Beantwoorden
Yngwie0304
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your sixth party! En we zijn vertrokken! Hi there!

Hoe stel ik mijn thuisnetwerk optimaal in

Hallo iedereen

 

Ik heb enkele vragen ivm mijn thuisnetwerk opstelling. Onlangs heb ik wat investeringen gedaan in netwerkmateriaal. Ik zal anders al mijn materiaal inclusief telenet toestellen opsommen zodat er een overzicht is.

- 1 x Telenet Docsis 3.0 Modem/Router

- 1 x Telenet WNDR-4300 Router/Extender

- 1 x Netgear Nighthawk R8000 X6 Tri-band

- 1 x 4TB harde schijf (hierover straks meer)

- Verschillende cat5e utp kabels en enkele cat6 stp kabels korter dan 0,75m

-  1 set van 2 "Gigabit powerlans" D-link

- 1 set van 2 "500Megabit powerlans" D-link

- 1 set van 2"200Megabit powerlans"D-link

 

Mijn toestellen zal ik ook opsommen inclusief op welke manier ze connecteerbaar zijn.

- 1 x Samsung smart tv ( "Lan & WiFi" mogelijk)

- 1 x Samsung wireless soundbar ("Lan & WiFi" mogelijk)

- 1 x Playstation 4 ("Lan & WiFi" mogelijk)

- 1 x Telenet digibox (Enkel "Lan" mogelijk) 

- 1 x draadloze huistelefoon

- 1 x Macbook pro (Enkel "WiFi" mogelijk)

- 1 x Samsung galaxy tablet ("Lan & WiFi" mogelijk)

- 1 x Samsung smartphone (Enkel "WiFi" mogelijk)

-   +/- 6 tal smartphones (deze zijn mijn vrienden en familie die af en toe gebruik maken van de wifi)

 

Ik had een opstelling in gedachte en zou graag wat andere meningen hierover hebben of extra hulp bij het optimaal instellen ervan.

Ik woon in een huis met grote tuin, regelmatig komen er vrienden een film kijken of gamen en ik download ook regelmatig. Wat ik uiteindelijk zou willen in mijn thuisnetwerk is dat: - Het de maximale internetsnelheid kan halen  -Een goed beveiligd netwerk waar niemand op kan tenzij ik hun ip en mac adres toelaat   -Mijn vrienden op mijn harde schijf kunnen uploaden en downloaden dat is aangesloten aan de Nighthawk router 

 

Mijn opstelling dat ik dacht:

Aangezien de modem in de berging staat naast de elektriciteitsbak(slechte plaats dus :D) is de berging de plaats waar ik dus het minst aantal toestellen wil hebben, enkel de draadloze huistelefoon staat daar. Klein voordeel is dat de berging in het midden is gesitueerd van het huis. De wifi van de Telenet modem en wifi router zet ik af, enkel de wifi van de Nighthawk staat aan.

 

                                               --- Lan1 ----- (-Nighthawk X6-) >>>WiFi 2,4GHz>>> (-Samsung smartphone-)

                                                                                                 >>>WiFi 5Ghz>>> (-Samsung tablet-)

                                                                                                 >>>WiFi 5GHz/2>>> (-Macbook-)

Coax in-----(-MODEM-) <  

 

                                              ---Lan2 ----- (-WNDRTelenet-) ---Lan--- (-TV, Soundbar, Digibox, Playstation-)

 

Wat ik zou willen na de opstelling te doen is de Netgear Nighthawk router gebruiken als hoofdrouter(tot zovere telenet dit toelaat). De WNDRTelenet router wil ik gewoon als lan switch gebruiken en de wifi uitzetten. Ik zou ook een zo laag mogelijke storing hebben van andere toestellen (dus lage dbpm) 

 

Mijn eerste setup was: Wifi uit op Telenet modem en aan op Nighthawk. 

Modem ---Lan---Nighthawk---Lan---TV, Soundbar, Digibox, Playstation

                                                >>>WiFi>>> Smartphone,Macbook,Tablet

Hiermee haalde ik 198Mbps 

 

Nu: Wifi uit op Modem en aan op Nighthawk

Modem---Powerlan---     ---powerlan 1ste verdiep---Nighthawk>>>WiFi>>>Alles

             ---Lan---Digibox

Nu haal ik maar maximum 80Mbps

 

Wat denken jullie?

 

0 Likes
1 reactie
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7787
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe stel ik mijn thuisnetwerk optimaal in

Regel 1: Sluit zoveel mogelijk bekabeld aan waar mogelijk.

Regel 2: Vaste apparaten zoals Printers, AP, vaste PC's, NAS, TV's geef dit een vast IP adres.Bij voorkeur tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.50. 48 apparaten dat moet lukken hé.

Uw WNDR4300 is geen router wel accespoint switch. Vanaf deze uigangen kan je ook digiboxen e.d aansluiten.

 

Maak er een mooi tekeningetje van en een lijstje welke toestellen je welk IP adres hebt gegeven.

De Home Gateway en de WNDR 4300 geef je hetzelfde SSID maar verschillende kanalen zowel op de 2.4 Ghz of d 5.0 GHz. Geef de 2.4 en 5.0 elk een andere naam zo zie je welke apparaten het best connecteren op welke frequentie.

Voordeel: Stel dat je ooit een andere Home gateway of een ander accespoint moet plaatsen wegens defect dan moet je dan enkel daar de SSID en paswoord veranderen alle instellingen op al je apparaten kunnen dan ongewijzigd blijven. Zo is het vervangen maar 5 minuten werk.

 

Op je eigen router kan je geen digiboxen aansluiten tenzij je deze enkel als AP switch instelt.

 Hou het simpel. Want als je met een 2e router werkt creëer je een tweede netwerk. Nuttig als je bijvoorbeeld enkel via dit netwerk Wifi wil verstrekken.

Moeilijker als je dan bijvoorbeeld op je TV de foto's van op je Laptop wil tonen of van je HDD die op dit netwerk is aangesloten.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes