Beantwoorden
homer68
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Laat de zon in je hart! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest!

Nieuwe Asus router in Ai mesh

Dag

Ik heb 4 ASUS XT8, waarvan 1 als hoofdrouter (na de telenet modem/router in ander subnet).

Ik wil nu de XT8 vervangen door een andere ASUS router en de vrijgekomen XT8 gebruiken als extra node.

Eén optie is de RT-AXE7800, maar er is me gezegd dat ik dan geen dedicated 5GHz backhaul zal hebben (de RT-AXE7800 heeft 2.4/5/6 GHz). Ik snap echter niet waarom ik dan de 6GHz niet als backhaul kan gebruiken. Een andere optie is de RT-AXE7800 met 1 XT8 node met wired backhaul connecteren en de rest (tussen de XT8's) via de 5 GHz second band. Ik weet echter niet of dit kan en of dit voordelen heeft?

Een laatste (dure) optie die ik wil vermijden :GT-AX11000 Pro kopen 

Alle asistentie in inzichten om tot de juiste aankoop te kopen zijn welkom 🙂

0 Likes
3 reacties
Ex-Netweter
 

Nieuwe Asus router in Ai mesh

Je kan de 6 GHz-band niet als backhaul gebruiken omdat je huidige XT8's geen 6 GHz ondersteunen. (Minstens twee toestellen in je AiMesh moeten 6 GHz backhaul ondersteunen om zo'n verbinding op te zetten)

Dus je moet navragen of die nieuwe router Dynamic Frequency Selection (DFS) in de 5 GHz-band ondersteunt zodat je een dedicated 5 GHz backhaul naast je normale 5 GHz Wifi-netwerk kan hebben.

homer68
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Laat de zon in je hart! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest!

Nieuwe Asus router in Ai mesh

dank voor jouw reactie

-eerste zin is me duidelijk

-de 2de niet zo :-). Als de router die DFS ondersteunt , gaat het dan wel om een dedicated backhaul te hebben (zonder 2 x band 5GHZ)?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe Asus router in Ai mesh

Het is sowieso 2 x 5 GHz en met DFS heb je de meeste bandbreedte. (Bekabelde ethernet backhaul is natuurlijk nog veel beter.)

0 Likes