Beantwoorden
FM_freak
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

De analoge FM wordt in mijn regio (Antwerpen) op 17 maart afgekoppeld.
Tijd dus om een Vistron 210 bij een telenet shop te gaan ophalen. Installeren ging probleemloos.
In huis is er een NIU 65/88 GA-01A-BE05 aanwezig. De aloude FM/TV contactdoos zat op een onversterkte NIU uitgang. Coax kabel van de TV plug van die doos naar de Vistron ingang gevoerd. En dan kon het luisteren en beoordelen van de vele zenders beginnen.
Heb in eerste instantie mij beperkt tot Radio1, Klara, NPO Radio4, WDR3, Musiq3, Q-music radio, Classic21.
Eerste testen waren niet overtuigend. Heel wat onderbrekingen in het geluid vastgesteld. Het duidelijke display is behulpzaam om te melden dat er af en toe "geen signaal" is. Handig is ook dat met de afstandsbediening via "Menu-Informatie" de bit error rate (BER) live te volgen is.
Daarna via de digicorder op dezelfde radiokanalen afgestemd. Ook hier klankonderbrekingen maar in mindere mate. Nuttig te vermelden dat de kabellengte van NIU naar contactdoos 50 cm bedraagt, van contactdoos naar Vistron 3 meter, van NIU naar digicorder 7 meter.
Zeer opmerkelijk: de radio kanalen op de 120MHz mux zijn veel meer onderhevig aan onderbrekingen in vergelijking met de radio kanalen op de 314 MHz mux.
Om meer zekerheid over de verbinding te krijgen: een test uitgevoerd met een coax voorzien van een F-connector rechtstreeks van een NIU uitgang met +4dB versterking naar de Vistron ingang gevoerd, lengte 2,5 meter. Echter geen beduidende verbetering.
Ik begin stilaan de distributiekabel aan de straatkant te verdenken. Vanavond, woensdag 05/02/2020, bv. was het windstil een heb gedurende een paar uur een continue goede ontvangst van NPO Radio4 op kanaal 884 gehad. Aan de straatkant dus ook geen geschud aan de binnenkomende kabel en vertakkingsdoos. De BER wisselde af en toe van 1*E-6 naar 2*E-6, prima dus. En dan te weten dat gedurende slechte periodes de BER stijgt naar x*E-4 tot x*E-3, met uitval van de verbinding natuurlijk. Een ander punt dat me daarin staaft: mijn partner heeft vroeger al eens opgemerkt dat tijdens windbuien de TV storingen met die typische verschuivende kleurblokjes laat zien.
Daarom dus de Telenet HelpDesk gecontacteerd.

Wat ik me nog afvraag: waarom de digicorder minder uitval van verbinding heeft dan de Vistron. Ook de Ber is stukken beter: 2.1*E-8.
Is de ingebouwde DVB-C van de digicorder van betere kwaliteit?

Wordt vervolgd.

35 reacties
Ex-Netweter
 

Eerste ervaring met Vistron 210

Goed initiatief om je ervaringen te delen.

Hopelijk krijgt het navolging en posten anderen ook hun ervaringen.

 

Je bent blijkbaar niet de enige met het probleem van de (sporadische) onderbrekingen. Zelfs met een "goed" signaal!

Indien dit inderdaad een algemeen probleem is, zal Telenet hier iets moeten aan doen (in samenspraak met de producent) ...

 

Een alternatief toestel voor de Vistron is de Cablestar 100 van Technisat:

https://www.totaaltv.nl/tests/eindelijk-de-dvbc-radio/

Maar die heeft een groot nadeel: ondersteunt geen AAC. Je kan dus de zenders die met AAC op de kabel zitten niet ontvangen (buitenlandse zenders 881-899 en Nostalgie 918).

Dus voorlopig geen optie ☹️


@FM_freak  schreef:

Wat ik me nog afvraag: waarom de digicorder minder uitval van verbinding heeft dan de Vistron. Ook de Ber is stukken beter: 2.1*E-8.
Is de ingebouwde DVB-C van de digicorder van betere kwaliteit?


Goede vraag. Heeft misschien te maken met betere/meer buffering bij de digicorder, zodat korte hick-ups opgevangen worden?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eerste ervaring met Vistron 210

@FM_freak   Wij zitten hier ook aangesloten op de kabel die via palen loopt. In het verleden hebben wij ook nog blokjes gehad bij sterke wind, maar ook bij slagregen. Ik heb ze toen eens laten komen en de technieker heeft de aansluiting op straat vernieuwd en tot nu toe nog heel zelden eens blokjes. Wat signaalsterkte geven de zenders? Ik vermoed dat dit ergens tussen de -13 en +13 db mag zijn. Maar daar ben ik niet zo zeker van. In de digicorder kan je normaal gezien ook zien hoeveel foutieve pakketten er zijn.  Bij is dat nu altijd 0.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
FM_freak
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Een technieker van Unit-T is langs geweest en heeft zich gefocust op de buitenaansluiting.
De kabel die sinds de beginjaren 80 aan het gebouw hangt boezemde al niet veel vertrouwen in. Het valt niet te zeggen of na al die jaren, gezien het vele over en weer slingeren, de shielding nog intact is. De technieker is een tijd bezig geweest om de aftakking te controleren op aanwezigheid van vocht en corrosie en die terug soliede te maken.
Nadien bleek dat de BER licht verbeterd was (gemiddeld 7*-E7) en ook geen hoorbare signaalonderbrekingen meer gehad. Tot zover alles goed. Op de digicorder zie ik de teller van foute blokken op nul staan.
De ultieme test zal zondagavond 09/02 plaats vinden als het aangekondigde stormweer voorbij trekt. Dan zal blijken of mijn buitenkabel bestand is tegen weer en wind.

FM_freak
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Na 2 dagen is de buitenkabel gebleken Ciara-resistent te zijn. Als voorzorg wel vooraf neerhangende takken uit de buurt verwijderd.
Probleem opgelost. Geen signaalverlies meer. Eén keer een opmerkelijke "bluub" uit de boxen gehoord maar zonder meer verder.
Beetje wrang natuurlijk, mijn Yamaha FM Tuner is binnenkort rijp voor het containerpark.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eerste ervaring met Vistron 210


@FM_freak  schreef:


Beetje wrang natuurlijk, mijn Yamaha FM Tuner is binnenkort rijp voor het containerpark.


Maar Yamaha heeft nieuwe leuke toestellen hoor. Ik gebruik de R-N303D. Uitstekend voor netradio en zijn musiccast werkt uitstekend.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Ik heb ook een NIU 65/88 GA-01A-BE05 en kocht een VDR210. Ik heb geen bruikbare wandcontactdoos. Op de NU moet ik dus de FM kabel koppelen aan de TV connectie. De NU heeft een RF in, een CM (gaat naar de modem), een DS1 (4db), een DS2 (4db), een DS3 (0db) en DS4 (0db). Ik dacht dat "RF in" de FM kabel zou zijn en inderdaad als je die loskoppelt speelt de radio niet meer, maar op mijn TV krijg ik dan ook het bericht dat er geen ingangssignaal is voor de digicorder. Ik dacht de "RF in" kabel te verbinden met bijvoorbeeld de DS1ingang die ik kan missen. klopt dat? Is dat de oplossing? Ik belde met Telenet maar die weigeren hulp want de bekabeling is intern en niet het probleem van Telenet. Vriendelijk is dat niet. Ik ben klant bij Telenet vanaf het ontstaan met Wigo, telefoon, mobile!! Kan iemand mij helpen, morgen 10/3 stopt Telenet hier met FM.

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eerste ervaring met Vistron 210

@jaak27   Wat jij de RF in noemt is de kabel die van op straat komt. Afblijven dus. Deze die naar de modem gaat ook afblijven. En dan heb je er nog 4 over. Op een van de vier mag je aansluiten. Als de kabel niet te lang is kan je proberen op die met 0db. Ander einde van de kabel gaat dan in je Vistron of als je ook een digicorder/box hebt die er niet ver vanaf staat kan je eerst naar de digicorder en dan de uit van de digicorder verbinden met een extra coaxkabeltje naar de in van de Vistron. Is je signaal niet al te best kan je eventueel op eentje van 4db aansluiten. Altijd de afsluitdopjes laten zitten op deze die je niet gebruikt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Hartelijk dank voor dit antwoord maar het lost mijn probleem nog niet op.

Het geeft wel al aan dat ik verkeerd was met mij RF want ik dacht dat dat de FM kabel was (radio frequency). Niet dus?

Ik heb dus 4 kabels op aansluitingen die er nu vast liggen DS1 tot 4.

Een daarvan moet toch de FM kabel zijn. Mijn VDR wilt dat ik de FM kabel nu aan de TV connecteer.

Zijn die 4 DS aansluitingen niet allemaal TV? Hoe weet ik het verschil? Welke moet ik afkoppelen en waar aankoppelen?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eerste ervaring met Vistron 210

@jaak27   Inderdaad je moet de Vistron aan een TV aansluiting aansluiten, zoals jij dat noemt.

Nu voor zolang het nog duurt zit op die kabel het analoge signaal (TV en FMradio) samen met het digitale signaal. Als je dit connecteerde met een reglementaire aansluitdoos dan werd het op die doos inderdaad uitgesplitst naar TV en FM.

Er komt maar 1 kabel binnen en daar zit alles op van Telefoon over internet tot FM radio en analoge TV en digitale TV. En nu gaat de FMradio en de analoge TV eruit.

Dus niets van aantrekken aansluiten maar met de juiste connectoren.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Morgen 10/3 gaat het analoge FM signaal er uit. Ik heb geen aansluitdoos TV/Radio. Dus moet het op de NIU gebeuren waar alles bijeenkomt. De binnenkomende kabel van de Telenet modem zie ik en die gaat naar CM. Een kabel gaat naar RF in, afblijven zeg je. Daar komen nog 4 identieke kabels toe, vastgezet met connectors met draaimoeren, waarvan jij zegt dat ze in aanmerking komen. Wat doe ik? Hoe kan ik weten welke de FM kabel is die rechtstreeks naar mijn FM tuner loopt en tot nu het analoge signaal leverde en welke is dan die TV connector waar ik op moet aansluiten. Dit is een signaal versterker en alle 4 lijken mij identiek of begrijp ik je niet?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Eerste ervaring met Vistron 210

Als ik je goed begrijp, komt de coax kabel waarop nu jouw FM tuner aangesloten is, direct van de NIU?

Dan is het niet moeilijk: je moet deze coax nu aansluiten op de Vistron (coax "IN").

Je zal wellicht een adapter nodig hebben omdat de stekker niet gaat passen (M/F).

 

Je kan ook de antennekabel die nu naar je TV decoder gaat aansluiten op de Vistron, en dan doorlussen naar de TV decoder.

Of omgekeerd ...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eerste ervaring met Vistron 210

@jaak27  Als je niet weet welke kabel het is. Zet je radio aan op een FM zender. En dan draai je een voor een , eentje van de vier kabels los. Als het signaal uitvalt is het deze.

Maar ik vermoed dat je de Vistron nu gaat zetten bij uw huidige receiver? Dus moet je niet eens zoeken. Haal de coax uit je huidige radio/receiver en steek die in de Vistron coax aansluiting. Past het niet ga dan in een elektrozaak een koppelstukje halen. Bestaat manneke-manneke, of meisje-meisje.

Als er nu een manneke opzit (pinneke in de midden zonder gaatje) en het gaat niet, koop je een meisje-meisje. Zit er nu een meisje op (Pinneke in de midden heeft een gaatje) dan koop je een manneke-manneke. Dan moet je niet veel knoeien om de connectie eraf te halen.

coaxadaptor.jpg

Dit is een voorbeeld meisje-meisje

coaxadaptor2.jpg

 

En dit een voorbeeld manneke-manneke

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Ik heb dat uiteraard al gedaan en krijg ik op de VDR "geen signaal"

0 Likes
Ex-Netweter
 

Eerste ervaring met Vistron 210

En als je de coax die nu in je tv decoder zit, gebruikt voor de Vistron, wat gebeurt er dan?

0 Likes