Beantwoorden
ArneVO
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Happy New Year! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Verschil dikte kabelaansluiting Telenet

Hallo allen,

Net mijn huis verkocht, en ik wil mijn telenet business abonnement verhuizen naar nieuwe woonst. Daar was vroeger ook telenet, maar is een bel-etage woning en de telenet aansluiting en modem zaten onderaan in de garage. Daardoor was er erg slechte verbinding op de plaatsen waar die goed zou moeten zijn. Ik ben zelfstandig, heb een goeie verbinding nodig om mijn werk te kunnen doen.

 

Vandaag komt installateur langs en ziet mogelijkheid om de modem toch boven in de bureaukamer te kunnen plaatsen, maar volgens hem moet de kabel die dat mogelijk zou maken 11mm dik zijn ipv 6mm, omdat er anders geen sterk signaal zou zijn. Wat zitten lezen over kabeldiktes voor afstanden, maar hier gaat het letterlijk om enkele meters, een 4-tal. 

 

Ik ben zelf hoegenaamd geen technisch onderlegde mens, ik ga waarschijnlijk iemand moeten inhuren om die bekabeling te regelen, maar wou toch hier eens luisteren of jullie eventueel wat inzichten te delen zouden hebben?

 

Thx,
A

Titel gewijzigd door Nick (Mod) | Vorige titel: 6mm vs 11mm kabel

0 Likes
3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Verschil dikte kabelaansluiting Telenet

De theorie is: tot 30 m een kabel van 6mm. Tot 50m een kabel van 11 mm en tot 80m een kabel van 16 mm. Dat is gerekend vanaf het aansluitpunt op straat (paddestoel, gevel of paal) tot het aansluitpunt in huis = de NIU. Niets belet er natuurlijk, als het om internet gaat de modem gewoon beneden te laten staan en met 1 UTP kabel naar een switch te gaan ergens anders in huis en vanaf die switch met een aantal kabels naar de rest van uw huis te gaan en daar dan Acces Points erop aan te sluiten. Bijvoorbeeld een AP per verdiep. Vaste toestellen zoals printers, scanners, camera's, vaste PC's en andere toestellen die je niet verplaatst, met UTP aan te sluiten op je switch. Vraag dan de e-modem van Telenet daar zit toch geen wifi op. UTP kan tot 100m gaan. Neem dan minstens cat 5a, of beter cat6 of cat7.

Je kan voor je switch dan eventueel een eigen router zetten, al of niet een Mesh systeem. Maar begin met een AP die redelijk centraal staat en dan kan je kijken waar de dode hoeken zitten en daar eventueel een extra AP plaatsen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ArneVO
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Happy New Year! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Verschil dikte kabelaansluiting Telenet

Beste igvfer,

 

Intussen is installateur geweest, modem hangt in de kelder, en AP staat op 1ste verdieping in de woonkamer. Wifi snelheid (download) gaat over de 100mbs, dus daar ben ik best blij mee. Nu zou ik graag nog wat extra AP's plaatsen op 2de verdieping en in de keuken. Het goeie nieuws, in elke kamer hebben we een utp aansluiting. Kan iemand me misschien wat raad geven over welke extra AP's ik best koop, welke vereisten? En hoe die allemaal netjes kunnen samenwerken met het TN netwerk? Ik wou geen TN AP's bij nemen, want daar wordt maandelijks een huurbedrag voor gefactureerd, daar doe ik liever niet aan mee. De prijs die je er op lange termijn voor betaalt ligt tig keer hoger dan aankopen. Ik heb zelf nog een oude Apple airport liggen, heb die op 2de verdieping eens aangesloten op de utp poort, maar de playstation krijgt daardoor slechts 10mbs download, waar zoonlief niet blij mee gaat zijn bij het Fortniten 😉 Dank bij voorbaat.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Verschil dikte kabelaansluiting Telenet

Normaal gezien elk merk AP. Je zal die dan wel zelf evntueel manueel van hetzelfde SSID en paswoord moeten voorzien. Maar dat mag geen probleem zijn. Andere SSID's kunnen ook. Dan merk je direct op welke dat je toestel connecteert.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes