Beantwoorden
J00v
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Router static WAN IP

Hallo,

 

Ik ben in het bezit van een modem (CH7465LG-TN), router (Google Wifi mesh, in router-mode, niet in bridge-mode), en een NAS (draait FreeNAS en wordt gebruikt als Plex media server, zowel FreeNAS als Plex hebben een static IP).

 

Mijn doel is om mijn Plex server van buiten af te bereiken (remote access). Omdat ik met een modem en router in router-mode in een dubbel-NAT-scenario zit, moet ik twee poorten forwarden:

 

(1) in mijn modem (Mijn Telenet) vul ik in: '[WAN IP router]' met poort '32400'

(2) in mijn router (Google Wifi-app) vul ik in: '[static IP Plex media server]' met poort '32400'

 

Het goede nieuws is dat deze opstelling werkt, en mijn Plex media server van buiten mijn netwerk te bereiken is.

 

Vandaag trok ik mijn router uit het stopcontact, en stak ik ze weer in. Na een herstart van de router verandert de WAN IP van de router, zodat ik vandaag weer de port-forward in mijn modem (Mijn Telenet) moest aanpassen.

 

Als ik mijn router een static IP kan toewijzen zou ik na een herstart van mijn router mijn port forwarding niet meer moeten aanpassen. In de Google Wifi-app blijkt men een static WAN IP aan de router te kunnen toewijzen, maar daar staat bij: "If required, a static IP is provided by your ISP."

 

Mijn vraag: kan ik mijn router zomaar een static WAN IP toewijzen? Naar keuze? Of moet ik daarvoor contact opnemen met Telenet? En zijn er nadelen verbonden aan een static WAN IP?

 

Bedankt

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router static WAN IP

Ja, ja kan je router perfect een static WAN IP geven.

Ik stel voor om deze 192.168.0.2 te geven met subnetmask 255.255.255.0 en default gateway 192.168.0.1 en DNS servers naar keuze.

Waarom 192.168.0.2? Omdat 0.1 niet kan dat is de default gateway en dit buiten de DHCP range van Telenet HGW ligt.

En dan je portforwarding op de HGW opnieuw instellen.

Uw provider heeft daar niets mee te maken en het is verder volkomen ongevaarlijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Router static WAN IP

@igvfer 

Dat werkt hier perfect op Uw aanraden! En ik heb nog ander goed nieuws: sinds ik de router heb, heb ik geen overmatig internet verbruik meer kunnen vaststellen. Zou er toch een kaper op de kust geweest zijn??

Never trust in Dust
J00v
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Router static WAN IP

Hartelijk bedankt! Werkt naar behoren!

 

Over de 'Default gateway'. Mijn netwerkschema is als volgt: modem --- router/mesh --- FreeNAS & computer & etc. Mijn modem opereert op subnet 192.168.0.1, mijn router op 192.168.1.1 (waar ook FreeNAS een static IP in heeft). In FreeNAS heb ik de 'Default gateway' moeten aangeven bij de configuratie ervan, daar typte ik '192.168.1.1' (omdat ik dit IP uitkom als ik 'ipconfig' intik in Command prompt op mijn computer). Maar kan deze even goed gelijk zijn aan '192.168.0.1'? Begrijp ik het goed als elk subnet zijn eigen 'Default gateway' heeft, welke gelijk is aan respectievelijk het LAN IP van de modem (in eerste subnet), en het LAN IP van de router (in tweede subtet)?

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Router static WAN IP

@J00v

Heb je in je NAS niet eens geprobeerd om als default Gateway 192.168.1.1 in te geven en kijken of dit ook werkt? Want als je dit zou ingeven en het werkt, dan vermoed ik dat je dan pas zeker kunt zijn dat je achter je router zit.

Als ik in mijn iPhone kijk als voorbeeld, bij WiFi, dan staat daar als default gateway 192.168.1.1. En dat is deze van mijn persoonlijke router. Deze van mijn Telenet HGW is .0.1 achteraan.

Never trust in Dust
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router static WAN IP

Default gateway is meestal het eerste of het laatste IPadres in een netwerk. Dat is de uitgang waarlangs alle uitgaand verkeer gaat.

Een standaard thuisnetwerk met subnetmask 255.255.255.0 is als volgt opgebouwd:

1e IP adres = Het netwerk bvb. 192.168.0.0

2e IP adres = Default Gateway bvb 192.168.0.1

Laatste IP adres : Broadcast adres bvb 192.168.0.255

Voorlaatste IP adres wordt ook soms als default gateway gebruikt bvb 192.168.0.254.

Gewoon altijd onthouden dat 1e en laatste IP adres in een netwerk niet bruikbaar zijn. En dat de default gateway de uitgang van het netwerk is.

Een en ander verandert natuurlijk als je subnetmask verandert maar dat leidt ons te ver, maar de principes blijven hetzelfde.

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes