Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
homer68
Freshman Weetjesweter
Laat de zon in je hart! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Nieuwe Asus router in Ai mesh

Dag

Ik heb 4 ASUS XT8, waarvan 1 als hoofdrouter (na de telenet modem/router in ander subnet).

Ik wil nu de XT8 vervangen door een andere ASUS router en de vrijgekomen XT8 gebruiken als extra node.

Eén optie is de RT-AXE7800, maar er is me gezegd dat ik dan geen dedicated 5GHz backhaul zal hebben (de RT-AXE7800 heeft 2.4/5/6 GHz). Ik snap echter niet waarom ik dan de 6GHz niet als backhaul kan gebruiken. Een andere optie is de RT-AXE7800 met 1 XT8 node met wired backhaul connecteren en de rest (tussen de XT8's) via de 5 GHz second band. Ik weet echter niet of dit kan en of dit voordelen heeft?

Een laatste (dure) optie die ik wil vermijden :GT-AX11000 Pro kopen 

Alle asistentie in inzichten om tot de juiste aankoop te kopen zijn welkom 🙂

0 Likes
3 reacties
Ex-Netweter

Je kan de 6 GHz-band niet als backhaul gebruiken omdat je huidige XT8's geen 6 GHz ondersteunen. (Minstens twee toestellen in je AiMesh moeten 6 GHz backhaul ondersteunen om zo'n verbinding op te zetten)

Dus je moet navragen of die nieuwe router Dynamic Frequency Selection (DFS) in de 5 GHz-band ondersteunt zodat je een dedicated 5 GHz backhaul naast je normale 5 GHz Wifi-netwerk kan hebben.

homer68
Freshman Weetjesweter
Laat de zon in je hart! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

dank voor jouw reactie

-eerste zin is me duidelijk

-de 2de niet zo :-). Als de router die DFS ondersteunt , gaat het dan wel om een dedicated backhaul te hebben (zonder 2 x band 5GHZ)?

0 Likes
Ex-Netweter

Het is sowieso 2 x 5 GHz en met DFS heb je de meeste bandbreedte. (Bekabelde ethernet backhaul is natuurlijk nog veel beter.)

0 Likes