Beantwoorden
PVDW
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! Netjes! Primeur! Pageturner!

Help, USG halveert download snelheid!

Wie heeft er ervaring met een UniFi Security Gateway (USG) in combinatie met CV6181E modem?

 

Momenteel haal ik amper 100 Mbps (down) / 22 Mbps (up) direct na mijn modem/switch/UniFi Security Gateway (USG).   Zonder USG, met computer rechtstreeks aan de modem kom ik uit op 220Mbps/28Mbps (ook met de eerste en alle andere switchen ertussen, en telkens gemeten met Speedtest App).  De bottleneck is dus die USG.  Ik heb al alle security functionaliteiten en alle mogelijke opties aan en uit gezet, zonder enig resultaat.  Ik merk wel dat als ik de USG herstart, ik ongeveer een minuut wel degelijk 220Mbps/28Mbps kan halen, daarna valt die terug op +/-100Mbps.

 

Mijn Klik 40 abo claimt dat ik 300Mbps/30Mbps moet kunnen halen.  Down heb ik dus al een verlies van bijna 30% op de modem zelf.  Kan deze CV6181E modem niet meer aan, of wat kan het probleem zijn?

 

 

Ik overweeg de 1Gbps Speedboost optie, maar vrees dat ik met de huidige hardware de optimale snelheid niet kan halen.

 

Een IT technieker vertelde me dat de USG eigenlijk niet deftig werkt bij Telenet omwille van te veel aan package drops, en dat ik beter een UniFi Dream Machine Pro zou nemen ipv USG, en sowieso mijn modem omruilen naar een recenter model.   Kan iemand dat bevestigen? Welke modem-only raden jullie aan om optimaal en toekomstgericht uitgerust te zijn?

 

 

 

Mijn volledige setup:
KLIK 40 Fibernet (300MbpsDOWN/30MbpsUP) via MOTOROLA / CV6181E (DOCSIS) modem.

 

Motorola CV6181E > D-Link DGS-105 Gigabit switch (voor de digicorders) > USG > hierachter een volledig UniFi network met diverse UniFi Switchen en APs.  Het volledige interne netwerk werkt perfect en op volle snelheid.

 

0 Likes
2 reacties
RobinP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! It's your second party!

Help, USG halveert download snelheid!

Je moet DPI en Smart queues uitzetten

PVDW
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! Netjes! Primeur! Pageturner!

Help, USG halveert download snelheid!

Ondertussen is het probleem opgelost: zowel de modem als USG zorgden voor een bottleneck.

De oude CV6181E modem had een limiet van +/-200 Mbps down, en die heb ik kosteloos in een Telenet Center omgeruild naar een CV8560E.  De medewerker snapte niet hoe ik een Klik 40 (300 Mbps) abonnement kon hebben in combinatie met een oude modem...  normaal wordt daar proactief op gewezen.

 

De USG is wel degelijk een bijkomende bottleneck:  de cpu is te zwak en beperkte de bandbreedte tot amper 85 Mbps indien DPI en Smart queues aanstaan.    Als je deze functies uitzet, was het iets beter tot +/- 150 Mbps.  

Ik heb ondertussen een UniFi Dream Machine Pro geplaatst, en die geeft wel de volledige modem snelheid door.   Ondertussen ben ik ook de Speedboost optie aan het testen: 950 Mbps down / 48Mbps up....

Bij deze twee UniFi toestellen te koop:  Security Gateway & Cloud Key Gen2 Plus 😀