Beantwoorden
Lugho
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Alles op zijn plek! YEAH! CAPSLOCK DAY! Tien op tien! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ik heb sinds gisteren de nieuwe TV-Box. Ik kan echter de CEC niet uitzetten, en nu springt die TV-Box aan iedere keer ik mijn versterker aanzet, zelfs al wil ik hem niet gebruiken. Hij neemt dan over over en  schakelt mijn versterker over naar zijn eigen input. Als ik de TV-Box dan uitzet, schakelt hij mijn versterker en TV uit!!!

 

Ik moet dus de TV-Box aan laten en manueel de inputs op mijn versterker aanpassen, maar dan gebeurt het nog dat hij de input terugschakelt!!!

 

Weet er iemand hoe ik CEC kan uitzetten? Dit is enorm irritant.

 

Groeten,

 

Ludo

Tags (3)
0 Likes
39 reacties
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Zal dit eens navragen,

Zover ik weet kan je niks aanpassen aan CEC (staat niet onder instellingen zoals bij vorige decoder)

 

Als je de source toets gebruikt van box rechts onderaan, blijft hij dan op bvb een andere HDMI? 

0 Likes
ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Heb dit ook al bekeken, maar volgens mij is dit niet mogelijk met de TV-box? Het instellen van de CEC moet je dan doen via de tv en versterker. Ik heb dit ook in de receiver ingesteld en op off staan. Op zich kan dit een goede functie zijn, voor de mensen die graag alles gelijk on/off willen hebben via één toets.

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music
0 Likes
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@Lugho

Dag Ludo,

 

De HDMI CEC communicatie verloopt over pin 13 van HDMI.

 

Als je een HDMI-source toestel hebt dat jou niet de mogelijkheid biedt om CEC niet te activeren (wat m.i. eigenlijk altijd mogelijk zou moeten zijn, maar dit geheel terzijde), en je kan of wil CEC niet deactiveren op de rest van je toestellen, moet je terugvallen op workarounds.

 

De meest eenvoudige oplossing is een zogenaamde 'HDMI CEC less adapter' te gebruiken: een vrouwtje-naar-mannetje HDMI adapter waarin pin 13 onderbroken wordt.
(zoek bvb 'LINDY 41232' op amazon van onze oosterburen)

 

Ter info / als troost: Google Chromecasts zijn notoire aandacht-opeisers die evenmin toelaten om CEC uit te schakelen.

 

Opgelet: extra adapters toevoegen is nooit aan te raden, maar als het niet anders kan...

 

Succes!

Lugho
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Alles op zijn plek! YEAH! CAPSLOCK DAY! Tien op tien! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Beste Philippe,

 

Dat is nu eens nuttige informatie! Ik wist zelfs niet dat deze adapters bestonden.

 

Ik ga toch Telenet contacteren met de vraag deze functie in hun TV-Box te integreren.

 

Vriendelijke groeten en bedankt.

 

Ludo

0 Likes
Lugho
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Alles op zijn plek! YEAH! CAPSLOCK DAY! Tien op tien! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Bedankt voor het voorstel, maar voor mij is dit geen oplossing. Indien ik op mijn Yamaha versterker CEC uitzet dan ben ik ook ARC kwijt en dat is niet acceptabel.

 

Ludo

0 Likes
Lugho
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Alles op zijn plek! YEAH! CAPSLOCK DAY! Tien op tien! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ik kijk Amazon Prime via mijn smart TV en voor deze functie moet mijn versterker enkel het audiosignaal van mijn TV gebruiken en niet het videosignaal. Bij de source keuzes zitten enkel de externe sources en niet het ARC  kanaal.

 

Ook, zelfs als ik de source verander via de TV-Box dan gebeurt het nog dat de TV-Box terug overneemt en het betekent ook dat de TV-Box altijd dient aan te staan, wat wel niet de bedoeling is.

 

Ludo

0 Likes
Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@Lugho @PhilippeC @ppeter @Cru Lugho ik heb ook mijn reciever terug ontkoppeld, Dit doet ge door de tv toets en de 0 toet 10 seconden gelijk indrukken, op deze wijze reset ge de afstandbediening van de tv box en is de reciever niet meer gekoppeld aan de afstandbediening van de tv box, u moet dan wel geluid instellen met afstandbediening van de reciever, dat is het enige nadeel, maar voor mij is dat geen nadeel omdat er meer aan de reciever hangt dan enkel de tv box, sinds ik de reciever heb ontkoppelt van de afstandbediening tv box heb ik geen problemen, hier gebeurde het dat ik geen geluid had, dan weer geen beeld enz. het zou voor @ppeter misschien ook eens het proberen waard kunnen zijn, voor alle duidelijkheid alle kabels blijven aangesloten.

Jos

0 Likes
Yves-S
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Dat is normaal gedrag hoor.

 

Sommige versterkers hebben een instelling dat ze het aan/uit signaal (van hun kant) versturen, dit zou in jouw geval de oplossing zijn. 

0 Likes
ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Hey Jos1954,

Bedankt voor de tip, dit ga ik ook eens proberen. 

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music
0 Likes
Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@Lugho @ppeter ludo, ondertussen mijn marantz terug gekoppeld aan de afstandbediening van de tv-box, maar voor geluid ga ik digitaal op die manier gaat zeker de receiver niet mee uit alles zit dus in mijn tv en niet in de receiver en dan ga ik voor geluid digitaal van tv naar receiver, zet ik de tv box uit gaat de tv ook uit, wil ik enkel receiver gebruiken voor muziek bv zet ik de receiver afzonderlijk aan dan springt er niets mee aan of uit, dan kan ik ook de tv opzetten zonder dat de tv box opspringt om mijn pc te gebruiken, waar ook muziek en films op staan, de belangrijkste reden dat ik het zo doe is omdat mijn marantz sr4003 maar tot 1080p ondersteunt en geen 4k, of ik nu de toestellen moet wisselen via tv in plaats van de receiver, maakt mij ni veel uit.

Jos

0 Likes
Lugho
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Alles op zijn plek! YEAH! CAPSLOCK DAY! Tien op tien! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ik heb dus een CEC blocker geïnstalleerd, maar nog schakelt de TV-Box zich aan als ik mijn versterker aan zet, hij schakelt wel de input niet meer over naar zichzelf. Als ik dan de enkel de TV-Box uitzet dan zet die toch nog de versterker en de TV uit.  Dus die CEC blocker is maar een gedeeltelijke oplossing.

 

Ludo

0 Likes
Lugho
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Alles op zijn plek! YEAH! CAPSLOCK DAY! Tien op tien! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Dus als ik het goed begrijp koppel jij al je apparaten aan je TV in plaats van aan de versterker. Ik denk niet dat dat de aan te raden installatie procedure is voor een AV receiver. Ik heb net een versterker gekocht met 4K doorstroming en met e-ARC zodat alles via de versterker kan lopen en zo heb ik maar één kabel die naar de TV loopt (buiten de voedingskabel dan). Ik wil gewoon dat Telenet (zoals op de oude digicorder) een functie voorziet om CEC uit te zetten, dat is toch niet veel gevraagd?

 

Ludo

Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@Lugho, @Crualles stond aan de receiver voor de installatie van de tv box, voor de instalatie had ik met telenet gebeld omdat ik wou weten of het zal werken, ik kreeg als antwoord de tv-box moet rechtstreeks aan de tv, ik heb dan nog lang getwijfeld maar uiteindelijk toch de tv box laten installeren, ik heb een smart tv 4 hdmi ingangen dus er was geen probleem, komt er bij dat mijn receiver maar tot 1080p ondersteunt, dus in mijn geval is het beter zo.

u wil de sec uitzetten op de tv box, maar is het wel sec dat de tv box gebruikt, hier ging de tv niet samen uit met de tv box, ik heb gisteren op de tv de sec functie uit gezet, en nu gaat de tv wel mee uit met de tv-box als ik uit zet met de afstandbediening van de tv box, en ik kan de rest afzonderlijk aan zetten zonder dat de tv box mee opspringt of uit gaat, enkel zet ik de tv-box aan gaat de tv mee aan maar dat is wel de bedoeling anders ziet ge niks.

Jos

0 Likes
Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@Lugho @Cru ludo voor alle duidelijkheid mijn tv is een ultra hd tv die 4k in en uitgangen ondersteunt samsung 8000 serie,  dat gebeurt met een los one conect bakje waarop alles word aangesloten en 1 kabel naar de tv, dus ik zit ni me ne hoop kabels rechtstreeks aan de tv.

wil ik enkel mijn receiver gebruiken voor radio bv kan ik dat ook zonder dat er iets anders mee opspringt, maar ik kan ondertussen de pc en tv opzetten zodat het tv scherm pc scherm is.

Jos

0 Likes