Beantwoorden
RDN1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe portforwarding via IPv6 instellen?

Vermits de IPv4 forwarding rules bij Telenet beperkt zijn tot 32 regels las ik op netweters.be dat een oplossing bestond om portforwading in te stellen via IPv6. Omdat ik hier niet vertrouwd mee ben en niet direct weet waar wat in te vullen in het IPv6 Firewall rule toevoegen scherm vroeg ik raad aan de helpdesk van Telenet. Het gaat tenslotte toch om een Telenet product; een DOCSIS 3.1 WIRELESS (DOCSIS) modem.

 

De vriendelijke helpdesker had blijkbaar nog niet gehoord van IPv6, had er geen ervaring mee en het behoorde niet tot zijn takenpakket. Ik werd aangeraden om over te schakelen naar Proximus omdat daar de beperkingen van 32 IPv4 regels niet bestonden…

 

Daarom mijn hulpkreet aan netweters…

 

Mijn Docker applicatie werkt perfect met een IPv4 forwarding. Na de test wel terug verwijdert…

 

Via ‘deze IPv6 test’ ken ik mijn IPv6 publiek internet adres (noem ik verder: ‘IPv6 Publiek’)

 

Via Synology NAS: Control Panel → Network → Network Interface → IPv6 – IPv6 Setup: Auto

ken ik mijn IPv6 internet adres (noem ik verder ‘IPv6 NAS’). Firewall uitgeschakeld.

IPv6 Firewall rule (Docker).jpg

 

Spijtig genoeg kan ik ik de app via browser http://[2a02:1810:2d13:3c00:21 IPv6 NAS]:port

niet bereiken.

 

Command prompt: Ping -6 [IPv6 Publiek] en ping -6 [IPv6 NAS] werken.
Firewall uitgezet op Telenet IPv6 helpt niet...

 

Waarschijnlijk ben ik iets vergeten…. Kan iemand me op het rechte pad zetten?

 

Met dank voor alle suggesties!

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: IPv6 Port Forwarding

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe portforwarding via IPv6 instellen?

Ik vrees dat dit niet de juiste notatie is. Je moet altijd 8 blokken hebben. 4 voor het publieke gedeelte, 4 voor het private gedeelte. Maar je kan blokken samenvoegen als die de waarde nul hebben.

In uw geval vermoed ik dat uw IPv6 adres in plaats van 2a02:1810:2d13:3c00:21 het moet zijn: 2a02:1810:2d13:3c00::21. De dubbelpunt vervangt alles wat 0 is. 2a02:1810:2d13:3c00:0:0:0:21.

Je kan dit maak een keer doen binnen een IPv6 adres.

En als ik in mijn NAS kijk zie ik deze notatie x:x:x:x:y:y:y:y en daar zijn helemaal geen nullen bij wel 8 blokjes telkens gaande van 0000 tot ffff.

Ziets: 2a02:1811:xx84:2600:211:xxff:xx1b:xxf2. Ik heb het gedeeltekijk gemaskeerd voor de privacy. Al zeker omdat synology het mac adres gebruikt als basis voor het private gedeelte.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe portforwarding via IPv6 instellen?

Ik wil ook nog opmerken dat als je verschillende toepassingen op je NA hebt lopen, je ook de poorten van elke toepassing kunt aanpassen zodat ze dichter bijeen liggen en ze kunt samenvoegen tot een range van poorten in je IPv4 forwarding. Als je bijvoorbeeld op je NAS toepassing A laat draaien met poort 5200, toepassing B met poort 5205, C met poort 5210 dan kan je ze samen forwarden op 1 lijn door range een range in te stellen met beginpoort 5200 en eindpoort 5210. Zo maak je van 3 lijntjes 1 lijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RDN1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe portforwarding via IPv6 instellen?

Dag igvfer,

Dank je voor uw reactie.
Mijn IPv6 adressen zijn wel degelijk correct. Ik had ze afgekort omwille van de privacy.
Het command Ping -6 luistert ook naar het IPv6 adres....

Hopelijk heb je nog een andere suggestie ... merciekes !

 

0 Likes
RDN1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe portforwarding via IPv6 instellen?

Dank je voor deze suggestie igvfer. Dit is idd waardevol want het spaart me wel enkele regels.

Toch zou ik graag de mogelijkheid van IPv6 Port Forwarding verder willen onderzoeken want met meerdere NAS kom je wel snel in de problemen.

ALvast bedankt voor deze tip !!!

 

0 Likes