Beantwoorden
Johan54
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Seagate NAS extern benaderen

Ten einde raad !

Op mijn seagate NAS heb ik verschillende poorten open gezet voor : WEB (HTTP), Seagate acces, ftp, sftp, ...voor zowel NAS poort als Routerpoort.  Voor externe toegang heb ik 2 mogelijkheden :via http://.... en via Dyn DNS.

Op de Telenet my Telenet heb ik Op iPv4 Firewall ... al diezelfde poorten open gezet als op de NAS en toch geraak ik via mijn iPhone niet op mijn NAs via het IP adres van mijn router.  Niet via een webadres, niet via een ftp app.

Help Help. Van harte dank

Tags (2)
0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Seagate NAS extern benaderen

@Johan54  Beginnen bij het begin. Ik veronderstel dat je enkel de HGW (modem/router) van Telenet hebt. Dus uw netwerk is 192.168.0.0. Default Gateway 192.168.0.1. Uw Nas heb je een fixed IP gegeven ergens tussen 192.168.0.10 en .99 (buiten de DHCP van de Telenet router) met subnetmask 255.255.255.0 en gateway 192.168.0.1. DNS servers naar keuze.

DDNS ingesteld op NoIP of dynDDNS? Dus account aangemaakt  (bij de provider) en geactiveerd op uw NAS?

 

De verschillende poorten zijn poort 80 voor HTTP of 443 voor HTTPS (webserver) eventueel andere poorten voor andere toepassingen.

In mijn Telenet moet je dan die poorten forwarden naar het IPadres van uw NAS.

De verschillende dingen zijn dan bereikbaar via DDNSnaam (HTTP of HHTPS voor uw webserver) zonder toevoeging van poortnummer. De andere zijn bereikbaar via DDNSnaam:poortnummer.

Of ook via uw publiek IPadres op dezelfde manier.

Wil je de standaard poorten niet gebruiken dan verander je die en dan kan je eventueel met portswitching werken.

Bijvoorbeeld ik wil mijn webserver maar voor een beperkt publiek toegankelijk maken dan kan je de poort veranderen naar bijvoorbeeld 5080 (HTTP)

In de portforwarding in "Mijn Telenet" zet je dan externe beginpoort 5080, externe eindpoort 5080 interne beginpoort 5080.

Aan uw correspondenten geef je dan natuurlijk door dat ze moeten ingeven DDNSnaam:5080 om op uw site te geraken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Johan54
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Seagate NAS extern benaderen

Dat gaat vlug.  Dank om uw snelle reactie.

 

- Ik heb naast de Telenet router nog een Time capsule voor opslag kopie iMac en extra WIFI netwerk.  Deze Time capsule is via UTP verbonden met de Telenetrouter, mogelijk met een switch ertussen.

- Mijn NAS heeft een vast IP adres op de router, zoals u zegt 192.168.0. ... maar groter dan 99 !

- "DDNS ingesteld op NoIP of dynDDNS? Dus account aangemaakt  (bij de provider) en geactiveerd op uw NAS?" Dit begrijp ik niet.  Waar moet ik die afkortingen vinden ?

- "De verschillende poorten zijn poort 80 voor HTTP of 443 voor HTTPS (webserver) eventueel andere poorten voor andere toepassingen."  Deze gegevens zijn zo ingesteld en ook nog andere als daar zijn sftp : 22 en ftp :21 op mijn NAS instellingen !

- "In mijn Telenet moet je dan die poorten forwarden naar het IPadres van uw NAS". Forwarden via geavanceerde instellingen en klikken op ipv4 ...Firewall ?

- Als ik in de NAS bij poorten doorsturen de rubriek web zie, staat 80 bij NAS poort en de routerpoort komt automatisch op 58...Deze poort stel ik dan ook in op de Telenet router bij extern en 80 bij intern.

- Ik denk dat alles dan moet werken.  Alleen nog, hoe ga ik via de iPhone app FTP manager de juiste zaken instellen ?

- De rest van uw verhaal begrijp ik niet echt.  Geraak ik er nog niet met de instellingen hierboven gemeld ?  Kan ik ook schermafdrukken ter verduidelijking meesturen ?

 

Alvast dank om uw goodwil.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Seagate NAS extern benaderen

@Johan54  Uw NAS heeft een IPadres toegekend door DHCP, dus dat wil zeggen bij stroom uitval ofzo dat je kans hebt dat uw IPadres veranderd en je instellingen bijgevolg niet meer werken.

DynsDNS is een provider, net zoals NoIp, duckDNS en nog andere. Als je DDNS instellingen doet in je NAS dan wordt je publiek IPadres automatisch doorgegeven naar die provider zodat je (sub)domeinnaam altijd werkt. Het is nu eenmaal makkelijker om een subdomeinnaam als mijnnaam.dyndns.com te onthouden dan uw publiek IP adres.

Maar dan moet je wel een account activeren bij die provider. Even googelen en je ziet dit:

www.dyndnss.net/eng/ of https://www.noip.com/remote-access .

Standaard voor webservices worden poort 80 (HTTP) en 443(https) gebruikt dus ik zou daar eerst eens mee proberen.

En eender hoe eer dat nu via IOS of een Windows of linuxcomputer is. De basis is altijd DDNSnaam:poort of publiek IPadres:poort. Met uitzondering van een webbrowser als je de standaardpoorten 80 en 443 gebruikt omdat die dit automatisch doen.

Bijvoorbeeld op mijn NAS staat 1 webpagina om te testen: Probeer dit maar eens: http://pavele.hopto.org/  en je komt op die pagina. Waarom? Ik heb een account bij NoIP met dit subdomeinnaam. Dat linkt automatisch naar mijn NAS waar die webpagina staat. Maar met die subdomeinnaam kan ik ook linken naar mijn camera's of een VPN verbinding maken naar mijn NAS mits ingave van de juiste poorten. Daarvoor heb ik dan die poorten moeten forwarden naar de juiste interne IPadressen in "Mijn Telenet".

Intern gebruik je uw interne IPadressen (192.168.0.x) extern gebruik je uw publiek adres of zo'n DDNS (subdomeinadres).

ftp is natuurlijk een ander zaak. Dat werkt op poort 21 of hoger f zoals je het zelf hebt ingesteld.

Ook te forwarden naar het IPadres van uw NAS.

De syntax is daar dan ftp://DDNSnaam: poortnummer (als je een ander poortnummer dan de standaard poort gebruikt)

Als je een app gebruikt op een smartphone, maakt niet uit welke, moet je DDNS naam invullen, poortnummer specifiëren, en meestal ook login en paswoord. Meestal doe je dat 1 keer en sla je dat op.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Johan54
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Seagate NAS extern benaderen

Beste

 

Heel hartelijk dank om uw tussenkomsten.  Na uw eerste tussenkomst is het me goed gelukt om op één ftp app mijn gegevens goed in te stellen en op een andere app is het me niet gelukt. Mijn probleem is dus opgelost.  Ik kan vanaf mijn iphone en ipad mijn NAS benaderen van buitenhuis.  Snelheid is wel sterk afhankelijk van de vreemde WIFI of 4G en de zwaarte van de in te lezen bestanden.


Omdat het me zoveel moeite heeft gekost wacht ik nog even om uw laatste oplossing te proberen via Dyndns.  Ik heb uw oplossing goed bewaard en zal deze ten gepaste tijde gebruiken als ik niet meer verder kan.

Slotconclusie : het is niet gemakkelijk voor een leek om zich te verdiepen in de materie, maar als je het juiste infokanaal kan vinden, dikke merci !!!