Beantwoorden
Asansi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 met meerdere subnetten (eigen router)

Beste allen,

 

Afgelopen weekend wou ik nog eens proberen om IPv6 te enablen op de subnetten die achter mijn eigen firewall staan.  Wou laten weten dat het eindelijk gelukt is, met behulp van deze webpagina : https://homenetworkguy.com/how-to/configure-ipv6-opnsense-with-isp-such-as-comcast-xfinity/

 

Er is dus een optie in Opnsense ( Track Interface - WAN), waar je dan ook een prefix kan meegeven.  Hierdoor kan je dus verschillende ipv6 subnetten verdelen over verschillende netwerken.  

 

Had hier al eens naar gezocht een tijdje terug en toen niets rond gevonden, dus hopelijk helpt het nog iemand anders ook.

2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 met meerdere subnetten (eigen router)

@Asansi  Dus stelt Telenet blijkbaar toch subnetten ter beschikking of wordt dit op een andere manier omzeild. Standaard gebruikt Telenet subnet 00 (de laatste 8 bits van de prefix). Blij om te horen dat het nu blijkbaar wel kan. Benieuwd hoeveel je er ter beschikking krijgt. In theorie 255 (00 tot FF). Want Telenet gebruikt een /56 prefix + 00 (8 bits) om een /64 prefix te verkrijgen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Asansi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

IPv6 met meerdere subnetten (eigen router)

Momenteel is de WAN zijde van deze firewall indd in het standaard telenet netwerk, terwijl de andere interfaces in andere 64b subnets gaan.

 

2a02:xxxx:xxxx:xx00 is de prefix voor de wan zijde

2a02:xxxx:xxxx:xxf1 is de prefix voor de lan zijde

2a02:xxxx:xxxx:xxf2 voor prefix voor wlan, en zo zijn er nog 3 extra interfaces en prefixen.

 

In de huidige configuratie kan ik zo dus 16 verschillende subnetten gebruiken, wat meer dan genoeg is voor mijn noden...  Had de configuratie ook eens aangepast om een /56 delegation prefix te gebruiken ipv een /60 maar dat werkte niet helemaal.

 

Moet het zelf ook nog wat verder uitzoeken, kende de functie Track Interface nog niet maar deze lijkt er dus wel voor te zorgen dat er andere /64 subnetten beschikbaar komen.

 

Lijkt er ook op dat je zelf reservaties kan maken in je dhcpv6 server om dan aan je toestellen toe te kennen.

0 Likes