24757
netweters
|
152456
antwoorden
|
20708
vragen
|
Graag willen we een NAS aankopen om op de telenet router aan te sluiten via ethernet (om data te delen en niet altijd drie toestellen te moeten aanzetten).
Is dit mogelijk en werkzaam via de telenet wireless router?
Waar moeten we op letten bij de aankoop?
Bedankt,
Frederic
Hoi Frederic,
Voor zover ik weet kan dit zonder problemen gedaan worden. De telenet router is net zouls de naam het zegt, een router (onder de controle van Telenet). Je NAS zal dus een lokaal IP toegewezen worden in je netwerk (LAN) en zal zonder problemen werken.
Enkele goede (en gekende) NAS merken zijn trouwens Synology of QNAP, kijk even rond op internet om uit te zoeken welke types het beste aan je verwachtingen voldoen.
Groetjes,
Jan @ Teunis.be
Dag Frederic,
Normaal is dat geen probleem maar wees op je houde bij het aanschaffen van een NAS aangezien Telenet enkel poorten standaard blokkeert. Zo was het voor mij niet mogelijk om mijn NAS te raadplegen via het internet (enkel via de web client van de NAS fabriekant).
Met vriendelijke groet,
Niels
@Niels schreef:Dag Frederic,
Normaal is dat geen probleem maar wees op je houde bij het aanschaffen van een NAS aangezien Telenet enkel poorten standaard blokkeert. Zo was het voor mij niet mogelijk om mijn NAS te raadplegen via het internet (enkel via de web client van de NAS fabriekant).
Met vriendelijke groet,
Niels
De geblokkeerde poorten zijn een tijdje geleden aangepast.
Zo worden bijvoorbeeld poorten 80 (http) en poort 21 (ftp) niet meer geblokkeerd
http://klantenservice.telenet.be/content/welke-internetpoorten-blokkeert-telenet
Dus als ik het goed begrijp moet je de NAS aansluiten op de router en niet op de switch die ik beneden heb staan en waaraan oa deze PC hangt ? Mijn NAS is weliswaar verbonden met deze switch (waaraan ook de telenet router hangt) , maar ik kan hem niet accesseren via deze PC , of is er een andere mogelijkheid ?
Als de NAS verbonden is met de router , kan je deze dan benaderen via de PC-Interface ?
ik heb 2 nassen op mijn netwerk hangen,alle 2 op een hubje en allebei connectbaar via het internet intern en extern,
er zijn wel verschillende merken en types en opties waarmee ze werken.
ik heb ene met een vast schijf intern en ene met optie om mijn eigen HDD's in te steken en nog een externe aan te hangen via usb.
ook heben sommige een app om bv je bestanden op je smartphone of tablet te bekijken en sommige hebben die optie niet.
als je een nas hebt,geef dan eens merk en type mee zodat we kunnen verder helpen.
Het betreft hier een Synology ds214 se tot nu toe benaderd via web user interface (was niet aangesloten via Telenet maar via een FritzBox 7360)
Maakt niet uit waar je die aansluit zolang dat het op dezelfde ip range zit en aan hetzelfde netwerk hangt zonder een router ertussen.
Als je die op een switch aansluit (die aangesloten is op de router) zal die op elk toestel werken en ook als je die op de modem/router aansluit want dat is 1 netwerk 🙂
Het belangrijkste is eigenlijk vooral kiezen welke nas je wilt en dus
- Wat wil je allemaal met je NAS kunnen doen (Via internet aan je bestanden komen, films/muziek streamen...)?
- Hoeveel opslagruimte heb je nodig?
- andere dingen?
Heb hem nu reeds zo'n 1,5 jaar in mijn bezit en werkte probleemloos
Wat ik met die NAS tot nu toe gedaan heb is :
Ah , OK
Het probleem is trouwens opgelost , doordat ik de RESET knop op mijn NAS heb kunnen gebruiken die wel je aanmeldingsvariabelen , maar niet je data wist . Daarna was het met een aanmeldingsprocedure van "scratch" , gevolgd door DHCP een koud kunstje . Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken