Beantwoorden
mvh1
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
Primeur! En we zijn vertrokken!

Port forwarding voor thermostaatkranen

Ik heb een nieuwe verwarmingsketel aangekocht met  5 thermostaatkranen die via de smartphone bediend kunnen worden. 

Ik slaag er niet in om deze online te krijgen.  De firma van de verwarmingsketel geeft aan dat mijn provider poorten moet openzetten.  Telenet geeft aan dat ik dit zelf moet doen.  Ze sturen me van het kastje naar de muur.

Mijn telenetmodem is model: 24*8DOC3 Wireless (DOCSIS)

Volgende poorten zouden opengezet moeten worden:

80

80/80

123

443

8443

Ik heb op mijn telenet -> modem -> Geavanceerde instellingen -> het tabblad IPv4 Firewall & Port forwarding teruggevonden.

Kan iemand mij stap voor stap uitleggen wat ik moet invullen bij  Lokaal IP-adres - beginpoort - eindpoort - protocol en status?

Of hoe pak ik het aan om dit in orde te krijgen?

 
3 reacties
Ex-Netweter
 

Port forwarding voor thermostaatkranen

Poort forwarding is iets wat u inderdaad zelf moet instellen. Poort 80 zou normaal gezien al standaard open moeten staan de andere poorten moet in geven deze open te zetten. Aks u inlogt in mijn Telenet > geavanceerd > poort forwarding. U gaat dan ook de IP adressen moeten zien van de aangesloten toestellen die beschikbaar zijn. Van daaruit kan u de gevraagde poorten ingeven. Belangrijk is dat u de IP adressen ziet staan van die toestellen. Kijk ook in de handleiding om eventueel uw IP adres te achterhalen

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port forwarding voor thermostaatkranen

Kunt u ons screenshots of de instelling van de poorten tonen van de toestellen?

Een handleiding zou ook nuttig zijn. Of toch minsten merk en type van de kranen? Zijn elk van die kranen afzonderlijk verbonden met het netwerk of is er een centrale regeling. Je kan bijvoorbeeld niet elke kraan afzonderlijk bereiken van buitenaf als die allemaal op hetzelfde poortnummer werken. Voor zover dit zo is.

Trouwens geen enkel provider zet poorten open per klant. Alle poorten zijn open per definitie, met uitzonderingen ( https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/welke-internetpoorten-blokkeert-telenet/). Het is de router die de poorten blokkeert.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Telebid
Freshman Meerweter
Berichten: 78
WOW, overzichtelijk! Laat de zon in je hart! Al 25 duimen! Goed bezig!

Port forwarding voor thermostaatkranen

Beste, het rare is dat de installateur niet heeft gezegd dat de poorten TCP of UDP of de combinatie moeten zijn. 
De volgende poorten die je moet open zetten zijn:

poort 80 TCP die de http afhandelt webinterface toegang
Poort 443 TCP handelt de https af beveiligde webinterface

Poort 123 doet dienst voor de NTP (network Time Protocol) om de tijd te synchroniseren.
Deze zijn normaal al geopend, anders kan je niet surfen en synchroniseert de tijd niet.


Poort 8080 is voor gebruik proxy-server oftewel apache Tomcat.
De overige poort zal de sturing zijn van de thermostaten.
Zie je eerst en vooral de IP-adressen in "mijn telenet"  "je thuisnetwerk"   "modem details"

Op deze pagina onderaan zie je verbonden gebruikers staan.
Zie je de IP-adressen staan?