Beantwoorden
LiesDJ
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Aftakkabel appartement uit 1965

Ik heb een appartement uit 1965 gekocht van een vrouw die daar tot dood begin dit jaar woonde. De elektriciteit is niet in orde (er is met andere woorden ook enkel aarding in badkamer en keuken) en de vrouw heeft nooit internet gehad. Nu heb ik alle Telenetbrochures gelezen over de aftakelkabel en ook op dit forum gelezen, maar het is me nog steeds niet duidelijk. Ik heb enkel internet van Telenet (geen tv of vaste telefoon). De aansluiting is via een distributiepunt op de gevel en er is kabel voor tv, betekent dit dat ik in orde ben voor de aftakkabel? Telenet geeft ook aan dat ik 3 stopcontacten met aarding moet hebben, maar die heb ik dus niet in de buurt van de wandcontactdoos voor tv/fm.

Tags (1)
0 Likes
6 reacties
Ex-Netweter
 

Aftakkabel appartement uit 1965

Gewoon even zoeken waar die coaxkabel vanaf het distributiepunt door je voorgevel is geboord. Dat is de aftakkabel, in principe kan die dienen om een NIU (netwerkverdeler) en kabelmodem op aan te sluiten. Maar het is onzeker of die coaxkabel nog intact en storingsvrij is. (4G- en 5G-signalen kunnen de coaxkabelfrequenties storen)Telenet kan dat pas zien bij de activering van een kabelmodem.

Wil je op zeker spelen, dan vervang je die coaxkabel door een nieuwe.

De (afgekeurde) elektrische installatie moet je sowieso in orde laten maken. Dus moet je zeker een elektrotechnisch installateur inschakelen, die kan ook een nieuwe aftakkabel (Telenet-INTERKABEL PE6 (of PE TRI6)) van binnen naar buiten brengen.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aftakkabel appartement uit 1965

Je zal toch de electriciteit in orde moeten brengen. Het moment om 3 stopcontacten te plaatsen op de plaats waar je wil dat de NIU. Eventueel op een andere plaats dan het momenteel het geval is. Terwijl je bezig bent de binnenkomende coax vervangen door een nieuwe P6 (minder dan 30 meter). Binnen klaarleggen en inwerken in een buis, Buiten lang genoeg om opnieuw aan te sluiten op de netwerkverdeler op straat. De telenettechnieker sluit die wel aan als die langs komt voor de installatie.

Ok aangeraden als je de electriciteit moet aanpassen of vernieuwen: UTP kabels installeren vanaf de plaats waar je NIU en modem staat naar elke kamer waar je het denkt nodig te hebben. Slaapkamer, living (op de mogelijke plaatsen waar je een TV, geluidsversterker of dergelijk kunt plaatsen), zelfs keuken voor slimme apparaten. Betrouw nooit op puur WiFi. En coax waar je mogelijk een TV gaat zetten. Dit alles zal de kostprijs niet al te zeer opdrijven maar zorgt wel voor gebruiksgemak in de toekomst.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
LiesDJ
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Aftakkabel appartement uit 1965

Ik heb 18 maanden om de elektriciteit in orde te maken dus die werken gaan niet direct gebeuren, want dit gebeurt in functie van de grotere renovatiewerken. Ik wil natuurlijk nu wel gebruik kunnen maken van internet :).

0 Likes
Ex-Netweter
 

Aftakkabel appartement uit 1965

Een stekkerblok en de huidige aftakkabel zijn voldoende om te kunnen aansluiten. Kwaliteit van de internetverbinding zal je merken na installatie.

Als je écht heel dringend internet nodig hebt, kan je ook bij twee providers tegelijk bestellen. Wie je eerst kan aansluiten, wint.
Eén via coaxkabel (Orange, Telenet), een andere via telefoonkabel/VDSL of fiber (Scarlet, Mobile Vikings, Proximus, EDPnet).

Scarlet sluit volledig gratis aan en is steeds eenvoudig opzegbaar via de online klantenomgeving.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aftakkabel appartement uit 1965

Voorlopig werken met een verlengkabel en stekkerdoos. En als je niet zeker bent van de inkomende coaxkabel, voorlopig zelf een nieuwe plaatsen aan weerszijden lang genoeg om later op de juiste plaats aan te sluiten. Zelf een coaxkabel door een gaatje in de muur steken is geen groot od moeilijk werk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Aftakkabel appartement uit 1965

Vanaf distributiepunt zal je een nieuwe zwarte kabel( coax kabel) moeten trekken naar de plaats waar je de modem en niu telenet wilt

dat kies je  best centraal in de appartement  

Je kan deze later verzetten dan zal je wel meer coax kabel moeten hebben en niet kort afknippen zeg het tegen de technieker 

Een stekkerblok is genoeg

0 Likes