Beantwoorden
karelclaessens
Professional Weetjesweter
Berichten: 50
De vlam zit erin. Dag van de Chocolade Wereld gedichtendag On a roll...

Welk type NIU's zijn er?

Ik heb sinds mensenheugenis (althans sinds Telenet hier bnnen is) een NIU-WO/T1.

Welke andere types zijn er en wat zijn voor/nadelen?

Ik heb internet met speedboost optie en 4K televisie.

Maakt het type NIU enig verschil in kwaliteit/stabiliteit?


Alvast bedankt

 

Titel gewijzigd door Jolien5 (mod) | Vorige titel: Welke NIUs zijn er?

Karel Claessens
0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welk type NIU's zijn er?

@karelclaessens  Voor zover ik weet niet. Misschien in de bandbreedte die ze gebruiken. Vroeger gebruikte Telenet maar tot 600 MHz en nu tot 800 MHz maar dat heeft niets met kwaliteit te maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
karelclaessens
Professional Weetjesweter
Berichten: 50
De vlam zit erin. Dag van de Chocolade Wereld gedichtendag On a roll...

Welk type NIU's zijn er?

Kan die bandbreedte een verschil maken nu of in de toekomst?

Karel Claessens
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welk type NIU's zijn er?

@karelclaessens  Dat zou kunnen. Als de apparatuur, kabels, versterkers enz., niet geschikt zijn om die bandbreedte boven de 600 door te geven heb je natuurlijk een probleem om dingen te ontvangen die in de bandbreedte daarboven gebeuren. Maar ik ben helemaal niet zeker dat die NIU's het niet zouden aankunnen. Er zijn er een 15-tal jaar geleden al een pak vervangen geweest maar dat omdat de ondergrens niet ver genoeg ging. Als het nodig is zal Telenet die wel komen vervangen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Welk type NIU's zijn er?

@karelclaessens 

Mijn NUI is al jaren oud + 15 jaar,heb ook boost,en haal vlot +930Mbps

Alles werkt hier heel stabiel.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Welk type NIU's zijn er?


@karelclaessens  schreef:

Ik heb sinds mensenheugenis (althans sinds Telenet hier bnnen is) een NIU-WO/T1.

Welke andere types zijn er en wat zijn voor/nadelen?

Ik heb internet met speedboost optie en 4K televisie.

Maakt het type NIU enig verschil in kwaliteit/stabiliteit?


Wat betreft de types gebruikt Telenet 3 NIU types

  1. de NIU (met 1 modem uitgang en 4 TV uitgangen: DS1-4 = "distributive ports")
  2. de NIU-WO (inbouw model, of "living" model, met 1 modem uitgang, 1 Radio/TV uitgang vooraan, en 1 DS uitgang onderaan)
  3. de NIU met lifeline switch (met 2 CM uitgangen, 4 TV uitgangen, en ingebouwd relais dat de RF ingang doorverbindt met de CM uitgangen)

Het type NIU maakt geen verschil in kwaliteit/stabiliteit (tenzij je méér dan 2 TV toestellen wilt aansluiten).

 


@igvfer  schreef:

@karelclaessens  Als de apparatuur, kabels, versterkers enz., niet geschikt zijn om die bandbreedte boven de 600 door te geven heb je natuurlijk een probleem om dingen te ontvangen die in de bandbreedte daarboven gebeuren. 


Met de "Grote Netwerf" heeft Telenet hele zijn coax netwerk (kabels, tussenstations, versterkers) aangepast naar 1200 MHz.

De huidige generaties NIU hebben een specificatie tot 1000 MHz, zie:

Lastenkohier: Materialen voor aansluiting op een kabelcommunicatienet (techlink.be) (p34-54).

 

Oude NIU's waren tot 600 MHz, latere tot 860 MHz dacht ik.

Maar zoals gezegd hierboven, wanneer Telenet de hogere frequenties in de toekomst in gebruik zal nemen, zullen ze de oude NIU's overal moeten vervangen ...

Dat is nog niet voor morgen 😊.