24746
netweters
|
152248
antwoorden
|
20682
vragen
|
Bij een verhuis heb ik de docsis 3 modem ontvangen. Deze beschikt over een ingebouwde router en wifi module.
Wellicht is dit voor veel mensen een geweldige feature.
Zelf wil ik echter een 'modem only' (EMTA) toestel. Er moeten enkele poorten geforward worden en heb het vermoeden dat er redelijk wat mis gaat met de router van telenet (had deze problemen nooit op m'n oud adres waar ik een docsis 1 had).
Hiervoor bel ik naar de Telenet klantendienst. Daar ben ik door een zeer beleefde man toch al een stapje verder geraakt. Na mijn probleem uit te leggen wist die me inderdaad ook te zeggen dat een EMTA modem de beste keuze was. Fijn, probleem zit hem echter in de installatie van dit ding.Gezien het over een modem gaat en niet over een patch kast zie ik mezelf best in staat om de 3 fiches in te pluggen (coax, RJ45, voeding) maar dit was blijkbaar geen optie. Deze modems moeten steeds door een technicus worden geactiveerd... Dit komt dan op €75 voor de EMTA modem +€85 voor de technicus. (bedragen helpdesk)
Zelf even rondgekeken op de website van telenet en toen kwam ik enkele rare dingen tegen. Op de activatie pagina staan de EMTA toestellen ertussen...
Nu is mijn vraag, waar kan ik deze modem ophalen en zelf installeren? Dit dan ook liefst zonder (buitensporige) bijkomende kosten.
Een docsis 1.0 op je vorig adres? Die zal dan toch al meer dan 10 jaar niet meer werken 😉
Die telenet technieker komt niet enkel langs om die modem even in te pluggen maar ook om eventuele oudere versterkers te vervangen, eventuele filters buiten te verwijderden, verder testen ze de modem ook na elke installatie op eventuele signaal afwijkingen. Het gaat om een verhuis dus kan het zijn dat de vorige bewoners geen telenet hadden ...
Nu om op je vraag te antwoorden, een kennis van mij heeft zijn wireless modem met router gaan omruilen in een telenet center (dacht in Leuven), hij had er toen verschillende bezocht en enkel daar hadden ze die.
Er zijn ook veel telenet 'verkooppunten' bij tv verdelers en gsm winkels, ik denk niet dat je daar moet gaan zoeken.
Bedankt voor het antwoord!
Over de diensten van de techniekers ga ik me hier nu niet perse uit spreken. Deze mensen hebben een zeer strak schema en moeten veel klanten afwerken op een te korte tijd. En signiaalafwijkingen uitmeten is wellicht het idee maar niet de uitvoering. De verterkers zijn enkele maanden geleden vervangen en gezien ik enkel internet van Telenet heb zit er dus reeds een filtertje op mijn lijn (TOF als ik me niet vergis) Dus daar gaat geen wijziging in zijn.(Ben in een ver verleden,+-10 jaar geleden, zelf technieker geweest bij een sub-contractor van telenet)
Dus in mijn geval gaat het dus werkelijk om 3 fiches 😉 en dan is €160 veel geld 🙂
En die omruiling, was dit van een combi modem/router naar nieuwe combi/router of naar een EMTA model?
Alvast bedankt!