Beantwoorden
Thiever
Freshman Weetjeslezer
En we zijn vertrokken! Hi there!

Overstap Proximus naar Telenet

Hallo,

wij zitten al jaren bij Proximus via telefoonlijn maar wordt nu gedwongen om over te stappen naar Fiber.
Technieker is langs geweest en ik moet eerst een wachtbuis voorzien vanaf Fiber straat tot aan mijn gevel, waarbij ik ook deel oprit moet openbreken.
Daarom even de alternatieven aan het bekijken, oa Telenet.
Wij hebben nog een coax verbinding vanaf de datakast in de straat tot in de garage toen we nog TV keken via distributie.
Ook binnen ligt er dus coax van garage naar living en slaapkamer.
Zijn deze coax verbindingen nog up-to-date om over te schakelen naar Telenet of zal men deze ook moeten vervangen (ook kans op openbreken oprit, nieuwe kabels trekken binnenshuis) ?
En als er toch Telenet-Fiber in de straat komt, zal ik dan toch een extra wachtbuis moeten voorzien voor Telenet-Fiber binnen te krijgen of gebruiken ze de bestaande buizen ?

Alvast bedankt voor jullie advies.

16 reacties
HBO49
Freshman Weetjesweter
Handje vol! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Gewoon een antwoord naar allen die het over glasvezel hebben of het nu over Fiber of Wyre gaat.
Zelf ben ik klant van 12 januari 2000 bij Telenet.
Nu was er (is het nu 2 of 3 jaar geleden) een overeenkomst tussen de gemeente en Fiber om gratis de glasvezel te leggen tot in huis zonder de verplichting om naar Proximus over te stappen. En effectief ligt nu bij ons de Fiber-glasvezel tot in ons huis en de verbinding is getest en die is in orde voor als we naar Proximus zouden overstappen. Ik had niet gedacht dat men, zoals nu effectief gebeurt, dat men opnieuw alle straten openlegt om Wyre-kabels te installeren. Dat kost allemaal tijd en geld en zou toch handig geweest zijn als men dat met 1 kabel had verwezenlijkt.
Mijn idee was: ik laat die Fiber-glasvezel leggen dan ligt die al klaar eens dat Telenet zorgt voor de uitrol van glasvezel en moet dit allemaal niet 2x uitgevoerd worden.
Hoe de toestand nu juist in onze straat is weet ik niet, in ieder geval is, voor zo ver ik weet, Wyre nog niet tot aan/in ons huis geraakt.

Groeten, HBO49

luc55
Experienced Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Jij alziend oog. ;-) Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel.

De straat zal nog een paar keer open gelegd moeten worden niet alle spelers willen de kabel delen tegen een scherpe prijs 

Ik heb vernomen dat sommige 20 euro per maand per gebruiker vragen om de kabel te gebruiken

Veel aanbieders kunnen deze kosten niet recupereren aan deze prijzen , is daarmee dat er nu andere spelers ook een kabel legen op drukke plaatsen

Dan kan ik begrijpen dat ze op sommige plaatsen zelf een kabel legen en beheren , het bespaard een grote kost op een paar jaar 

Er is een speler digi die het spijtig vind dat zij niet geraadpleegd zijn,  om ook samen te werken om de kabel in 1 keer te leggen 

Deze zal ook de kabel leggen zeker op plaatsen met veel gebruikers , en een gemeente kan dit niet tegen houden enkel een beetje uitstellen