Beantwoorden
Halo61
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

SSH port forwarding

beste,

 

onlangs had ik een technisch probleem met mijn alarminstallatie, en wou ik te techneuten SSH toegang verschaffen tot mijn systeem.
Ik heb via mijntelenet  de port22 forwarding opgezet naar het IP van mijn toestel. Maar zonder succes. Extern konden we niet connecteren naar mijn systeem. Intern werkt de SSH zonder probleem.

Ik heb dan teneinde raad het IP in de DMZ gezet, maar ook dat werkte niet.

Iemand raad en advies?

Bedankt.

 

ps, jammer dat er geen port switching mogelijk is vanop de routers van Telenet...

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

SSH port forwarding

Geen makkelijke materie. maar blijkbaar moet je op een laptop of PC een poort open zetten waar de tunnel begint en moet je definiëren naar welke poort die moet gaan op de remote client.

Onder windows moet je daar blijk baar wel iets instellen.

http://blog.trackets.com/2014/05/17/ssh-tunnel-local-and-remote-port-forwarding-explained-with-examp...

 

https://chamibuddhika.wordpress.com/2012/03/21/ssh-tunnelling-explained/



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

SSH port forwarding


@Halo61 schreef:

 

 

ps, jammer dat er geen port switching mogelijk is vanop de routers van Telenet...


De enige oplossing daarvoor is de Telenet HGW omruilen naar een modem-only van Telenet en je eigen router installeren...


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mara
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

SSH port forwarding

Ik gebruik ook SSH locaal. Geen problemen.

Ik heb nu ook voor de eerste keer geprobeerd om van buitenhuis in te loggen met mijn macnotebook op mijn pc thuis (ubuntu).

Ik heb op :"mijn telenet">"geavanceerde instellingen">"portforwarding" ook poort 22 ingeschreven naar het locale IP adres van mijn pc en de wijzigingen opgeslagen.

Dan heb ik het publieke adres van mijn router gekopieerd.

Vervolgens heb ik eenvoudig het commando:

ssh <mijn_gebruikers_naam>@<externIp_adres_telenet-router>

ingetikt en de verbinding kon tot stand gebracht worden.

Vreemd dat het bij U niet gelukt is.

 

Wat ik evenwel niet begrijp is: dat, bij een scan van de router, poort 22 niet vermeld wordt, ook al heb ik ze dus geforwarded.

Komt dat omdat de poort pas geopend wordt bij de toepassing van het programma?

 

Ik zal het morgen nog eens proberen van op mijn werk.

 

Het was natuurlijk mijn eigen laptop en die heeft in de "~/.ssh/known_hosts" file het ip adres van mijn computer opgeslagen.
Na mijn eerste (geslaagde) poging om van buitenhuis in te loggen merk ik dat nu ook het publieke ip adres van mijn telenet-router staat opgeslagen.

Het "/etc/ssh/ssh_config" file heb ik ook veranderd (zowel pc als mac).
Daar stond: "#port 22". Ik heb het hekje verwijderd (uncommented). Maar weet niet of dat noodzakelijk was.
Kan natuurlijk allemaal empirisch, met trial and error, vastgesteld worden. In ieder geval: onder bovenvermelde condities kon ik verbinding maken!

 

Ik laat weten of het lukt om van op mijn werk in te loggen.

0 Likes
Mara
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

SSH port forwarding

Ik gebruik ook SSH locaal. Geen problemen.

Ik heb nu ook voor de eerste keer geprobeerd om van buitenhuis in te loggen met mijn macnotebook op mijn pc thuis (ubuntu).

Ik heb op "mijn telenet>geavanceerde instellingen>portforwarding" ook poort 22 ingeschreven naar het locale IP adres van mijn pc en de wijzigingen opgeslagen.

Dan heb ik het publieke adres van mijn router gekopieerd.

Vervolgens heb ik eenvoudig het commando:

ssh <mijn_gebruikers_naam>@<externIp_adres_telenet-router>

ingetikt en de verbinding kon tot stand gebracht worden.

Vreemd dat het bij U niet gelukt is.

 

Wat ik evenwel niet begrijp is: dat, bij een scan van de router, poort 22 niet vermeld wordt, ook al heb ik ze dus geforwarded.

Komt dat omdat de poort pas geopend wordt bij de toepassing van het programma?

 

Ik zal het morgen nog eens proberen van op mijn werk.

 

Het was natuurlijk mijn eigen laptop en die heeft in de "~/.ssh/known_hosts" file het ip adres van mijn computer opgeslagen.
Na mijn eerste (geslaagde) poging om van buitenhuis in te loggen merk ik dat nu ook het publieke ip adres van mijn telenet-router staat opgeslagen.

 

Het "/etc/ssh/ssh_config" file heb ik ook veranderd (bij zowel pc als laptop).
Daar stond: "#port 22". Ik heb het hekje verwijderd (uncommented). Maar weet niet of dat noodzakelijk was.
Kan natuurlijk allemaal empirisch, met trial and error vastgesteld worden. In ieder geval: onder bovenvermelde condities kon ik verbinding maken!

 

Ik laat weten of het lukt om van op mijn werk in te loggen.

0 Likes
Mara
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

SSH port forwarding

Het is duidelijk dat de telenet-router wel degelijk ssh-verkeer via poort 22 toelaat. Anders zou het bij mij niet werken.

Het lijkt me dus een kwestie van: het juiste commando met bijbehorende argumenten en opties in geven. En dat vraagt wel wat studie.
Hoe dan ook moet je eerst verbinden met het publieke adres van je router. Dus geen adres dat begint met 1 (zoals 192.168.x.xxx) die zijn lokaal.
Dat adres staat bij "geavanceerde instellingen" onder WAN.

De "techneuten", die toegang tot je computer willen krijgen via ssh moeten natuurlijk wel weten wat ze doen...

Ik gebruik van buiten af mijn maclaptop en die herkent en aanvaardt mijn ubuntu-pc.

Als de gelegenheid zich voordoet, zal ik het eens proberen met een "wildvreemde" computer van een vriend of zo.

In ieder geval: poort 22 is niet het probleem.

Misschien heb je hier iets aan.

Groeten.