Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Port Forwardding NOK

Beste,

 

Voor een klant ondervind ik problemen met port forwarding.

Betreft een domotica module (2 stuks - duo tecno).

DNS is geregistreerd en correct extern IP adres wordt toegewezen.

Poorten zijn opengesteld op mijn telenet. Echter niet bereikbaar van buitenuit.

Mensen van Telenet telefonisch gecontacteerd, zij hebben mee gekeken en verteld dat alles correct stond. Verder konden zij me niet helpen en me naar hier doorverwezen.

 

Kunnen jullie aangeven wat er verder dient gecontroleerd te worden (moden reeds verschillende keren gereset).

 

Alvast bedankt.

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7776
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwardding NOK

Graag volgende gegevens voor we een antwoord kunnen geven:

Heb je een modem router van Telenet? Of een modem only? Heb je daarachter nog een eigen router waarop de domotica hangt?

In elk geval is het noodzakelijk dat je een vast IP adres ingeeft bij uw domoticatoestanden, buiten de DHCP range van de router, ingeval je IPv4 gebruikt.

Is IPv6 mogelijk dan kan je de standaardinstelling gebruiken want dat adres is sowieso uniek omdat het is opgebouwd uit de prefix en het herwerkt mac adres. Hoe dit werkt zie je hier....

Hoe je IPv6 forward zie je hier...

Van buitenaf moet je het publieke IP adres kennen of je moet een DDNS hostname instellen. Hoe? Dit zie je hier....



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Port Forwardding NOK

Indien je een HGW hebt: Zeker niet beide protocols kiezen en altijd duidelijk of TCP OF UDP kiezen bij port forwarding. Er is een probleem ondervonden met de nieuwe HGWs, het werkt niet goed als je beide kiest (zie bvb https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Port-forwarding/m-p/14005#M3821 ). En er zijn hier nog zo'n gevallen gemeld

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Port Forwardding NOK

Beste,

 

Bedankt voor de reactie.

 

Enkel de router van Telenet wordt gebruikt (Wireless modem 3.0 (DOCSIS)).

Dit zowel voor het vaste deel (waar domotica op is aangesloten) als voor de WIFI (voor laptop en GSM).

Interne adressen van domotica zijn:

192.168.0.250 (poort 5001)

192.168.0.251 (poort 5002)

Beide ingesteld in de port forwarding van Telenet: optie TCP (had hier op forum al gelezen dat het best is dat dit niet op beide staat) en optie actief gezet.

0 Likes

Port Forwardding NOK

Beste,

 

Update i.v.m. bovenstaande. Ik had intussen nog ergens iets gelezen van de DHCP adressen o.a.

Ik meende dat deze ingesteld kon worden in mijn Telenet, blijkbaar niet.

Blijkbaar zaten beide IP adressen in de DHCP range.

Ik heb deze nu als volgt ingesteld in de domotica applicatie:

192.168.0.50

192.168.0.51

Port forwarding voor beide opnieuw ingesteld (eerste op 5001 en tweede op 5002).

Goed nieuws: de ene server (.50 met poort 5001) is bereikbaar en werkt.

Slecht nieuws: de andere server (.51 met poort 5002) is nog niet bereikbaar.

 

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal.

 

Iemand nog tips om de tweede ook in de lucht te krijgen?

 

Alvast bedankt.

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Port Forwardding NOK


@Ex-Netweter schreef:

 

Blijkbaar zaten beide IP adressen in de DHCP range.

Ik heb deze nu als volgt ingesteld in de domotica applicatie:

192.168.0.50

192.168.0.51

 


@Ex-Netweter 192.168.0.51 is nog steeds in de DHCP range. deze loopt bij Telenet van  50-255. Enkel deze van 2 tem 50 worden gerustgelaten en als 'vast ' beschouwd.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7776
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwardding NOK

Van 50 tot 99 is normaal gezien ook geen probleem meer. Ze hebben een tijd geleden die range gebruikt voor het toekennen van een intern IP adres aan digiboxen en corders maar ik merk nu dat dit verandert is.

Het is ook nuttig om te kijken of de portforwarding regel goed is opgeslagen. Was gisteren aan het experimenteren met die IPv6 en alles loopt OK. Maar vandaag merk ik dat een van de twee rules verdwenen is. Terwijl ik zeker weet dat ik deze niet heb verwijderd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Port Forwardding NOK

Beste,

 

Allen bedankt voor de reacties en antwoorden.

Als eerste heb ik volgende geprobeerd:

Domotica BOX1 - 192.168.0.30 - poort 5001

Domotica BOX2 - 192.168.0.31 - poort 5002

Deze instellingen (IP + poort) in mijn Telenet geplaatst.

Hierna was enkel BOX1 vanop afstand bereikbaar.

 

Daarna als test het volgende ingesteld:

Domotica BOX1 - 192.168.0.31 - poort 5002

Domotica BOX2 - 192.168.0.30 - poort 5001

Geen aanpassingen in Mijn Telenet aangezien het IP adres én de poort instelling is gewijzigd in de BOX'en.

 

Nu zijn beide BOX'en bereikbaar vanop afstand, probleem opgelost.

 

Ik vind geen link wat de oorzaak hiervan kan zijn, misschien zijn er wat slimmere mensen onder ons die hiervoor een verklaring hebben.

 

Ik laat het in ieder geval op deze manier staan zodat er geen aanpassingen meer nodig zijn in Mijn Telenet of in de domotica BOX.

 

Bedankt.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7776
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwardding NOK

Blij dat het gelukt is. Poort forwarding is op zich niet zo moeilijk maar voor al die dingen moet je stap voor stap je instellingen doen en nergens een foutje maken want dan ga je de mist in. En dan helpt een beetje feedback van de Netweters. Smiley Erg vrolijk We zijn blij als we ons nuttig kunnen maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes