24785
netweters
|
152663
antwoorden
|
20729
vragen
|
Een kabel trekken naar de buurman en zijn internet toegang gebruiken.Kosten delen.
Kan dat zo maar.Ik denk dat dit wettelijk verboden is.
Dan ben je illegaal bezig toch
Auteursrechten ontduiken enz......
Wie kan mij hier 'n duidelijk antwoord op geven,heb ergens iets horen waaien op een fora.
Voor alle duidelijkheid,niet voor mij .Betaal mijn internet zelf wel.
Ik denk eigenlijk dat dat mag. (bv een kot uitbater doet dat toch ook?)
In ieder geval, misschien is het niet toegestaan als bv jij het internet op jouw naam zet en je buurman betaalt jou dan de helft omdat jij het dan eigenlijk verhuurt, maar op een kot gebeurd dat ook...
Misschien kunnen die personen het best eens gaan navragen op de gemeente?
Mij lijkt het ook niet echt illegaal, zolang er geen handeltje in het zwart wordt opgezet.
Qua auteursrechten ook niet, zolang je maar betaald voor de muziek en de films die je download.
Er zijn toch veel cafe's en restaurants waar je een WIFI gratis mag gebruiken?
Muziek downloaden of films van het internet mag voor eigen gebruik(thuiscopy) op je digicorder,daar heb je auteursbelasting voor betaald via Telenet.
Maar dit door sluizen naar jou buurman,via 'n coax verbinding mag niet,dan ben je bezig met zwarte handel.Dat noemen ze uploaden.Ook al is het maar naar 1 persoon. Cafe' of restaurants betalen daar extra voor aan SABAM.
Inzake dat je films en muziek zou mogen downloaden (thuiskopie) is ondertussen achterhaald. Ik verwijs hiervoor naar een arrest van het Europees Hof. In Duitsland zijn er hier al veel mensen door in problemen gekomen. Hier zal dit wel niet zo een vaart lopen, maar zeggen dat het legaal is, is dus niet meer het geval.
Artikel De morgen met link naar het arrest
Van een Telenetinstallateur heb ik vernomen dat zij moeten doorgeven als er iemand illegaal kabels doortrekt voor andere gebruikers (bijvoorbeeld in een kot). Ik vermoed dat het hier hetzelfde is.
@Ex-Netweter schreef:Inzake dat je films en muziek zou mogen downloaden (thuiskopie) is ondertussen achterhaald. Ik verwijs hiervoor naar een arrest van het Europees Hof. In Duitsland zijn er hier al veel mensen door in problemen gekomen. Hier zal dit wel niet zo een vaart lopen, maar zeggen dat het legaal is, is dus niet meer het geval.
Artikel De morgen met link naar het arrest
Het artikel dat je aanhaalt gaat over het ILLEGAAL downloaden van films en dat heeft, voor zover ik weet, nooit gemogen. Als wat jij schrijft klopt, dan mag Telenet zijn boeltje opdoeken want de digicorder doet technisch gezien niks anders dan films downloaden en op de interne schijf stockeren.
Ik blijf bij mijn statement van hierboven: downloaden mag zolang je maar betaald voor de muziek en de films die je download.
De algemene voorwaarden van Telenet laten daar helemaal geen twijfel over bestaan.
Als je klant werd heb je je daar akkoord mee verklaard.
Mijn excuses, had het bericht van Robat... mis gelezen. Het stuk "op de digicorder" had ik even gemist. Het illegaal downloaden was in het verleden inderdaad ook verboden, maar de wet was hierin niet duidelijk, waarbij dat de wet op de thuiskopie gebruikt werd om dit 'legaal' te maken. Het arrest maakt hier dus duidelijke een einde aan.
De wet op de thuiskopie bestaat natuurlijk nog altijd wel en als je thuis al een kopie hebt van de film of muziek (bvb op DVD of CD) waar je al rechten voor betaald hebt, dan mag je die gerust nog een keer downloaden op je PC om die op een ander medium te bekijken, zonder daar een 2de keer rechten voor te moeten betalen bij sabam. Het betreft dan niet echt een 'illegale' download, want je hebt er al rechten voor betaald.
Het arrest spreekt zich alleen uit over de downloads waarbij nog geen rechten betaald zijn (en die dus echt illegaal zijn).
robatoras schreef: ... dit door sluizen naar jou buurman,via 'n coax verbinding mag niet,dan ben je bezig met zwarte handel.Dat noemen ze uploaden.
ROFL
Ik denk dat je best deze artikels eens leest:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uploaden
https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable
Voor de volledigheid:
http://woordenlijst.org/#/?q=doorsluizen (schepen gaan door sluizen)
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/bezittelijk-voornaamwoord
@BertXL schreef:Het artikel dat je aanhaalt gaat over het ILLEGAAL downloaden van films en dat heeft, voor zover ik weet, nooit gemogen.
Ik ben 100% zeker dat ILLEGAAL downloaden nooit heeft gemogen