Beantwoorden
Ex-Netweter

DMZ of portforwarding

Ik krijg de portforwarding maar niet voor elkaar en ik kom er niet achter waar het probleem nu precies zit.

Interne netwerk = 192.168.0.x/24 

Interne gateway = 192.168.0.254

Externe IP van mijn gateway = 192.168.5.233

WIRELESS MODEM 3.0 (DOCSIS) = 192.168.5.1

In de geavanceerde instellingen via mijn telenet heb ik het volgende ingesteld:
Gefragmenteerde IP-pakketten = toestaan
Firewall-bescherming = niet actief

DMZ adres = 192.168.5.233 (dus van mijn eigen gateway/firewall)

En dan nog een portforwarding naar 192.168.5.233 voor 80 / 80 actief.

En op mijn eigen gateway is die poort forwarding ook geconfigureerd voor poort 80. Ik moet zeggen dat er kleine twijfel is, omdat ik dit niet helemaal kan bewijzen, maar volgens mij staat die wel goed.

In de telenet pagina, is mij het stuk over DMZ server en de port forwarding onduidelijk. Als ik 192.168.5.233 voor DMZ server gebruik, is dan de port forwarding overbodig? Mag ik daar dan wel het zelfde adres weer voor gebruiken? Wat is het verschil tussen port forwarding en die DMZ server?

Het lukt mij in ieder geval maar niet om het aan de gang te krijgen. 

Ik las ook nog iets om de modem in Modem-Only in te stellen. Hoe kan ik dat doen? Krijgt mijn eigen gateway dan het externe IP direct aan z'n WAN poort?

0 Likes
1 reactie
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

DMZ of portforwarding

Ik zou sowieso het externe IP van de eigen router veranderen naar 192.168.5.x waarbij x tussen 2 en 99 ligt. Dit om conflicten met de DHCP van Telenet te voorkomen.

Vervolgens Firewall bescherming aan zetten anders kan je geen poorten forwarden.

Je kan of alleen DMZ doen of alleen portforwarding dus niet beiden. Bij DMZ worden alle poorten geforward dus ook poort 80. Persoonlijk ben ik voorstander van forwarden niet van DMZ.

Dus alleen poort 80 naar IP 192.168.5.x en in uw eigen router terug poort 80 naar de webserver. Voor zover ik het begrijp want poort 80 is standaard de poort voor HTTP verkeer.

Extern maak je dan verbinding door gewoon jouw publiek IPadres in te tikken of je DDNS als je dit hebt. Via een browser werk je altijd via poort 80 dus moet je dat niet meer aan geven door dubbelpunt poortnummer.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.