Beantwoorden
MrBazzy
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! It's your fourth party!

Hoge latency op het netwerk

Beste Netweters,

Ik heb met veel interesse alle voorgaande artikels gelezen over problemen met hoge latency.
Sinds kort doet zich hier hetzelfde probleem voor. Tijdens de reguliere kantooruren hebben we totaal
geen last van latency pieken. Echter, vanaf 19:30 beginnen de pieken te verhogen, alsook de frequentiewaarbij deze pieken optreden.
Tijdens de laatste metingen kwamen we zelfs tot pieken boven 900ms waarbij de test zelfs automatisch werd stopgezet.

We hebben ondertussen reeds een technieker op bezoek gehad die een nieuwe connector heeft geplaatst op de binnenkomende coaxkabel. 
Verder hebben we ook een gesprek gehad met iemand van de technische dienst. Volgens deze technieker werden er metingen uitgevoerd op de Coax gedurende een week voorafgaand aan het gesprek en, wie had dat verwacht, werden er geen problemen vastgesteld. In tegendeel, wij zouden van geluk moeten spreken want we zouden een héél stabiele verbindingen moeten hebben. 

Op aanraden van deze technieker moesten we wel eens een rechtstreekse verbinding aanleggen tussen de Telenet modem en de pc. Belangrijk om te weten is dat beide desktop pc's zijn aangesloten via een afzonderlijke UTP kabel. Er zit wel nog op iedere verbinding een gigabit switch tussen de muurconnector en de desktop pc. Echter, er zit op deze gigabit switchen momenteel geen andere hardware dan de desktop pc. Om een eventuele fout in de gigabit switchen uit te sluiten hebben we bij wijze van test een rechtstreekse Cat6 UTP kabel tussen de muurconnector en één van de desktop pc's aangelegd. Zoals verwacht gaf dit niet de gewenste verbetering. Tijdens de kantooruren nog steeds een max latency van 30 tot 40 ms, maar vanaf 19:30 zien we terug pieken boven de 100ms.
Ik heb daarnet terug via Whatsapp Telenet om hulp gevraagd. In tussentijd kom ik hier even om advies vragen. Ik vermoed nog steeds dat het probleem niet binnenshuis zit. Als het een probleem zou zijn met interne bekabeling of tussenliggende componenten zou ik ervan uitgaan dat we continue problemen zouden hebben. En dat is niet het geval. Dus ik denk nog steeds dat we hier te maken hebben met netwerkcongestie op de coaxkabel van Telenet. Wat is jullie gedacht? In bijlage wat resultaten van de metingen die we hebben uitgevoerd. We maakten hiervoor gebruik van de ping test op www.meter.net

 

Ping3.pngPing2.pngPing1.png

3 reacties
Ex-Netweter
 

Hoge latency op het netwerk


@MrBazzy  schreef:

Dus ik denk nog steeds dat we hier te maken hebben met netwerkcongestie op de coaxkabel van Telenet. Wat is jullie gedacht?


De kans is zeer groot op overbelasting tijdens de piekuren. Als uit al je contacten met Telenet blijkt dat ze dit aanvaardbaar vinden, sta je met je rug tegen de muur.

Coaxkabel is een gedeeld medium dat je vaak met honderden gebruikers deelt. Telenet hanteert ook piekuurmaatregelen, dan weet je op voorhand dat dit kan gebeuren: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/meer-over-je-internet/wat-is-telenet-...


Als dit je vermoeden is, moet je dezelfde test 's avonds eens op een ander telecomnetwerk doen. Op DSL, fiber of 5G van de concurrentie. (Mijn pingtest op DSL: https://www.meter.net/ping-test/202407-92188-0c2d.html)

Het is me duidelijk dat de netwerkkwaliteit bij Telenet bij de laagste is op de markt. Dat komt omdat Telenet veel minder geld investeert in netwerkupgrades dan concurrenten.

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Hoge latency op het netwerk

zet eens wifi van de modem uit en kijk of het verschil maakt? misschien wordt deze te warm ofzo. een oude router van mij had ook hogere latency bij meer simultane taken. als het dat niet is ( kans is klein dat het dat is) ook geen idee. naar welke server meet je die latency? probeer er enkele meer op andere plaatsen dan heb je vergelijkingsmateriaal

Janvier123
Freshman Meerweter
Berichten: 81
De vlam zit erin. Goed bezig! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag

Hoge latency op het netwerk

Janvier123_0-1708682600204.png

 

Momenteel ondervind ik zelf geen last