Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Hello,

Ik heb dus een een bericht gekregen van Telenet dat mijn modem Docsis CH6643E moet worden vervangen wegens de ouderdom.(2010_2012).

Ik heb vandaag gebeld naar Telenet en de nieuwe modem Eurodocsis F@ST3896LG-TN besteld.

Er werd me gezegd langs de telefoon dat de installatiekost door een technieker 85 euro bedroeg. Ik zei dat ik daarmee akkoord was.

Vrijdag 17 november 2023 tussen 10h en 14h30 komt de technieker de nieuwe modem plaatsen. 

Maar.... na de telefoon bestelling bij Telenet keek ik op mijn laptop in de postbus. Daarin is een e-mailbericht van Telenet toegekomen met een afrekening van €135. 

Zie bijlage. Hoe is dit te verklaren? Is dit gerechtvaardigd?

Er staat duidelijk in het eerste bericht  van Telenet dat ik kreeg dat mijn huidige modem Docsis 3.0 CH6643E gratis kan worden vervangen door een nieuwe Telenet modem.

Waarom moet ik nu 50 euro betalen voor het vervangen van mijn modem?

Graag uw advies hierover?

Dank bij voorbaat.

Mvg,gil telenet antwoord 14 nov  2023 vervanging modem.png ingekort.png

gigi 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: De Telenet modem is niet gratis!!!

 

0 Likes
109 reacties
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!

Vriendelijk bedankt.
Als ik het goed begrijp is de volgende werking van toepassing bij een Wi-Fi verbinding tussen de wireless netwerkkaart en de router:
Het physical adres(MAC-adres) gekoppeld aan de wireless netwerkkaart wordt doorgestuurd naar de router Standaard Gateway.(192.168.0.1)
Daarna worden de IPv4 en IPv6 adressen die door de provider Telenet worden geleverd en opgeslagen in de DHCP-server van de router gekoppeld aan het MAC-adres.
Als deze bewerkingen met succes zijn geslaagd wordt dan een verbinding gemaakt met het aangevraagde IPv4 of IPv6 adres van de bestemmeling.
Is dit juist?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1° En als dit juist is dan kan het MAC-adres van de wireless network adaptor misschien geen verbinding kan maken met de Standaard Gateway van de router.(192.168.0.1)
En dan is de vraag hoe het komt dat de wireless network adaptor met het MAC-adres geen Wi-Fi verbinding kan maken met de standaard Gateway van de router ?
2° De juiste IPv4 of IPv6 zijn niet door de Provider Telenet toegepast in de DHCP-server.

Of 
Waarschijnlijk omdat het stuurprogramma van de Realtec RTL8723AE Wireless Lan 802.11n PCI-E NIC ondanks er staat dat dit apparaat correct werkt niet met de wireless network adapter (MAC-adres)en router (standaard Gateway) van de nieuwe Telenet modem kan samen werken.


Als je alle ins & outs wil kennen van netwerken dan ben je wel vertrokken voor een cursus Netwerken. Misschien kan deze uitleg je wat info verschaffen: Verschil tussen MAC-adres en IP-adres (guru99.com)
Thank you, dat is heel interessant.

Zie in bijlage screenshot.

Ook het feit dat in de hardware -en verbindingseigenschappen het IPv4 169.254. 138.30./16.staat aangeduid is een teken aan de wand!
Want 169.254. staat voor een niet-werkende Wi-Fi verbinding en wordt toegepast als er geen IPv4 adres aanwezig was in de DHCP-server.
De reden waarom er geen IPv4 aanwezig was is niet gekend en kan van alles zijn.

En zoals je blijkbaar wel zult weten is het IPv4 adres 169.254......een vervanger voor een ontbrekend IPv4 adres en duidt deze aan dat er een storing of andere oorzaak is dat de Wi-Fi verbinding niet goed werkt.
Welke storing? Welke oorzaak? Niet gekend!!!
Zou je ook rekening kunnen houden met de manier waarop je tekst "quote", zoals @janne_man je recent vroeg? Het is echt puzzelen om te zien of je een vraag stelt of een reactie op een ander bericht.
Oké.
Ik zal je raad opvolgen en met quote's antwoorden. Ik ben al van de oude stempel, waardoor ik deze manier van antwoorden niet zo goed ken. Maar ik weet niet hoe ik kan quoten?
grtz,
gigi

gil  voor de netweters vandaag 23 dec 2023.png

 

 

 

 

 

 

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:

Ik zal je raad opvolgen en met quote's antwoorden. Ik ben al van de oude stempel, waardoor ik deze manier van antwoorden niet zo goed ken. Maar ik weet niet hoe ik kan quoten?


Tijdens het antwoorden klik je op de ellipsis (drie puntjes) vervongens kies je "Aanhalen" (quote-icoontje). Het bericht waar je op antwoord verschijnt in de hoofdtekst. Verwijder de delen die je niet nodig hebt; schrijf je antwoorden in de normale tekst; niet de grijze tekst. Je kan zo vaak als je wil op die knop klikken, je kan dus een stukje aanhalen; je antwoord typen, weer een stukje aanhalen enz.

WG94_0-1703324368956.png

WG94_1-1703324454554.png

 


@gigi  schreef:

Vriendelijk bedankt.
Als ik het goed begrijp is de volgende werking van toepassing bij een Wi-Fi verbinding tussen de wireless netwerkkaart en de router:
Het physical adres(MAC-adres) gekoppeld aan de wireless netwerkkaart wordt doorgestuurd naar de router Standaard Gateway.(192.168.0.1)
Daarna worden de IPv4 en IPv6 adressen die door de provider Telenet worden geleverd en opgeslagen in de DHCP-server van de router gekoppeld aan het MAC-adres.
Als deze bewerkingen met succes zijn geslaagd wordt dan een verbinding gemaakt met het aangevraagde IPv4 of IPv6 adres van de bestemmeling.
Is dit juist?


Nee, tijdens het maken van de initiële verbinding kent de Wi-Fi adapter de Standaard Gateway nog niet (die is immers niet altijd 192.168.0.1). Er is een specifiek connectie process tussen je PC en de modem; maar dat is via het 802.11 Wi-Fi protocol, daar worden volgens mij uitsluitend de MAC-adressen gebruikt. Het zetten van de standaard gateway wordt gedaan bij het zetten van het IP-adres via DHCP (je kan dit ook manueel doen, maar dat is niet aan te raden als je niet weet wat je doet); en dat is pas na het verbinding maken.

De modem/router is zelf een DHCP server, lokale IP-addressen worden dus ook lokaal gegenereerd; niet door een of andere Telenet server. Telenet zorgt er wel voor dat je modem zelf z'n IPv4 & IPv6 addressen krijgt.


@gigi  schreef:

Ook het feit dat in de hardware -en verbindingseigenschappen het IPv4 169.254. 138.30./16.staat aangeduid is een teken aan de wand!
Want 169.254. staat voor een niet-werkende Wi-Fi verbinding en wordt toegepast als er geen IPv4 adres aanwezig was in de DHCP-server.
De reden waarom er geen IPv4 aanwezig was is niet gekend en kan van alles zijn.

En zoals je blijkbaar wel zult weten is het IPv4 adres 169.254......een vervanger voor een ontbrekend IPv4 adres en duidt deze aan dat er een storing of andere oorzaak is dat de Wi-Fi verbinding niet goed werkt.

Deze uitleg is dus niet helemaal juist. Het is inderdaad een probleem met DHCP (die ook loopt over de Wi-Fi verbinding); maar een probleem tussen de computer en de DHCP server (in dit geval dus de Telenet Modem). De PC slaagt er dus niet in om een geldig IP-adres te krijgen, maar wat dan net de oorzaak is kan je op basis van die informatie niet weten.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!


@WG94  schreef:

@gigi  schreef:

Ik zal je raad opvolgen en met quote's antwoorden. Ik ben al van de oude stempel, waardoor ik deze manier van antwoorden niet zo goed ken. Maar ik weet niet hoe ik kan quoten?


Tijdens het antwoorden klik je op de ellipsis (drie puntjes) vervongens kies je "Aanhalen" (quote-icoontje). Het bericht waar je op antwoord verschijnt in de hoofdtekst. Verwijder de delen die je niet nodig hebt; schrijf je antwoorden in de normale tekst; niet de grijze tekst. Je kan zo vaak als je wil op die knop klikken, je kan dus een stukje aanhalen; je antwoord typen, weer een stukje aanhalen enz.

WG94_0-1703324368956.png

WG94_1-1703324454554.png

 



@WG94  schreef:

@gigi  schreef:

Ik zal je raad opvolgen en met quote's antwoorden. Ik ben al van de oude stempel, waardoor ik deze manier van antwoorden niet zo goed ken. Maar ik weet niet hoe ik kan quoten?


Tijdens het antwoorden klik je op de ellipsis (drie puntjes) vervongens kies je "Aanhalen" (quote-icoontje). Het bericht waar je op antwoord verschijnt in de hoofdtekst. Verwijder de delen die je niet nodig hebt; schrijf je antwoorden in de normale tekst; niet de grijze tekst. Je kan zo vaak als je wil op die knop klikken, je kan dus een stukje aanhalen; je antwoord typen, weer een stukje aanhalen enz.

WG94_0-1703324368956.png

WG94_1-1703324454554.png

 


@gigi  schreef:

Vriendelijk bedankt.
Als ik het goed begrijp is de volgende werking van toepassing bij een Wi-Fi verbinding tussen de wireless netwerkkaart en de router:
Het physical adres(MAC-adres) gekoppeld aan de wireless netwerkkaart wordt doorgestuurd naar de router Standaard Gateway.(192.168.0.1)
Daarna worden de IPv4 en IPv6 adressen die door de provider Telenet worden geleverd en opgeslagen in de DHCP-server van de router gekoppeld aan het MAC-adres.
Als deze bewerkingen met succes zijn geslaagd wordt dan een verbinding gemaakt met het aangevraagde IPv4 of IPv6 adres van de bestemmeling.
Is dit juist?


Nee, tijdens het maken van de initiële verbinding kent de Wi-Fi adapter de Standaard Gateway nog niet (die is immers niet altijd 192.168.0.1). Er is een specifiek connectie process tussen je PC en de modem; maar dat is via het 802.11 Wi-Fi protocol, daar worden volgens mij uitsluitend de MAC-adressen gebruikt. Het zetten van de standaard gateway wordt gedaan bij het zetten van het IP-adres via DHCP (je kan dit ook manueel doen, maar dat is niet aan te raden als je niet weet wat je doet); en dat is pas na het verbinding maken.

De modem/router is zelf een DHCP server, lokale IP-addressen worden dus ook lokaal gegenereerd; niet door een of andere Telenet server. Telenet zorgt er wel voor dat je modem zelf z'n IPv4 & IPv6 addressen krijgt.


@gigi  schreef:

Ook het feit dat in de hardware -en verbindingseigenschappen het IPv4 169.254. 138.30./16.staat aangeduid is een teken aan de wand!
Want 169.254. staat voor een niet-werkende Wi-Fi verbinding en wordt toegepast als er geen IPv4 adres aanwezig was in de DHCP-server.
De reden waarom er geen IPv4 aanwezig was is niet gekend en kan van alles zijn.

En zoals je blijkbaar wel zult weten is het IPv4 adres 169.254......een vervanger voor een ontbrekend IPv4 adres en duidt deze aan dat er een storing of andere oorzaak is dat de Wi-Fi verbinding niet goed werkt.

Deze uitleg is dus niet helemaal juist. Het is inderdaad een probleem met DHCP (die ook loopt over de Wi-Fi verbinding); maar een probleem tussen de computer en de DHCP server (in dit geval dus de Telenet Modem). De PC slaagt er dus niet in om een geldig IP-adres te krijgen, maar wat dan net de oorzaak is kan je op basis van die informatie niet weten.

Als er in de Hardware en Verbindingsnetwerken op de laptop een IP adres 169.254 ... wordt getoond zijn er geen IP adressen of geen geldige IP adressen aanwezig in de DHCP-server van de router.

Hoe het komt dat er geen geldige IP -adressen of geen IP adressen zijn in de DHCP-server is een opdracht voor de Telenet technieker die volgende week dinsdag komt.

Vandaag is mijn nieuwe Telenet modem gedurig 2 uur getest door Telenet, maar er geen oplossing gevonden.

grtz,

gigi   



Tijdens het antwoorden klik je op de ellipsis (drie puntjes) vervongens kies je "Aanhalen" (quote-icoontje). Het bericht waar je op antwoord verschijnt in de hoofdtekst. Verwijder de delen die je niet nodig hebt; schrijf je antwoorden in de normale tekst; niet de grijze tekst. Je kan zo vaak als je wil op die knop klikken, je kan dus een stukje aanhalen; je antwoord typen, weer een stukje aanhalen enz.

WG94_0-1703324368956.png

WG94_1-1703324454554.png

 


@gigi  schreef:

Vriendelijk bedankt.
Als ik het goed begrijp is de volgende werking van toepassing bij een Wi-Fi verbinding tussen de wireless netwerkkaart en de router:
Het physical adres(MAC-adres) gekoppeld aan de wireless netwerkkaart wordt doorgestuurd naar de router Standaard Gateway.(192.168.0.1)
Daarna worden de IPv4 en IPv6 adressen die door de provider Telenet worden geleverd en opgeslagen in de DHCP-server van de router gekoppeld aan het MAC-adres.
Als deze bewerkingen met succes zijn geslaagd wordt dan een verbinding gemaakt met het aangevraagde IPv4 of IPv6 adres van de bestemmeling.
Is dit juist?


Nee, tijdens het maken van de initiële verbinding kent de Wi-Fi adapter de Standaard Gateway nog niet (die is immers niet altijd 192.168.0.1). Er is een specifiek connectie process tussen je PC en de modem; maar dat is via het 802.11 Wi-Fi protocol, daar worden volgens mij uitsluitend de MAC-adressen gebruikt. Het zetten van de standaard gateway wordt gedaan bij het zetten van het IP-adres via DHCP (je kan dit ook manueel doen, maar dat is niet aan te raden als je niet weet wat je doet); en dat is pas na het verbinding maken.

De modem/router is zelf een DHCP server, lokale IP-addressen worden dus ook lokaal gegenereerd; niet door een of andere Telenet server. Telenet zorgt er wel voor dat je modem zelf z'n IPv4 & IPv6 addressen krijgt.


@gigi  schreef:

Ook het feit dat in de hardware -en verbindingseigenschappen het IPv4 169.254. 138.30./16.staat aangeduid is een teken aan de wand!
Want 169.254. staat voor een niet-werkende Wi-Fi verbinding en wordt toegepast als er geen IPv4 adres aanwezig was in de DHCP-server.
De reden waarom er geen IPv4 aanwezig was is niet gekend en kan van alles zijn.

En zoals je blijkbaar wel zult weten is het IPv4 adres 169.254......een vervanger voor een ontbrekend IPv4 adres en duidt deze aan dat er een storing of andere oorzaak is dat de Wi-Fi verbinding niet goed werkt.

Deze uitleg is dus niet helemaal juist. Het is inderdaad een probleem met DHCP (die ook loopt over de Wi-Fi verbinding); maar een probleem tussen de computer en de DHCP server (in dit geval dus de Telenet Modem). De PC slaagt er dus niet in om een geldig IP-adres te krijgen, maar wat dan net de oorzaak is kan je op basis van die informatie niet weten.


Dus wanneer er een IP adres in de Hardware en Verbindingsnetwerken staat aangeduid op de laptop dat begint met 169.254 ... betekent dit dat er in de DHCP-server geen IP adressen aanwezig zijn. Vermits er hier geen duidelijk antwoord kan worden gegeven, zal ik dit vragen aan de Telenet technicus die volgende week dinsdag komt.


@WG94  schreef:

@gigi  schreef:

Ik zal je raad opvolgen en met quote's antwoorden. Ik ben al van de oude stempel, waardoor ik deze manier van antwoorden niet zo goed ken. Maar ik weet niet hoe ik kan quoten?


Tijdens het antwoorden klik je op de ellipsis (drie puntjes) vervongens kies je "Aanhalen" (quote-icoontje). Het bericht waar je op antwoord verschijnt in de hoofdtekst. Verwijder de delen die je niet nodig hebt; schrijf je antwoorden in de normale tekst; niet de grijze tekst. Je kan zo vaak als je wil op die knop klikken, je kan dus een stukje aanhalen; je antwoord typen, weer een stukje aanhalen enz.

WG94_0-1703324368956.png

WG94_1-1703324454554.png

 


@gigi  schreef:

Vriendelijk bedankt.
Als ik het goed begrijp is de volgende werking van toepassing bij een Wi-Fi verbinding tussen de wireless netwerkkaart en de router:
Het physical adres(MAC-adres) gekoppeld aan de wireless netwerkkaart wordt doorgestuurd naar de router Standaard Gateway.(192.168.0.1)
Daarna worden de IPv4 en IPv6 adressen die door de provider Telenet worden geleverd en opgeslagen in de DHCP-server van de router gekoppeld aan het MAC-adres.
Als deze bewerkingen met succes zijn geslaagd wordt dan een verbinding gemaakt met het aangevraagde IPv4 of IPv6 adres van de bestemmeling.
Is dit juist?


Nee, tijdens het maken van de initiële verbinding kent de Wi-Fi adapter de Standaard Gateway nog niet (die is immers niet altijd 192.168.0.1). Er is een specifiek connectie process tussen je PC en de modem; maar dat is via het 802.11 Wi-Fi protocol, daar worden volgens mij uitsluitend de MAC-adressen gebruikt. Het zetten van de standaard gateway wordt gedaan bij het zetten van het IP-adres via DHCP (je kan dit ook manueel doen, maar dat is niet aan te raden als je niet weet wat je doet); en dat is pas na het verbinding maken.

De modem/router is zelf een DHCP server, lokale IP-addressen worden dus ook lokaal gegenereerd; niet door een of andere Telenet server. Telenet zorgt er wel voor dat je modem zelf z'n IPv4 & IPv6 addressen krijgt.


@gigi  schreef:

Ook het feit dat in de hardware -en verbindingseigenschappen het IPv4 169.254. 138.30./16.staat aangeduid is een teken aan de wand!
Want 169.254. staat voor een niet-werkende Wi-Fi verbinding en wordt toegepast als er geen IPv4 adres aanwezig was in de DHCP-server.
De reden waarom er geen IPv4 aanwezig was is niet gekend en kan van alles zijn.

En zoals je blijkbaar wel zult weten is het IPv4 adres 169.254......een vervanger voor een ontbrekend IPv4 adres en duidt deze aan dat er een storing of andere oorzaak is dat de Wi-Fi verbinding niet goed werkt.

Deze uitleg is dus niet helemaal juist. Het is inderdaad een probleem met DHCP (die ook loopt over de Wi-Fi verbinding); maar een probleem tussen de computer en de DHCP server (in dit geval dus de Telenet Modem). De PC slaagt er dus niet in om een geldig IP-adres te krijgen, maar wat dan net de oorzaak is kan je op basis van die informatie niet weten.



@gigi  schreef:

Ook het feit dat in de hardware -en verbindingseigenschappen het IPv4 169.254. 138.30./16.staat aangeduid is een teken aan de wand!
Want 169.254. staat voor een niet-werkende Wi-Fi verbinding en wordt toegepast als er geen IPv4 adres aanwezig was in de DHCP-server.
De reden waarom er geen IPv4 aanwezig was is niet gekend en kan van alles zijn.

En zoals je blijkbaar wel zult weten is het IPv4 adres 169.254......een vervanger voor een ontbrekend IPv4 adres en duidt deze aan dat er een storing of andere oorzaak is dat de Wi-Fi verbinding niet goed werkt.

Deze uitleg is dus niet helemaal juist. Het is inderdaad een probleem met DHCP (die ook loopt over de Wi-Fi verbinding); maar een probleem tussen de computer en de DHCP server (in dit geval dus de Telenet Modem). De PC slaagt er dus niet in om een geldig IP-adres te krijgen, maar wat dan net de oorzaak is kan je op basis van die informatie niet weten.


 

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:

Als er in de Hardware en Verbindingsnetwerken op de laptop een IP adres 169.254 ... wordt getoond zijn er geen IP adressen of geen geldige IP adressen aanwezig in de DHCP-server van de router.

Hoe het komt dat er geen geldige IP -adressen of geen IP adressen zijn in de DHCP-server is een opdracht voor de Telenet technieker die volgende week dinsdag komt.

Vandaag is mijn nieuwe Telenet modem gedurig 2 uur getest door Telenet, maar er geen oplossing gevonden.

grtz,

gigi   

 


Het is niet perse waar dat de DHCP-server van je router niet goed werkt in dit geval. Het probleem kan even goed ergens anders liggen.

Dat Windows (Hardware en Verbindingsnetwerken) geen geldig IP-adres heeft wil enkel zeggen dat Windows het niet heeft je kan daar geen clonclusie trekken over de oorzaak.

Hebben alle andere toestellen in je netwerk ook geen IP-adres? Dan mag je er redelijk zeker van zijn dat het aan de DHCP-server en niks anders ligt; maar als het probleem zich enkel stelt op 1 of 2 toestellen dan is het logischer om te concluderen dat de DHCP-server zelf wel werkt, maar dat het elders fout loopt.

De DHCP-range van je Telenet modem gaat van 192.168.x.100 tot 192.168.x.254; duidelijk IP-adressen genoeg om uit te delen. (de x kan verschillen van klant tot klant, afhankelijk van de instellingen, is meestal 0 of 1)

 

Dat aanhalen is ook niet zo goed gelukt he? Je weet dat je de tekst in je bericht (ook het aangehaalde deel) ook weer kan wissen als je iets verkerd gedaan hebt? Let er zeker op dat je je eigen bericht NIET in de grijze tekst plaatst. Dan staat het gewoon tussen de quote en heeft het geen enkele meerwaarde.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

De Telenet-modem is niet gratis!

Hoe verloopt een toekenning van een IP adres?

Computer start op. Via zijn netwerkkaart, bekakeld en/of Wifi, meld hij zich aan op mogelijke netwerken. Geen netwerken gevonden? Dan kent hij zichzelf een APIPA toe (168.x.x.x)

Wel gevonden? Dan gaat de DHCP server een adres toevoegen in zijn range.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

De Telenet-modem is niet gratis!


@igvfer  schreef:

Computer start op. Via zijn netwerkkaart, bekakeld en/of Wifi, meld hij zich aan op mogelijke netwerken. Geen netwerken gevonden? Dan kent hij zichzelf een APIPA toe (168.x.x.x)

Wel gevonden? Dan gaat de DHCP server een adres toevoegen in zijn range.


APIPA = 169.254.x.x

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!


@janne_man  schreef:

Je vraagt naar Wifi 4. Wifi 4 is een norm. Als uw wifi 4 niet werkt met een AP met Wifi 6 zijn er twee mogelijkheden. Ofwel volgt de Wifi 4 in uw toestel niet volledig de norm van Wifi 4 ofwel is er een fout in de uw Wifi 6 en wijkt die af van de norm voor de Wifi 4. Hier vind je een korte vergelijking tussen Wifi 4, 5 en 6. Wifi 4 zit ingebakken in Wifi 5 en wifi 5 zit ingebakken in Wifi 6. 

Daar is, denk ik, toch al uitvoerig op gereageerd.


Wel uitvoerig ja maar zonder een duidelijk antwoord te kunnen geven. Omschrijvingen zoveel je maar wilt.

Ofwel is het dit, ofwel is het dat.

Wat een wifi 4 n norm is, wat een wifi 6 ax norm is, enz. 

Een simpele vraag zoals deze kan niet worden beantwoord:.

Hoe komt het dat mijn telenet -SSID niet in de netwerken staat aangeduid?

Ondanks dat ik schrijf dat er andere netwerken staan aangeduid en mijn SSID NIET, komt daar geen enkel serieus antwoord op.

Waarom mijn telenet-SSID er niet bijstaat is precies nier zo belangrijk! 

Zelfs een "Verborgen netwerkt" staat er bij.

grtz,

gigi

Many thanks voor het verwijderen van de ip-adressen op mijn screenshots.  

grtz,

gigi

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:

@janne_man  schreef:

Wat een wifi 4 n norm is, wat een wifi 6 ax norm is, enz. 

Hoe komt het dat mijn telenet -SSID niet in de netwerken staat aangeduid?

Ondanks dat ik schrijf dat er andere netwerken staan aangeduid en mijn SSID NIET, komt daar geen enkel serieus antwoord op. Et staat zelfs een verborgen netwerk bij.

! Uw IP-adres wordt door uw ISP aan uw apparaat toegewezen. Uw internetactiviteit loopt via de ISP en zij sturen deze naar u terug, met behulp van uw IP-adres. Omdat ze u toegang tot internet geven, is het hun rol om een ​​IP-adres aan uw apparaat toe te wijzen. Uw IP-adres kan echter veranderen.

De IP adressen worden door de Provider Telenet toegewezen. Zijn er dan twee DHCP's : een DHCP-server met IP adressen van de  Telenet-provider en ook een DHCP-server in de router van de Telenet/modem die zelf ook zijn IP adressen genereert volgens dit antwoord dat ik heb gekregen.

grtz,

gigi

Many thanks voor het verwijderen van de ip-adressen op mijn screenshots.  

grtz,

gigi

 


 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:

@gigi  schreef:

@janne_man  schreef:

Wat een wifi 4 n norm is, wat een wifi 6 ax norm is, enz. 

Hoe komt het dat mijn telenet -SSID niet in de netwerken staat aangeduid?

Ondanks dat ik schrijf dat er andere netwerken staan aangeduid en mijn SSID NIET, komt daar geen enkel serieus antwoord op. Et staat zelfs een verborgen netwerk bij.

! Uw IP-adres wordt door uw ISP aan uw apparaat toegewezen. Uw internetactiviteit loopt via de ISP en zij sturen deze naar u terug, met behulp van uw IP-adres. Omdat ze u toegang tot internet geven, is het hun rol om een ​​IP-adres aan uw apparaat toe te wijzen. Uw IP-adres kan echter veranderen.

De IP adressen worden door de Provider Telenet toegewezen. Zijn er dan twee DHCP's : een DHCP-server met IP adressen van de  Telenet-provider en ook een DHCP-server in de router van de Telenet/modem die zelf ook zijn IP adressen genereert volgens dit antwoord dat ik heb gekregen.

Nog iets:

Als ik naar de configuratie pagina's van mijn Telenet/Router wil kijken met de IP v4 na https:// krijg ik altijd "Webpagina onbereikbaar" .

Dus https:// 192.168. 0 enz Dit gebeurt ook met de laptop die een goede Wi-Fi verbinding heeft.

 

grtz,

gigi

Many thanks voor het verwijderen van de ip-adressen op mijn screenshots.  

 

grtz,

gigi

 


 


 

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:

! Uw IP-adres wordt door uw ISP aan uw apparaat toegewezen. Uw internetactiviteit loopt via de ISP en zij sturen deze naar u terug, met behulp van uw IP-adres. Omdat ze u toegang tot internet geven, is het hun rol om een ​​IP-adres aan uw apparaat toe te wijzen. Uw IP-adres kan echter veranderen.

De IP adressen worden door de Provider Telenet toegewezen. Zijn er dan twee DHCP's : een DHCP-server met IP adressen van de  Telenet-provider en ook een DHCP-server in de router van de Telenet/modem die zelf ook zijn IP adressen genereert volgens dit antwoord dat ik heb gekregen.


Telenet (je ISP) geeft je modem een PUBLIEK IPv4 adres. Je kan deze opzoeken op Mijn Telenet of een website zoals What Is My IP Address Via DHCP deelt je modem dan privaat IP-adresen uit. In het geval van de Telenet modem is dit 192.168.x.x Daar komt Telenet zelf niet meer in tussen en gebeurd lokaal op je modem. Bij het connecteren naar het internet zet je modem je privaat IP-adres om naar het publieke IP-adres. Al je toestellen worden door het internet herkend aan het IP-adres van je modem als ze via IPv4 verbinden.

Voor IPv6 krijgt je modem een IP-adres & een prefix. Die prefix wordt dan gebruikt om IP-adressen uit te delen aan je lokale toestellen. Bij IPv6 moet er wel rekening mee gehouden worden dat niet het IP-adres van de modem maar een (tijdelijk) IP-adres binnen de prefix-range publiek gedeeld wordt op het netwerk. De ins & outs van IPv6 ken ik echter niet, misschien kan iemand anders je daar bij helpen.

 


@gigi  schreef:

Nog iets:

Als ik naar de configuratie pagina's van mijn Telenet/Router wil kijken met de IP v4 na https:// krijg ik altijd "Webpagina onbereikbaar" .

Dus https:// 192.168. 0 enz Dit gebeurt ook met de laptop die een goede Wi-Fi verbinding heeft.


Als je laptop niet verbonden is met het netwerk kan je niets bezoeken; dat is logisch. Maar ook met een werkende netwekverbinding zal je nergens geraken; de Telenet modem heeft geen webinterface in het lokale netwerk, enkel via Mijn Telenet kan je er aan.

 

Fijn dat je verder probeert met het aanhalen, maar gelieve uw antwoord NIET in de grijze aangehaalde tekst te plaatsen. Het is ook niet nodig om je eigen vorige bericht aan te halen als er geen enkel ander bericht tussen staat.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:

@janne_man  schreef:

Je vraagt naar Wifi 4. Wifi 4 is een norm. Als uw wifi 4 niet werkt met een AP met Wifi 6 zijn er twee mogelijkheden. Ofwel volgt de Wifi 4 in uw toestel niet volledig de norm van Wifi 4 ofwel is er een fout in de uw Wifi 6 en wijkt die af van de norm voor de Wifi 4. Hier vind je een korte vergelijking tussen Wifi 4, 5 en 6. Wifi 4 zit ingebakken in Wifi 5 en wifi 5 zit ingebakken in Wifi 6. 

Daar is, denk ik, toch al uitvoerig op gereageerd.


Wel uitvoerig ja maar zonder een duidelijk antwoord te kunnen geven. Omschrijvingen zoveel je maar wilt.

Ofwel is het dit, ofwel is het dat.

Wat een wifi 4 n norm is, wat een wifi 6 ax norm is, enz. 

Een simpele vraag zoals deze kan niet worden beantwoord:.

Hoe komt het dat mijn telenet -SSID niet in de netwerken staat aangeduid?

Ondanks dat ik schrijf dat er andere netwerken staan aangeduid en mijn SSID NIET, komt daar geen enkel serieus antwoord op.

Waarom mijn telenet-SSID er niet bijstaat is precies nier zo belangrijk! 

Zelfs een "Verborgen netwerkt" staat er bij.

grtz,

gigi

Many thanks voor het verwijderen van de ip-adressen op mijn screenshots.  

grtz,

gigi

 


Een simpel antwoord op een simpele vraag: Uw toestel herkent het signaal niet van je nieuwe modem.

De volgende vraag is dan waarom.  Daar zie ik drie mogelijkheden:

  1. je hebt ergens een instelling in je netwerkkaart die verkeerd is.
  2. uw toestel volgt de norm (Wifi 4?) niet voor 100%.
  3. de nieuwe modem volgt de norm niet voor 100% (Wifi 4?, in elke geval dezelfde norm als de norm die uw toestel beweert te hebben) 

Kan dit probleem met uw vragen en onze antwoorden opgelost worden. Ja en neen. Dat hangt af van wat jij als oplossing aanvaard.

De simpele oplossing houd op met verder te zoeken en gebruikt een USB Wifi en je kan verder werken. Ofwel is deze oplossing voor u aanvaardbaar ofwel niet. 

Als deze oplossing voor u niet aanvaardbaar is, dan kan je aan een expert (al dan niet betalen) vragen om dit op te lossen. In de plaats van daar uren zitten op te zoeken zal die expert u voorstellen om een USB Wifi of iets dergelijks te gebruiken. Dat zal immers de kleinste kost zijn om terug Wifi verbinding te kunnen hebben met dat toestel.

En sorry, ik schrijf hier niets nieuw, Dat is allemaal al geschreven geweest in deze of een andere draad van u.

Nog een verduidelijking: als twee toestellen niet dezelfde norm gebruiken, begrijp dat dan dat ze niet dezelfde taal spreken, of beter nog ze spreken een verschillen dialect en hierdoor gaat er teveel fout in de communicatie.

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

De Telenet-modem is niet gratis!


@WG94  schreef:

@gigi  schreef:

! Uw IP-adres wordt door uw ISP aan uw apparaat toegewezen. Uw internetactiviteit loopt via de ISP en zij sturen deze naar u terug, met behulp van uw IP-adres. Omdat ze u toegang tot internet geven, is het hun rol om een ​​IP-adres aan uw apparaat toe te wijzen. Uw IP-adres kan echter veranderen.

De IP adressen worden door de Provider Telenet toegewezen. Zijn er dan twee DHCP's : een DHCP-server met IP adressen van de  Telenet-provider en ook een DHCP-server in de router van de Telenet/modem die zelf ook zijn IP adressen genereert volgens dit antwoord dat ik heb gekregen.


Telenet (je ISP) geeft je modem een PUBLIEK IPv4 adres. Je kan deze opzoeken op Mijn Telenet of een website zoals What Is My IP Address Via DHCP deelt je modem dan privaat IP-adressen uit. In het geval van de Telenet modem is dit 192.168.x.x Daar komt Telenet zelf niet meer in tussen en gebeurd lokaal op je modem. Bij het connecteren naar het internet zet je modem je privaat IP-adres om naar het publieke IP-adres. Al je toestellen worden door het internet herkend aan het IP-adres van je modem als ze via IPv4 verbinden.

Is het zet je modem of zet je router bij het connecteren met internet het privaat IP-adres om naar het publieke IP-adres?

Voor IPv6 krijgt je modem een IP-adres & een prefix. Die prefix wordt dan gebruikt om IP-adressen uit te delen aan je lokale toestellen. Bij IPv6 moet er wel rekening mee gehouden worden dat niet het IP-adres van de modem maar een (tijdelijk) IP-adres binnen de prefix-range publiek gedeeld wordt op het netwerk. De ins & outs van IPv6 ken ik echter niet, misschien kan iemand anders je daar bij helpen.

Dus een PUBLIEK- of OPENBAAR adres zijn synoniemen.
Staat de DHCP op de modem of router?
De DHCP genereert zelf de private IPv4 adressen.

Ik ben dank zij u al veel meer op de hoogte gekomen over de werking tussen de computer, draadloze netwerkkaart, MAC-adres en

hoe PUBLIEKE IP-adressen worden worden uitgedeeld door de provider Telenet en het genereren van private IPv4 adressen in de DHCP.

Ik zal dus de Telenet technicus beter kunnen verstaan met deze verworven kennis.

Dus als ik op Antwoorden klik en daarna op de 3 puntjes en de 2 comma"s bovenaan (aanhalen) kom ik altijd automatisch in de grijze zone terecht en ook de cursor wordt daar geplaatst.

  


Als je laptop niet verbonden is met het netwerk kan je niets bezoeken; dat is logisch. Maar ook met een werkende netwekverbinding zal je nergens geraken; de Telenet modem heeft geen webinterface in het lokale netwerk, enkel via Mijn Telenet kan je er aan.

 

 

Fijn dat je verder probeert met het aanhalen, maar gelieve uw antwoord NIET in de grijze aangehaalde tekst te plaatsen. Het is ook niet nodig om je eigen vorige bericht aan te halen als er geen enkel ander bericht tussen staat.


Bedoel je dat ik niet in de Telenet modem router configuratie pagina's kan bekijken en opties en instellingen wijzigen? Met de vorige Telenet modem had ik daar nooit problemen mee. Ik heb  vorig jaar een Tp-Link repeator aangesloten op de pc in de slaapkamer en dan moest ik ook instellingen toepassen in de configuratie van de Telenet router. Dit ging altijd zonder problemen. 

Gelieve uw antwoord niet in de grijze aangehaalde tekst te plaatsen. Als ik op Antwoorden klik kom ik automatisch in de grijze zone met de aan gehaalde tekst en het streepje van de cursor komt daar ook in.

grtz,

gigi

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

De Telenet-modem is niet gratis!

Het is mij eerlijk gezegd niet meer duidelijk wat je nu werkelijk wil. Hou je aan de basisvraag. Die is volgens mij een laptop die geen verbinding kan maken met het Wifi netwerk en bijgevolg geen IP adres krijgt en dus ook geen internet verbinding kan maken. Terwijl andere toestellen in huis dit wel kunnen.

Logische conclusie daaruit is dat er iets mis is met de Wifi van die laptop. Volgens mj moet je enkel op een of andere manier de driver van die laptop vernieuwen. Kan dit niet (meer), dan is een stick de oplossing. En dan zijn al je problemen met IPadressen opgelost. En hoe een IPadres tot stand komt is hier al enkele malen uitgelegd geweest.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

De Telenet-modem is niet gratis!


@gigi  schreef:


Bedoel je dat ik niet in de Telenet modem router configuratie pagina's kan bekijken en opties en instellingen wijzigen? Met de vorige Telenet modem had ik daar nooit problemen mee. Ik heb  vorig jaar een Tp-Link repeator aangesloten op de pc in de slaapkamer en dan moest ik ook instellingen toepassen in de configuratie van de Telenet router. Dit ging altijd zonder problemen. 


 Dat kan al jaar en dag enkel via Mijn Telenet: Je thuisnetwerk


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

De Telenet-modem is niet gratis!

Dit moet de meest vermoeiende thread zijn sinds het ontstaan van de Netweters 😂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.