laptops en Tablets (tenzij jij deze een manuele IP hebt gegeven in de DHCP pool)

 


@gigi  schreef:

Maar wat het verschil is tussen : Wireless LAN adapter Wi-Fi en Wireless LAN adapter LAN -verbinding*1 begrijp ik niet.
Ook staat er:
Wireless LAN adapter LAN-verbinding*2


Dat zijn allemaal tekens dat je op deze laptop ooit al meer dan één WiFi adapter hebt aangesloten (vb naast de ingebouwde WiFi een USB WLAN stick, etc ...). Hij onthoudt al deze "WiFi adapters"

0 Likes
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 260
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

De Telenet-modem is niet gratis!

wifi.pngkijk toch ook eens naar de andere instellingen in die lijst of het hem hier niet zit. met andere drivers komen hier mogelijks andere opties te staan.sommige items in dit veld  zijn bepalend voor de manier waarop de kaart de router contacteert, dus als de router de wijze niet ondersteunt waarmee de kaart probeert te verbinden zal hij de verbinding hoedanook weigeren/ in windows uit zich dit als bv de netwerknamen wel kunnen zien maar zelf met het juiste paswoord er niet opkunnen verbinden ed. een optie is een oude accesspoint  aan de modem bij te hangen en daarop te verbinden niet op de modem

in uw geval zou ik eens spelen met preamble, wireless mode, beacon interval en bandwidth , of toch eens oudere / nieuwere drivers ( voor andere opties) - anders  de cpomters bekabelen of permanent een ander wifi stickje erin

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Thanks for the reply.gil  voor piepcomp 5 17 dec 2023.png

in uw geval zou ik eens spelen met preamble, wireless mode, beacon interval en bandwidth , of toch eens oudere / nieuwere drivers ( voor andere opties) - anders de cpomters bekabelen of permanent een ander wifi stickje erin

Dat heb ik allemaal geprobeerd.
Maar in het dialoogvenster waar deze opties in een lijst zijn weergegeven kan ik niets wijzigen.
Ja ik kan er op klikken en dan veranderen de instellingen wel.
Maar als ik op OK klik en het dialoogvenster sluit en weer open staan dezelfde instellingen terug zoals voorheen.
Terwijl er boven het dialoogvenster staat vermeld dat alle instellingen kunnen worden gewijzigd. Zie screenshot
grtz,

cooper

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Heel vriendelijk dank voor het snelle en duidelijke antwoord.

Is er een mogelijkheid om de Wi-Fi 6 terug te schakelen naar Wi-Fi 4 zodat misschien de oude netwerkkaart van de laptop msi cr61 2M die geen Wi -Fi verbinding kan maken met de F@ST3896LG-TN terug kan werken?

grtz,

 

cooper

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Hello,

Weet u antwoord welke optie ik moet aanklikken: Uitschakelen - Toestaan- Blokkeren in Mijn Telenet Thuisnetwerk?

 grtz,

gigi

gil  voor de netweters toestaan of niet 17 dec  2023.png

0 Likes
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 260
WOW! Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO!

De Telenet-modem is niet gratis!

als je dit kan verzetten maar het staat telkens weer terug bij heropenen vind ik dit wel raar, dat is bij mij hier alleszinds niet het geval, en zo ver reikt mijn kennnis niet, tenzij u toch niet de drivers voor uw exacte netwerkkaart hebt geinstalleerd, en deze dus wel werkt, maar niet compatibel is met de settings dewelke de drivers in het menu aan u tonen en deze daaromookdan niet aanpasbaar zijn

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5220
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

De Telenet-modem is niet gratis!

Iedereen mag experimenteren en veranderen. Let wel dat is altijd op eigen verantwoordelijkheid.

De instelling die je laat zien geeft aan dat je bij mac-beperkingsmodus de keuze hebt tussen:

  1. uitgeschakeld: de meest gewone manier van werken
  2. toestaan: je moet dan een lijst geven van de mac-adressen die toegelaten worden om een verbinding te maken.  On principe was het mac-adres uniek. Iedereen kan softwarematig zich voordoen met een ander mac-adres. Dat geeft een vals gevoel van veiligheid.
  3. blokker: je moet een lijst geven van de mac-adressen die geen toegang mogen hebben. Iemand verbindt zich op uw netwerk en jij wil dat niet dan kan je dat mac-adres opgeven.  Als die zich nu softwarematig zich voordoet met een ander mac-adres dient uw beveiliging tot niets.

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5220
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:

...

Is er een mogelijkheid om de Wi-Fi 6 terug te schakelen naar Wi-Fi 4 zodat misschien de oude netwerkkaart van de laptop msi cr61 2M die geen Wi -Fi verbinding kan maken met de F@ST3896LG-TN terug kan werken?


Wifi 6 betekent dat onder andere het signaal op 2,4 en op 5 GHz uitgezonden worden. Wat je ook doet het blijven dezelfde signalen. 

Mag ik u vragen om bij uw reacties duidelijk verschil te maken tussen wat je aanhaalt en wat je zelf schrijft. Van het bericht waarop je reageert kan je de volledige tekst aanhalen door op janne_man_0-1702920922096.png te klikken. Je kan ook bijvoorbeeld de aangehaalde tekst cursief zetten.

 

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Thank you.

Mag ik u vragen om te antwoorden om mijn exacte vraagstelling. Dus niet dat de Wi-Fi 6 de 2,4 Ghz en de 5 GHz dezelfde signalen uitzendt, maar of het mogelijk is om de Wi-Fi 4 terug te laten werken?

grtz,

gigi

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5220
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

De Telenet-modem is niet gratis!

Je vraagt naar Wifi 4. Wifi 4 is een norm. Als uw wifi 4 niet werkt met een AP met Wifi 6 zijn er twee mogelijkheden. Ofwel volgt de Wifi 4 in uw toestel niet volledig de norm van Wifi 4 ofwel is er een fout in de uw Wifi 6 en wijkt die af van de norm voor de Wifi 4. Hier vind je een korte vergelijking tussen Wifi 4, 5 en 6. Wifi 4 zit ingebakken in Wifi 5 en wifi 5 zit ingebakken in Wifi 6. Uw vraag is niets anders dan: hoe kan ik terug met het 2,4 GHz signaal van mijn ingebakken kaart terug verbinding maken met de nieuwe router van Telenet.

Daar is, denk ik, toch al uitvoerig op gereageerd.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Vriendelijk dank voor het professionele antwoord.

Ik leer nog altijd bij.

Dus gewoon laten staan op Uitschakelen.

Is het normaal dat in thuisnetwerk staat :Verbonden Toestellen (0) ?

grtz,

 

gigi

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Thanks.
Je vraagt naar Wifi 4. Wifi 4 is een norm. Als uw wifi 4 niet werkt met een AP met Wifi 6 zijn er twee mogelijkheden. Ofwel volgt de Wifi 4 in uw toestel niet volledig de norm van Wifi 4 ofwel is er een fout in de uw Wifi 6 en wijkt die af van de norm voor de Wifi 4.

Maar dat komt omdat er zoveel mogelijkheden zijn die een goede Wifi verbinding met de nieuwe Telenet modem kunnen verstoren met mijn laptop en draadloze netwerkkaart.
Ieder laptop heeft een MAC-adres.
Ieder draadloze netwerkkaart heeft een MAC-adres.

Hoe wordt het MAC-adres toegewezen aan de draadloze netwerkkaart?
Staat het MAC-adres van de laptop in de Bios aangeduid door de fabrikant?

Als ik de laptop gebruik met de Wi-Fi verbinding staat dan hetzelfde MAC-adres aangeduid als dat ik de laptop met een kabel gebruik?
Graag uw advies hierover.
grtz,
gigi

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

De Telenet-modem is niet gratis!

Wifi en bedraad zijn 2 verschillende dingen. En uw laptop heeft GEEN (bruikbaar)mac adres. Uw Wifi kaart wel, uw netwerkkaart ook, dat zijn 2 verschillende mac adressen. Dus steek die 2 dingen in een andere computer of laptop dan gaan die adressen mee naar die andere computer of laptop. En een bleutooth connectie heeft nog een ander mac adres. En een IPadres wordt op basis van je macadres toegekend aan je netwerkkaart niet volgens PC.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Thanks again.

Hello,
Wat betekent het volgende precies:
Unknown adapter LAN-verbinding
Media State ........Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix :

Dit verschijnt wanneer ik met ipconfig /all in Opdrachtprompt kijk.
Is het juist dat de LAN een synoniem is van de router ?
Wifi en bedraad zijn 2 verschillende dingen. En uw laptop heeft GEEN (bruikbaar)mac adres. Uw Wifi kaart wel, uw netwerkkaart ook, dat zijn 2 verschillende mac adressen.

Ik zie geen bruikbaar MAC -adres op de Wi-Fi kaart staan zoals op het ticket van de Telenet modem. Op de onderkant van de Telenet modem staat wel een MAC-adres.
Kun je de netwerkkaart(dus voor aansluiting met een kabel)op het moederbord zien zoals de Wi-Fi kaart in een mini pcie sleuf ?
En staat daar het MAC-adres op aangeduid?

En een bleutooth connectie heeft nog een ander mac adres.
Als de Belkin N300 micro usb adapter is aangesloten op de laptop dan zie ik in de Eigenschappen van mijn SSID telenet- ...... het physical addres staan. Dus dit is een synoniem voor MAC-adres.Fysiek adres(MAC) zie screenshot

Een correct antwoord begint altijd met het begin .
Het "begin" is hier :"Unknown Aadapter LAN-verbinding "

Dit is heel belangrijk om te weten wat dit betekent, want hier begint de oorzaak van de Niet-Wi-Fi verbinding.
Is het zo dat het MAC-adres van de draadloze netwerkkaart onbekend blijft voor de Telenet router?
Dan stopt heel de rest ven de Wi-Fi verbinding.

En een IPadres wordt op basis van je macadres toegekend aan je netwerkkaart niet volgens PC.
Voilà hier staat het ook: het IP-adres kan maar worden toegekend als het MAC-adres van de Wi-Fi netwerkkaart is gekend bij de Telenet modem/router.

Op de screenshot waar zowel geen Belkin N300 micro usb adapter als een utp kabel op de RJ45 poort is aangesloten (rechtstreekse verbinding wordt dat op het internet genoemd)op de msi cr61 2M laptop zie je duidelijk "Unknown adapter enz staan en de rest allemaal Media disconnected.
Dus wat is de oorzaak dat er overal Media disconnected staat aangeduid?
Zie screenshot.
grtz,
gigi

gil   cmd  ipconfig msi cr 61 i-3 4100M 28 nov 2023.pnggil    voor de netweters  21 dec 2033.png copie in klein.png

 

 

 

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1166
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:

Dus wat is de oorzaak dat er overal Media disconnected staat aangeduid?

Die vraag heb je al gesteld, en die is al beantwoord.

”Media disconnected” is de standaard status als er geen kabel is aangesloten (bij een bekabelde verbinding) of als er geen verbinding gemaakt is met een Wi-Fi netwerk (bij een draadloze adapter)

 


@gigi  schreef:

Is het juist dat de LAN een synoniem is van de router ?


Nee dat is het niet. LAN staat voor Local area network ongeveer "lokaal netwerk", dat is in uw geval wel het netwerk waarbij de router het centraal punt is.

 

@gigi  schreef:

Is het zo dat het MAC-adres van de draadloze netwerkkaart onbekend blijft voor de Telenet router?
Dan stopt heel de rest ven de Wi-Fi verbinding.


Absoluut niet. MAC-adres wordt door de aparatuur gebruikt voor de verbinding tussen de fysieke aparatuur (router en netwerkkaart); IP is daar een laag bovenop en is meer software gericht.

Als je alle ins & outs wil kennen van netwerken dan ben je wel vertrokken voor een cursus Netwerken. Misschien kan deze uitleg je wat info verschaffen: Verschil tussen MAC-adres en IP-adres (guru99.com) 

 

 

Zou je ook rekening kunnen houden met de manier waarop je tekst "quote", zoals @janne_man je recent vroeg? Het is echt puzzelen om te zien of je een vraag stelt of een reactie op een ander bericht.


@janne_man  schreef:

Mag ik u vragen om bij uw reacties duidelijk verschil te maken tussen wat je aanhaalt en wat je zelf schrijft. Van het bericht waarop je reageert kan je de volledige tekst aanhalen door op janne_man_0-1702920922096.png te klikken. Je kan ook bijvoorbeeld de aangehaalde tekst cursief zetten.

 




  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.