Beantwoorden
ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Geen Dolby Digital?

Wij hebben momenteel de nieuwe Digibox, en zijn deze uitvoerig aan het gebruiken en testen.

Het is een kleine aanpassing voor het gebruik, en de beeldkwaliteit is goed met 1080p.

Nu heb ik één groot probleem met het digitaal geluid Dolby Digital?

 

Wanneer ik de Digibox aanzet, geeft mijn receiver aan dat het om DD gaat (zou mij verbazen dat bij gewone uitzendingen deze aanwezig is)? Ook bij weergave van films/series via Play More zou het gaan om DD.

Helaas ontvang ik maar stereo 2.0 via mijn speakers, ook bij weergave films uit Play More die wel DD zouden geven? Ben hier al vele uren mee bezig geweest, en zowel hdmi kabels vervangen en ook getest via een Optical kabel maar zonder resultaat? Tijdens het vele testen gaf de receiver per uitzondering aan dat het om PCM 2.0 ging, maar meestal DD?

 

Setup:

Digibox >> Receiver >> TV via HDMI

 

Met mijn andere toestellen als een mediaspeler en UHD-BD player, werkt alles perfect!

Het gaat om een recente receiver die alle audio formaten ondersteund in een setup 5.1.2 Atmos.

 

Graag had ik hiervoor een oplossing!

Alvast bedankt!

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music
0 Likes
40 reacties
ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Geen Dolby Digital?

Alvast bedankt aan allen, voor jullie tips en feedback!

Maar....ik verwacht gewoon dat het anno 2018 en met een nieuwe Digibox het gewoon moet werken.

Ik ga rechtstreeks naar de receiver, omdat ik twee weergevers heb tv + beamer. Omdat ik ook eens een opgenomen/huur film via de beamer wil bekijken, is dit een must. Omdat de receiver momenteel alleen de DD erkend, kan ik ook geen gebruik maken van de upmix via de receiver om van 2.0 >> 5.1/7.1 weer te geven.

Dus kan ik nu alle content maar in stereo 2.0 bekijken/luisteren, en dat is nu niet de bedoeling.

Voor dezelfde prijs voor het huren van een film bij Telenet, kan je via de ATV 4K een film huren in 4K - DD+/ATMOS + Dolby Vision! Ook Netflix is dan een betere optie.

 

Is er onder de gebruikers van de nieuwe Digibox, nog iemand die deze heeft aangesloten via een receiver en wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor het graag!

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Geen Dolby Digital?

hoi peter,

 

heb er al + 30 geinstalleerd, stuk of 10 via reciever is 2 x mislukt (meestal met ouder type bose systeem)

zijn al 2 updates gebeurt voor de TV BOX om kleine foutjes hier uit te halen, melden via speciaal nummer en hopelijk is dit snel opgelost

PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Geen Dolby Digital?

Hoi Peter,

 

Dolby Digital en meerkanaals- / surround-geluid zijn geen synoniemen.

 

Als je AV receiver aangeeft dat hij een Dolby Digital signaal ontvangt dan is dit nagenoeg zeker correct.

Dolby Digital is een (lossy) audio compressie-technologie, die doorgaans wordt gelinkt aan (gescheiden) meerkanaalsgeluid (typisch 5.1), maar Dolby Digital kan evenzeer voor mono, stereo, etc gebruikt worden.

 

Dolby Digital wordt wel degelijk ook in digital video broadcasting gebruikt.

 

Als de TV-box 2-kanaalsgeluid in Dolby Digital formaat aan je AV receiver doorgeeft, is dat wellicht omdat het audio signaal zo in de stream aanwezig is. Het zou kunnen dat de TV-box een conversie uitvoert van meerkanaals naar stereo, maar dat gebeurt dan hopelijk op basis van een voor de gebruiker toegankelijke / wijzigbare setting. Het zou me wel verwonderen dat de TV-box een intern geconverteerd audio signaal in het Dolby Digital formaat uitgeeft (maar in theorie kan het); de normale werkwijze is dat het in de stream aanwezige AC-3 signaal naar plain vanilla stereo wordt geconverteerd voor gekoppelde toestellen die geen Dolby ondersteunen (de default setting in je TV-box doet dus eigenlijk downconversie; door Dolby te selecteren als outputformaat gebeurt dat niet meer).

 

Indien je volwaardige (full-range) stereo-luidsprekers op je AV receiver hebt aangesloten: klinkt het 2-kanaalsgeluid bij uitzendingen waarvan je zou vermoeden (of liever nog, waarbij wordt aangegeven) dat die met meerkanaalsgeluid worden uitgezonden 'normaal vol', of heb je de indruk dat bevoorbeeld dialogen te zwak klinken (in een gescheiden 5.1 meerkanaalsbronsignaal typisch ondersteund door het centerkanaal)? (wat erop zou kunnen wijzen dat er toch iets fout loopt)

 

Terzijde: op de link naar de manual van je AV receiver zie ik onder de hoofding 'Luistermodussen > Selecteerbare luistermodussen' bij Dolby D als invoerformaat toch wel een aantal opties staan om van een 2-kanaals bron iets surround-achtigs te maken?

 

Just my 2 (euro-)cents 😉

Ex-Netweter
 

Geen Dolby Digital?

@PhilippeC @ppeter Philippe ik heb reeds eerder aangegeven dat de reciever juist moet ingesteld worden, ik heb de tv box nu al enkele weken, ik heb nog geen enkele keer gehad dat ik maar geluid heb uit 2 kanalen, ik heb altijd 5.1 omdat ik de moeite heb gedaan de handleiding van de reciever er bij te nemen en alle instellingen juist te zetten, als het invoerkanaal van de reciever niet juist staat ingesteld zal het nooit goed werken

0 Likes
ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Geen Dolby Digital?

@PhilippeC De klantendienst heeft me net bevestigd dat er steeds een DD geluid wordt uitgestuurd, en dus ook bij de gewone tv programma’s. Uw bijdrage waarvoor dank, is mij helemaal duidelijk.

Mijn recente receiver kan idd DD weergeven in 2.0 of 5.1/7.1, alleen geeft hij aan DD 5.1 te ontvangen van de Digibox maar geeft alleen geluid via de front speakers? Maar wanneer ik een film bekijk uit de TVtheek met 5.1, heb ik ook alleen geluid via de front speakers, en daar is waar het schoentje knelt.

De receiver heeft idd de mogelijkheid om verschillende luistermodussen weer te geven, zowel om van 2.0 naar 5.1 te gaan als digitaal een upmix te doen van 5.1 naar 5.1.4 ATMOS. Maar ook via deze modus, heb ik alleen geluid via de front speakers?

 

@Ex-Netweter Na 25 ervaring en vele toestellen in gebruik, is dit de 1ste maal dat ik dit probleem moet ondervinden. En ja, ik heb de moeite gedaan om de handleidingen te lezen en de instellingen te checken, maar helaas zonder resultaat. Vandaag komt er een technieker langs, dus hopelijk komt het in orde.

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music
0 Likes
Ex-Netweter
 

Geen Dolby Digital?

@ppeter, peter het is de bedoeling te helpen, veel mensen zien over het oog bv u drukt op de afstandbediening tv, dat u met osd de instellingen kan aanpassen bv u gebruikt voor tv hdmi 1 dat u die moet instellen enz maar veel mensen zien over het oog dat u ook nog kan instellen hoeveel boxen u wil gebruiken voor tv in dit geval, en als dat per toeval niet juist staat op 2 boxen bv hebt ge problemen.

dat wou ik duidelijk maken, en kan ook dienen voor andere personen, natuurlijk kan er iets zijn aan de tv box, ik beweer zeker niet dat u fout bent, hou mij op de hoogte wat het was en hoe het is opgelost want zoiets interesseert mij.

Jos

0 Likes
ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Geen Dolby Digital?

@Ex-Netweter Ik weet dat je wil helpen Jos, waarvoor dank! En ik weet ook dat er personen zijn die niet bij de leest zijn, en eventueel dingen over het hoofd zien. Maar als de audio modus (auto surround) goed staat, dan zal de receiver het ontvangen signaal integraal doorgeven naar de speakers, dus dat is niet zo moeilijk. Dus Dolbydigital is dan gewoon 5.1/7.1 en zullen alle speakers aangestuurd worden. Alleen werken bij mij alleen de front speakers en geven de andere speakers (center/rears) alleen een ruistoon, en dat heeft de technieker ook moeten vaststellen. Hij had hier geen gepaste verklaring voor, en heeft dit via mail en telefoon gedetailleerd doorgeven aan de technische dienst. Dus nu is wachten op antwoord van Telenet.

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music
0 Likes
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Geen Dolby Digital?

@ppeter

Ik heb je AV receiver manual nog even bekeken (pfff). Een paar vragen om een en ander beter te begrijpen:

 

De set-up:
TV-box <-(HDMI)-> AV-receiver <-(HDMI)-> TV

 

TV-box: Dolby out = ON; CEC = ?

 

Met welke input van de AV-receiver is de TV-box verbonden? (HDMI IN 2, CBL/SAT ?)
Met welke output van de AV-receiver is de TV verbonden? (HDMI OUT 1, MAIN ?)

 

Zijn er andere toestellen rechtstreeks aangesloten aan de TV, waarvan je de audio (via de HDMI koppeling tussen de AV-receiver en de TV) door de AV-receiver laat / wil laten weergeven? Anders gezegd: gebruik je ARC?

 

Testje:
(a) je speelt via de TV-box een film met meerkanaals Dolby Digital geluid
(b) op je AV-receiver selecteer je de input waaraan de TV-box gekoppeld is (CBL/SAT veronderstel ik)
(c) je zet de AV-receiver in 'direct' audio modus
(d) je controleert wat de AV-receiver ontvangt / uitstuurt door herhaaldelijk op de 'i' (status) knop te drukken:

 

[input source & volume] =
[listening mode] =
[signal format] =
[sampling frequency] =
[input signal resolution] =

 

Enjoy your passion 😉

ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Geen Dolby Digital?

@PhilippeC

De setup is zoals je hebt aangegeven.

 

Alle toestellen zijn aangesloten via de AV-receiver met HDMI

 

Digibox via HDMI >> AV-receiver >> HDMI IN 2 -CBL/SAT

Digibox : Dolby out = ON - CEC = ON/OF >> niet van belang voor audio

AV-receiver >> TV >> HDMI OUT 1  MAIN (enige hdmi aansluiting naar tv)

AV-receiver >> BEAMER >> HDMI OUT 2  ZONE 2/SUB

 

Andere toestellen setup:

HDMI IN 1 BD/DVD >> UHD-BD 4K player Panasonic DMP-UB900

HDMI IN 2 CBL/SAT >> Digibox

HDMI IN 3 STRM/BOX >> Mediaplayer  Nvidia Shield TV 2017

 

Testje:

[input source & volume] = CBL/SAT.    - 34 . 0
[listening mode] = AUTO SURROUND/direct audio modus
[signal format] = INPUT HDMI 2  DOLBY DIGITAL 5.1 ch / OUTPUT AUTO SURROUND 5.1 ch
[sampling frequency] = 48 kHz 
[input signal resolution] = VIDEO 1920x1080p 50Hz - YCbCr444 24bit

 

Wanneer we tv willen kijken met Digibox en zonder surround, gaat het geluid via de tv speakers.

Dit gaat via de AV-receiver HDMI Stand-by Trough. De AV-receiver staat in Stand-by en geeft het HDMI signaal door naar de tv zoals hierboven beschreven. (beeld + geluid)

 

Volgens mij is dit de volledige setup in detail en heb je hierbij alle info Philippe?

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music
0 Likes
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Geen Dolby Digital?

@ppeter

 

Onderstaande geeft aan dat je AV-receiver een normaal DD audio signaal (qua formaat) lijkt te ontvangen van de TV-box:
[signal format] = INPUT HDMI 2 DOLBY DIGITAL 5.1 ch
[sampling frequency] = 48 kHz

 

Even verder zoeken dus.

 

Kan je (voor jezelf) een foto nemen van het volledige display van je AV-receiver wanneer je bovenstaande test doet?

Kan je vervolgens de input veranderen naar BD/DVD (al de rest blijft gelijk) en een disc spelen waarop een DD 5.1 audio track aanwezig is (hopelijk heb je er zo eentje), en ook hiervan een foto nemen, en ook noteren wat je hierbij via de 'i' status knop te zien krijgt. Heb je hierbij wel surround geluid?

 

Wat de foto's betreft: kan je in detail bekijken wat er eventueel verschilt? Let zeker ook op het 'Z2' icoontje (uiterst links) en de luidspreker gerelateerde icoontjes (SP>AB, en de individuele FL,FR etc) uiterst rechts.

 

Kan je voor de volledigheid ook nog aangeven hoe je luidsprekers aangesloten zijn?
Als dat overeenkomt met een van de afbeeldingen in de 'basis handleiding' van je AV-receiver die ik online gevonden heb, kan je gewoon zeggen welke bladzijde het is (en welke taal, je weet maar nooit dat de bladzijdenummering verschilt).

 

Als je je UHD-BD speler loskoppelt, en de TV-box op die ingang aansluit (eerst alle toestellen volledig uitschakelen natuurlijk) krijg je dan wel surround uit de TV-box (met de BD/DVD input geselecteerd dan natuurlijk)?

De meeste settings van je AV-receiver zijn onafhankelijk gekoppeld aan de diverse inputs / outputs.
Hebt je met enkel de fysieke input te wijzigen wel surround, dan zijn de settings van de CBL/SAT input wellicht de richting om verder te zoeken.

 

En terwijl je toch bezig bent: maakt het iets uit of je bij bovenstaande tests je TV dan wel je beamer als output selecteert?

 

Succes!

Ex-Netweter
 

Geen Dolby Digital?

@ppeter @PhilippeC zit daar niks mis ? stukje uit uw text, moeten de tv boxen niet uit staan om bv 5.1 te ontvangen.

Wanneer we tv willen kijken met Digibox en zonder surround, gaat het geluid via de tv speakers.

Dit gaat via de AV-receiver HDMI Stand-by Trough. De AV-receiver staat in Stand-by en geeft het HDMI signaal door naar de tv zoals hierboven beschreven. (beeld + geluid)

0 Likes
ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Geen Dolby Digital?

@Ex-Netweter

Het gaat hier om twee verschillende dingen:

 

1) Tv kijken (vb nieuws) en het geluid via de tv speakers >>receiver uit. (Stand-by)

Hierbij stuurt de receiver het signaal via de hdmi van de Digibox gewoon door naar de tv >>HDMI Stand-by Trough<< en gaat het geluid via de speakers van de tv. Zonder deze functie, zou de receiver altijd ‘aan’ moeten staan om tv te kunnen kijken. (dit omdat de Digibox rechtstreeks is aangesloten op de receiver via hdmi en niet naar de tv). Digibox >> Receiver >> TV

2) Tv kijken met het geluid via de receiver en de speakers in 5.1. >>receiver aan. ( alleen beeld naar tv en geluid via receiver) >> geen geluid via tv 

 

Hopelijk is het nu allemaal wat duidelijk Jos? 

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music
0 Likes
ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Geen Dolby Digital?

@PhilippeC

Heb gisterenavond nog eens uitgebreid de tests gedaan volgens uw aanwijzigingen:

 

Ik had al eerder de Digibox aangesloten op andere hdmi ingangen, maar met hetzelfde resultaat.

Heb nu zowel de UHD BD player als de mediaplayer eens aangesloten op de hdmi CBL/SAT, en zowel in DD/DD+ als DTS perfect geluid via 5.1! Ook op de display van de receiver zijn de gegevens hetzelfde:

HDMI - DD/DTS - SP>A en vijf speaker iconen FL - C - FR - SL - SR - SW. Ook via de ‘i’ status knop zijn de gegevens gelijk.

 

De speakers zijn aangesloten volgens schema op pag. 5 van de handleiding (Engels).

1 - 6 op (pag. 3)  + 9 - 10 Rear High speakers op (pag. 5)  voor ATMOS ( geen Front High speakers)

 

Het maakt niet uit of de output is geselecteerd voor tv of beamer.

 

Volgens mij is het nu wel duidelijk dat het probleem bij de Digibox moet gezocht worden?

 

 

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music
0 Likes
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Geen Dolby Digital?

@ppeter
Ziet er inderdaad naar uit dat de TV-box een DD 5.1 signaal uitgeeft, maar dan wel met enkel data in FL en FR; of dit gebeurt in combinatie met een downmix (van 5.1 naar 2) of door de andere kanalen gewoon te laten vallen kan ik niet beoordelen.

Ik overweeg om een aparte post plaatsen met een soort lezers-poll / verzoek aan Telenet om ergens in de TV-theek of zo een open toegankelijk DD 5.1 test signaal videootje te zetten (zo eentje waarbij elk kanaal op zich in klokwijzerzin wordt afgelopen, met bijhorende video waarop aangeduid wordt welk kanaal / luidspreker je zou moeten horen).

 

De technieker heeft je TV-box wellicht (nog) niet vervangen of een test gedaan met een andere box? Er kan altijd een hardware fout zijn in het toestel of een van zijn componenten.

 

Terzijde als achtergrondinfo nog (onderstaand verhaal is hier en daar vereenvoudigd om het - hopelijk - begrijpbaar te houden):

HDMI-met-HDCP werkt prima als alle toestellen elkaar's mogelijkheden perfect begrijpen (wat de gepaste interconnectie veronderstelt, en conformiteit met de vereiste HDMI en HDCP specifictieniveaus). Ik koppel HDMI en HDCP verder aan mekaar, omdat HDCP content protection in dit verhaal overal evenzeer aanwezig is.
HDMI toestellen kunnen vertellen wat hun mogelijkheden en voorkeuren zijn (via EDID / E-EDID).
Als je de TV-box (HDMI-HDCP source) aan je TV-toestel (HDMI-HDCP sink) koppelt, checkt de TV-box welke video en audio het TV-toestel kan / liefst wil ontvangen op basis van de E-EDID info ontvangen van het TV-toestel. Als je TV-toestel een ingebouwde digitale TV-ontvanger (DVB-T of /S of /C) heeft kan het zijn (hangt af van de decoder en de interne signal routing in het toestel) dat je TV-toestel akkoord gaat om (bvb) Dolby Digital als audio formaat te ontvangen over HDMI.

 

Een echte entry-level AV-receiver heeft soms uitsluitend de mogelijkheid om tussen HDMI inputs te switchen (en komt zelf niet aan het HDMI signaal); een dergelijke AV-receiver moet het geluid horende bij de geselecteerde HDMI bron op een andere manier krijgen.
De meeste AV-receivers spelen echter wel een actieve rol en zijn HDMI-HDCP repeaters. Zij kunnen de binnenkomende video en audio signalen van de (in dit geval) TV-box decoderen, behandelen en terug encoderen (en beveiligen) om de video al dan niet samen met de audio in het gepaste formaat (E-EDID) of op basis van jouw instructies (*) naar bvb de TV of de beamer verder te sturen.
(*) Stel [bvb] dat je een 1080p TV hebt en dat het native broadcast beeldformaat van Telenet 720p is, en stel dat je TV-box zo is ingesteld dat hij 720p uitstuurt naar je AV-receiver, dan zou jij jouw AV-receiver de video kunnen doen scalen of dit overlaten aan de TV.

 

HDMI CEC is soms problematisch omdat het een mix van algemene en vendor specific commands kan bevatten; die laatste zijn bedoeld voor toestellen van hetzelfde merk. Je zal in de technische details van een product ook meestal wel ergens een beperkende lijst terugvinden van de types toestellen en merknamen waarmee HDMI CEC compatibiliteitstesten zijn uitgevoerd (op plugfests of in rechtstreekse samenwerking). HDMI CEC communicatie zelf gebeurt apart van de rest, maar toch kan het uitzetten (op bepaalde, maar vaak noodzakelijk alle toestellen) van HDMI CEC soms soelaas brengen als een toestel in de link de mist in gaat bij het interpreteren van bepaalde HDMI info. Ook is het mogelijk dat het activeren van HDMI CEC een (vaak limiterende) impact heeft op voor de gebruiker toegankelijke instelparameters in bepaalde functiedomeinen van een toestel; maar anderzijds is het dan toch ook weer nodig om bepaalde functionalteiten van een toestel mogelijk te maken.

 

Dit alles maar om te zeggen dat ik op basis van jouw testresultaten het ook niet meer weet 😉

0 Likes
ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Geen Dolby Digital?

Hey PhilippeC,

 

Dit is weer een hele technische boterham ,sic!  🙂

Ik wil je alvast bedanken voor al je hulp en feedback!

 

Hoop dat Telenet mee leest, en ze in eerste instantie de Digibox eens vervangen en/of een test doen met een andere box.

 

Momenteel staat de HDMI CEC niet aan en gebruik ik dit niet. Omdat ik bij het uitzetten van de Digibox, dikwijls nog even wil verder kijken via de mediaspeler en anders alle toestellen terug moet aanzetten.

 

Hoop op een snelle interventie en oplossing van Telenet, Suzy...?

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music
0 Likes