Beantwoorden
HerbertB
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe DHCP range wijzigen?

Hallo, 

ik ben enkele dagen geleden overgestapt van Proximus naar Telenet.

Bij Proximus kon ik de DHCP range zelf instellen op de modem/router, en dus had ik die op 192.168.1.20 - 192.168.1.99 staan, en al mijn toestellen met vast adres gebruiken 192.168.1.100 en hoger.

In Mijn Telenet kon ik wel het subnet wijzigen van 192.168.0.x naar 192.168.1.x maar zie ik geen mogelijkheid om de dhcp range te beperken/wijzigen.
De klantendienst kan me niet helpen maar verwijst me naar hier. In enkele oudere berichten hier (van 2014-2015) lees ik dat de DHCP range standaard 100-199 of 100-254 is en niet kan gewijzigd worden. Sommige berichten vermelden ook dat adressen vanaf 50 gereserveerd zijn voor Telenet apparatuur dus enkel 2-49 is te gebruiken voor vaste addressen?

 

Dus mijn vragen nu:

- klopt dit nog steeds, is Telenet er in die 5 jaar nog niet in geslaagd om dit als instelmogelijkheid aan te bieden? Ik verwachtte van Telenet eerder meer flexibiliteit dan van Proximus, niet minder 🙁

- klopt het dan ook nog steeds dat ik enkel 2-49 kan gebruiken ?

 

Ik begrijp dat er een mogelijkheid is om de modem als bridge te laten functioneren en mijn eigen router er achter te plaatsen, maar ik vind het nogal overdreven om dat te doen, enkel maar om een DHCP range te kunnen instellen (en ja, ik weet dat ik dan nog veel meer kan, en dat lijkt me een leuk hobby projectje voor later maar nu wil ik graag zo snel en goedkoop mogelijk dat alles werkt).

 

Het enige alternatief dat ik dus nu heb is om al mijn toestellen te gaan her-configureren en een adres in 2-49 te geven... gezien er bij zijn die dan ook nog eens naar elkaar verbindingen maken, wordt dat een tijdrovende job. Een eigen DNS server zou helpen, maar ook dat kan blijkbaar niet (zonder eigen router) ?

 

 

0 Likes
9 reacties
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Hoe DHCP range wijzigen?

Bij telenet is het zo dat alle ip adressen beneden de 100 niet in de dhcp zitten.

De toestellen die je zelf een ip adres wil toewijzen moeten dus tussen tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99 zitten.

 

Een alternatief is een modem only gaan ophalen in een telenet winkel. Dan werk je met een eigen router en ben je vrij van kiezen qua ip-range, voor zover de router dat toestaat.

 

Je moet dan uiteraard ook je eigen WiFi voorzien.

 

Nadelen van een modem only is dat je een extra switch moet steken voor de router (telenet voorziet die) omdat de netwerkkabel naar de digibox een extern ip moet hebben en je kan (voor zover ik weet) de nieuwe box niet gebruiken met een modem only. Je moet dus de standaard digibox nemen.

 

 

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
HerbertB
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe DHCP range wijzigen?

Hallo @Puch 

bedankt voor je reactie!

 

Enig idee waarom Telenet niet toelaat die range te wijzigen? Zo moeilijk kan dat niet zijn, en het zou mij uren werk besparen. Zelfs DHCP uitzetten zou een interessant alternatief kunnen zijn maar ook dat kan niet, denk ik ?

 

Het is dus niet meer zo dat adressen vanaf .50 gereserveerd zijn voor Telenet apparatuur (access point etc.) ?

Wat modem-only betreft, ik dacht ergens gelezen te hebben (maar herinner me niet waar...) dat ik mijn huidige modem/router als modem-only zou kunnen instellen (i.e. in bridging mode) ?

 

Het feit dat er een switch tussen modem en router moet zie ik niet direct als een nadeel, als Telenet die voorziet (behalve dan dat ik een extra stopcontact moet voorzien), of zie ik iets over het hoofd?

 

Met "de nieuwe box" bedoel je daarmee de TVbox (type DCX960) ? Als nieuwe klant heb ik die standaard gekregen, maar dan zou ik die dus moeten omruilen voor een Digibox (als ik voor de modem-only oplossing zou gaan)? Heb eigenlijk geen idee wat het verschil is; win of verlies ik daarmee enige functionaliteit?

 

Alles bij elkaar (verkeerde info van helpdesk over activatie simkaarten, tvbox die maar 3 zenders gaf, MijnTelenet login problemen, technieker die de vaste lijn niet wou aansluiten omdat het niet op zijn werkbon stond, en nu dus een dag werk om zelf mijn hele netwerk aan te passen) toch niet zo'n zorgeloze overstap als ik verwacht had. Hopelijk blijft het hierbij 🙂

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DHCP range wijzigen?

@HerbertB  Inderdaad, alles heeft zijn voor en zijn nadeel. Bij Telenet kan je uw DHCP range niet veranderen. Bij Proximus wel maar dat heb je ook niet gedaan want ik zie dat je de standaard ingestelde range gebruikte van Proximus. Er zijn wel meer dingen die je niet kan instellen op de Telenet HGW ( HomeGateWay, zo noemen ze de modem/router bij Telenet)

Je kan wel gerust de range 2 tot 99 gebruiken. Dat zal geen problemen geven.

Zoveel toestellen zal je nu ook wel niet hebben (een 10-tal?)

En je zal een eigen DHCP server bedoelen want aan een DNS server zal je niet veel hebben voor het toekennen van IPadressen. DomeinNaamServer koppelt bestaande IPadressen aan een domeinnaam, kent geen IPadressen toe. Intern heb je daar ook niet veel aan.

Als je de juiste e-modem hebt (deze zonder wifi) kan je inderdaad een eigen router plaatsen op een publiek IP adres. Niet zo bar veel werk hoor.

Het grote plezier zal natuurlijk komen door de grotere bandbreedte die je hebt waardoor je met veel meer comfort en veel meer personen tegelijk gaat kunnen streamen en downloaden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DHCP range wijzigen?

@Puch  Modem only wordt niet meer geplaatst wel de e-modem router en dan vervalt de noodzaak om een switch te plaatsen voor je digiboxen want je hebt 3 poortjes over voor het Telenetnetwerk en 1 poortje naar je eigen router met publiek IP adres.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
HerbertB
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe DHCP range wijzigen?

@igvfer ik herinner me anders wel dat ik een paar keer de range veranderd heb bij Proximus, het kan zijn dat ik het de laatste keer toevallig terug op de default range gezet heb 🙂

 

Momenteel een 15-tal toestellen met vast adres, maar het probleem is (was) niet zozeer de grootte van de range maar het feit dat ik ze allemaal moet geen aanpassen. Bij sommige toestellen is dat even zoeken hoe dat ook al weer moet of de handleiding gaan terugzoeken, soms dan ook nog eerst zoeken naar het paswoord :), etc.  Eén toestel bleef na aanpassing opstarten met zijn oud adres, bleek een corrupte SD-card te zijn, misschien een geluk bij een ongeluk dat ik dit ontdekte voor er meer misliep, maar betekende wel veel extra tijdsverlies.

Het grotere probleem was echter dat die toestellen in hun instellingen naar elkaar verwijzen (de Kodi naar de fileserver, de PV-omvormer naar de datalogger, de printserver naar de printer, de Home Assistant naar zowat elk toestel in huis, etc.etc.).  Met wat hulp van netstat en tcpdump uiteindelijk wel alles gevonden (denk ik.. er kan nog altijd ergens een lijk uit de kast vallen).

 

Nu ik mijn vorig bericht nalees snap ik dat de opmerking over de DNS server niet erg duidelijk was. Ik bedoelde wel degelijk DNS: met het oog op een mogelijke verhuis naar een andere provider ooit, was het nuttig geweest om nu in al die instellingen namen te zetten ipv adressen (wat ik nu ook wel bij sommige gedaan heb, en dan de naam in /etc/hosts, dan moet ik bij een toekomstige wijziging ten minste enkel de hosts file aanpassen).

 

Wat je laatste zin betreft: bedoel je dan dat je met een e-modem meer bandbreedte hebt dan met een HGW? Want een router kan op zich de bandbreedte toch niet verhogen?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe DHCP range wijzigen?


@HerbertB  schreef:

Wat je laatste zin betreft: bedoel je dan dat je met een e-modem meer bandbreedte hebt dan met een HGW? Want een router kan op zich de bandbreedte toch niet verhogen?


Hij bedoelt misschien op het feit dat de E-router een Docsis 3.1 modem is (en Docsis 3.0 backwards compatibel met 32*8 kanalen).

Daar waar de (huidige) HGW een Docsis 3.0 modem is met 24*8 kanalen.

 

In de praktijk haal je met de E-router een iets hogere snelheid dan met de HGW ...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DHCP range wijzigen?

@HerbertB  Ik bedoelde dat je met de overstap van Proximus naar Telenet vermoedelijk van een bandbreedte van 100 Mbps (maximum) afhankelijk van het gekozen abonnement naar 200 of 300 Mbps bent gegaan. En TV kijken geen aanslag op je bandbreedte is. Dat zou toch een slok op de borrel moeten schelen.

Ik weet natuurlijk ook dat snelheid en bandbreedte begrippen zijn die door elkaar worden gebruikt naargelang het, het best  uitkomt



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Hoe DHCP range wijzigen?


@igvfer  schreef:

@Puch  Modem only wordt niet meer geplaatst wel de e-modem router en dan vervalt de noodzaak om een switch te plaatsen voor je digiboxen want je hebt 3 poortjes over voor het Telenetnetwerk en 1 poortje naar je eigen router met publiek IP adres.

 


@igvfer 

Ik heb onlangs mijn modem only moeten vervangen omdat die slechts 200 mbps aan kan. Mij abonnement bied 300 mbps aan dus moest ik vervangen.

De e-modem was toen (mei 2020) nog niet beschikbaar voor klanten.

Ik heb de DOC 3 EMTA vervangen door een CV7160E EMTA modem. Deze kan tot 400 mbps aan, maar helaas nog een switch nodig bij deze modem.

 

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DHCP range wijzigen?

@Puch  Eigenaardig want ik meen dat ik mijn e-modem heb afgehaald ergens die periode en bij mijn weten hadden ze die in mijn Center waar ik altijd ga al sinds maart in voorraad. Het is ook een beetje afhankelijk van hoe goed een Center gerund wordt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes