25.389
netweters
|
156.471
antwoorden
|
21.165
vragen
|
Hallo,
wij zitten al jaren bij Proximus via telefoonlijn maar wordt nu gedwongen om over te stappen naar Fiber.
Technieker is langs geweest en ik moet eerst een wachtbuis voorzien vanaf Fiber straat tot aan mijn gevel, waarbij ik ook deel oprit moet openbreken.
Daarom even de alternatieven aan het bekijken, oa Telenet.
Wij hebben nog een coax verbinding vanaf de datakast in de straat tot in de garage toen we nog TV keken via distributie.
Ook binnen ligt er dus coax van garage naar living en slaapkamer.
Zijn deze coax verbindingen nog up-to-date om over te schakelen naar Telenet of zal men deze ook moeten vervangen (ook kans op openbreken oprit, nieuwe kabels trekken binnenshuis) ?
En als er toch Telenet-Fiber in de straat komt, zal ik dan toch een extra wachtbuis moeten voorzien voor Telenet-Fiber binnen te krijgen of gebruiken ze de bestaande buizen ?
Alvast bedankt voor jullie advies.
proximus zet zijn klanten onder druk om naar fiber over te stappen.
zelfs al vraagt proximus jou de fiber bij jou thuis te installeren,
ook dan ben je niet verplicht om (onmiddelijk) naar fiber over te stappen.
wanneer proximus zijn fiber-netwerk over gans belgie heeft uitgerold(bv over 5 jaar),
dan ga je mogelijks wel fiber moeten nemen indien je bij proximus wenst te blijven.
wat je volgens mij kan doen,
is zeggen aan proximus dat je geen fiber-abonnement wil nemen.
en als ze jou dwingen,dat je naar een andere provider zou overstappen.
eens zien of er dan toevallig geen andere oplossing kan worden gevonden voor jou.
hoe het zit bij telenet ivm fiber,dit weet ik niet.
mogelijks gaan de anderen op netweters je hierbij kunnen helpen.
misschien even praten tegen de telenet-winkel.
maar je hebt ook nog een optie tot satelliet-internet.
volgens mij kan je hiervoor terecht bij orange en tv-vlaanderen.
Op termijn zal het netwerk van Wire (Telenet) ook wel volledig glasvezel worden. Welke termijn? geen idee.
ik heb nog een creatief voorstel voor jou 😊
je kan bv bij proximus onbeperkt mobiel internet nemen voor 50 euro per maand,
ik weet niet of je bij proximus digitale tv kan nemen zonder vast internet erbij?
bij proximus heb je voor onbeperkt mobiel internet 300gb per maand.
je kan dan een google chromecast kopen,
en via verschillende app's tv kijken.
op je smartphone kan je een mobiele hotspot instellen,
en zo op je google chromecast via 4g kijken.
ik weet niet of dit een oplossing is voor jou situatie.
zie het als 1 van je mogelijke opties,
indien je toch (deels) bij proximus zou wensen te blijven.
@Thiever schreef:Zijn deze coax verbindingen nog up-to-date om over te schakelen naar Telenet of zal men deze ook moeten vervangen (ook kans op openbreken oprit, nieuwe kabels trekken binnenshuis) ?
Tenzij er intussen een defect ontstaan is zouden die kabels nog perfect dienst moeten doen.
Als je fiber kan krijgen is coaxkabel echt een ondermaatse en verouderde technologie met regelmatige uitval.
Binnen dit en 10 jaar schakelt elke provider over op fiber. Je kiest best voor de korte pijn en legt die wachtbuis aan.
Bij Proximus moet je trouwens niet meteen overstappen, je hebt vijf jaar tijd vanaf de datum dat fiber beschikbaar komt. Tenzij je nu al een brief gekregen zou hebben met een concrete datum waarop Proximus je diensten via telefoonlijn stopzet.